یک استاد دانشگاه گفت: روس‌ها حسینعلی نوری را در بحث فرقه بابیت و بهائیت خلق کردند ولی علی محمد شیرازی را کشف کردند و از آنها برای پیشبرد منافع استعماری خود استفاده کردند.

 به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «شعبده شوم» با حضور دکتر روزبهانی بروجردی و دکتر عبدالقادر همایون از اساتید دانشگاه با موضوع فرقه بهائیت و زمینه های پیدایش آن از آنتن رادیو گفت وگو پخش شد. در ابتدای این برنامه دکتر روزبهانی بروجردی با اشاره به چشم انداز تاریخی بهائیت به موضوع محاکمه علی محمد شیرازی اشاره کرد و گفت: محاکمه او توسط علمای شیخی صورت گرفت چراکه علمای متشرع با توجه به محکومیت های قبلی وی معتقد بودند که این شخص ارزش آن را ندارد که وقت برایش صرف شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به طور معمول درآن زمان وقتی در مورد موضوعی علمای شیخی مسئولیت را بر عهده می گرفتند علمای متشرع وارد عرصه نمی شدند، اظهار کرد: همانطور که گفتم در قضیه اعدام باب (علی محمد شیرازی) شیخی ها پیش قدم شدند. چرا که علی محمد شیرازی در ذهن مردم به عنوان شاگرد سید کاظم رشتی شناخته می‌شد و در واقع شیخیه آذربایجان می خواست این لکه ننگ را از دامن خود حذف کند.

وی با اشاره به جلسه محاکمه علی محمد شیرازی ادامه داد: او شب قبل از زمان محاکمه‌اش به برخی از اطرافیان خود گفته بود که من در جلسه محاکمه اعلام قائمیت می کنم. این در حالی است که در این جلسه مفتضحانه‌تر و رسواتر از قبل از مجلس خارج شد و نتوانست هیچ دلیلی بر اثبات ادعای خود ارائه کند.

روزبهانی در بخشی دیگر از صحبت های خود به موضوع طاهره قرة العین و کشف حجاب او در بهدشت شاهرود اشاره کرد و گفت:‌قرة العین در راستای حمایت از علی محمدباب چنین قائله ای به وجود آمد.

وی با اشاره به ماجرای معرفی کردن علی محمد شیرازی از سوی خود به عنوان امام زمان (عج) خاطر نشان کرد: وی وقتی ادعای امام زمانی را مطرح کرد برخی از یاران جدی وی از وی برگشتند، توبه کردند و از باب جدا شدند. در حالیکه او مدعی بود علت این که دیر اعلام کرده امام زمان (عج) است این بوده که می خواسته در بین مردم در این زمینه آمادگی ایجاد کند.

روزبهانی به دلایل تاخیر اعدام باب اشاره کرد و گفت: محکوم شدن باب به اعدام مقارن با محمد شاه و آمدن ناصرالدین شاه بود. در آن زمان کشور در وضعیت متزلزی بود و در همان زمان طرفداران باب می خواستند قائله جدیدی را در حمایت از علی محمد باب ایجاد کنند که با تدبیر امیر کبیر این آشوب جمع شد و علی محمد شیرازی در تبریز محکوم شد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: بعد از اعدام علی محمد باب کنسولگر روسیه در تبریز با خود یک نقاشی را سر جنازه باب می برد تا این نقاش تصویر جنازه آن را نقاشی کند و این اقدام کنسول روسیه جای تامل دارد.

این محقق تاریخ با بیان اینکه شب هنگام جنازه وی تحویل بابی ها داده می‌شود و در طول شصت سال جنازه او گور به گور شد  اظهار کرد: در خود اسناد بهائیت هست که از راه های غیر معقول و معمول به آن‌ها برای پیشبرد اهدافشان کمک می شده است.

در ادامه این برنامه، عبدالقادر همایونی با اشاره به توجه استعمار روس، انگلیس، آمریکا و اسرائیل به فرقه بهائیت و حمایت هایی که از آن‌ها در برهه های مختلف شده گفت: با مطالعه خود اسناد بهائیت رگه های استعماری بودن این فرقه کاملا مشهود است.

این استاد دانشگاه با اشاره به استفاده دولت انگلیس از این فرقه برای پیشبرد اهدافش در ایران ادامه داد:  علی محمد شیرازی و حسین علی نوری دو شخصیت مطرح در بابیت و بهائیت هستند و علی محمد شیرازی اکثرا در خفا بوده است.

وی با بیان اینکه اقدام سرکنسول روسیه در نقاشی کردن جنازه علی محمد شیرازی در راستای سند سازی برای این فرقه بوده گفت:‌ حسین علی نوری بعد از مشارکت در ترورناصرالدین شاه مورد حمایت روسیه قرار گرفت و چهار عضو خانواده وی به طور مستقیم جیره خور روس‌ها بودند.

همایونی با بیان اینکه روس‌ها حسینعلی نوری را در بحث فرقه بابیت و بهائیت خلق کردند ولی علی محمد شیرازی را کشف کردند و ازآنها برای پیشبرد منافع استعماری خود استفاده کردند ادامه داد:  وقتی به زندگی آخرین سرکرده جریان بهائیت یعنی شوقی  افندی نگاه می‌کنیم می بینیم که در چند دهه پیش رقم مالیات بر درآمد او فقط ۲۸۸ میلیون دلار بوده است با این حساب ببینید میزان دارایی او به چه میزان بوده است.