قم - بارش برف پاییزی و کاهش شدید دما طی روزهای اخیر در قم احتمال وقوع پدیده «ال نینو» در این استان را تقویت کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، هشدار مقابله با سرما سخت که از آن با عنوان «ال نینو» یاد می‌شود مطلبی بود که مهرماه امسال رسانه‌ای شد تا ارگان‌ها و نهادهای مرتبط در این زمینه آماده زمستانی سخت باشند.

گرچه رخ دادن چنین پدیده‌ای در کشور با حرف و حدیث‌های فراوانی همراه بود اما بارش برف سنگین طی روزهای اخیر در کشور و در برخی از استان‌هایی مانند قم که چندین سال است شاهد چنین برفی نبوده حاکی از ردپای ال نینو است.

برفی که امروز در قم در حال باریدن است، مدارس ابتدایی نوبت صبح و مدارس کلیه مقاطع نوبت بعد از ظهر این استان را تعطیل کرد.

بر اساس اطلاعیه استانداری قم با توجه به برودت هوا و بارش برف، کلیه مقاطع تحصیلی مدارس شهر قم در شیفت عصر امروز دوشنبه ۱۶ آذرماه تعطیل شدند.

کاهش دما طی روزهای آینده

بر اساس آنچه که هوا‌شناسی این استان اعلام کرده است: میزان بارش برف در ایستگاه سالاریه شهر قم ۳ سانتی متر، در ایستگاه کهندان در غرب استان ۴۰ سانتی متر، در ایستگاه مهر زمین ۸ سانتی متر، در ایستگاه دستجرد ۱۰سانتی متر، ایستگاه شکوهیه ۶ و در ایستگاه سلفچگان ۵ سانتی متر به ثبت رسیده است.

به گفته محمدرضا قاضی سرپرست اداره پیش‌بینی اداره‌کل هوا‌شناسی استان قم، بارش‌ برف تا شامگاه امروز دوشنبه ادامه دارد و پس از خاتمه بارش‌ها، دمای هوا کاهش محسوسی خواهد داشت.

وی گفت: دمای هوای استان قم در روز سه شنبه به منفی ۴ درجه و تا اواخر هفته به منفی ۷ درجه نیز خواهد رسید.

سرپرست اداره پیش‌بینی اداره‌کل هوا‌شناسی استان قم، ورود سامانه بارشی فعال از نوار غربی کشور را عامل بارش برف و کاهش دما در بسیاری از استان‌های کشور از جمله قم عنوان کرد.