لقمان خالدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فیلم مستند «فصل هرس» که امروز ۲۲ آذرماه در جشنواره «سینما حقیقت» نمایش داده می شود، گفت: این فیلم درباره داستان قاسم تک دهقان است که مدعی است دارویی برای درمان سرطان ساخته است.
وی ادامه داد: من در آثار قبلی خود همیشه به دنبال افرادی بودم که کارهای متفاوتی را در زندگی انجام داده باشند و به نوعی بخواهند طبقه اجتماعی خود و یا حتی جهان اطرافشان را به نوعی تغییر دهند. این فرد هم ۱۱ سال است که تلاش می کند دارویی را برای درمان سرطان به ثبت برساند و از طرفی هم نگران است که فرمول این دارو لو برود. تلاش و تصمیم این شخص برای من اهمیت زیادی داشت و اراده او که ۱۱ سال درگیر کشف و به ثبت رساندن این فرمول بوده است، برایم ستودنی بود.
کارگردان مستند «فصل هرس» درباره انتخاب سوژه فیلم خود عنوان کرد: من دو نفر از عزیزان خود را به خاطر بیماری سرطان از دست داده ام و یکی از دلایلی که باعث شد به سراغ ساخت چنین سوژه ای بروم، این بود که پیدا کردن دارویی برای درمان سرطان برای خود من یک دغدغه شده بود.
خالدی درباره سختی های ساخت این فیلم مستند عنوان کرد: یکی از سختی های من در هنگام ساخت این پروژه، فضای بی اعتمادی بود که در اطراف این شخص شکل گرفته بود. او به خاطر موقعیت دارو، ابتدا نمی توانست به من اعتماد کند. پروسه اعتمادسازی برای من حدود یک ماه طول کشید و من متوجه شدم که او در این یک ماه درباره من تحقیق کرده است و حتی اطلاعاتی را از اینترنت کسب کرده بود که برای من جذاب بود. او عکس ها و حتی مستندهای مرا دیده بود و بعد از این تحقیقات توانسته بود به من اعتماد کند.
وی اضافه کرد: روند این اعتماد سازی به گونه ای پیش رفت که تک دهقان احساس کرد دوربین من می تواند محافظ فرمول دارویی وی باشد و بعد از آن هر زمان که می خواست با موسسات داروسازی برای ثبت و راستی آزمایی داروی خود قرار ملاقات بگذارد، دوربین من هم باید با وی همراه می شد. او فکر می کرد که اگر کسی تصمیم داشته باشد که فرمول وی را سرقت کند، با وجود این دوربین و تصاویر ثبت شده آن عقب نشینی خواهد کرد.
این مستندساز با اشاره به حضورش در کنار سوژه های فیلم هایش عنوان کرد: من قانونی را برای فیلمسازی خود متصور هستم و آن این است که سوژه هایم را تنها به عنوان یک سوژه نگاه نمی کنم بلکه آنها را در بعد انسانیشان می بینم و اینکه چقدر ورود به زندگی این افراد برای من مسئولیت ساز است. به طور مثال خود را مقید می کنم که اگر در روند زندگی سوژه نیستم، مانعش هم نباشم و سعی کنم دوربین من در زندگی شخصی او همچون یک اتفاق برد-برد پیش رود.
خالدی با اشاره به تلاش های قاسم تک دهقان اظهار کرد: تلاش این فرد برای من قابل تحسین بود. او فارغ از اینکه فرمول دارویی اش درست است یا غلط، ۱۱ سال تلاش می کند که به یک فرمول برسد و بعد بتواند آن را به ثبت برساند. در این مسیر زندگی خانوادگی وی هم تحت تاثیر قرار می گیرد و خانواده اش هم با او همراه می شوند.
کارگردان مستند «فصل هرس» درباره مشکلات ساخت این مستند و شیوه روایت آن بیان کرد: فیلمبرداری این اثر در چند پارت مختلف انجام شده و کل پروسه فیلمسازی حدود ۱ سال به طول انجامید.
وی به موضوع دیگری که در فیلم خود به آن پرداخته است، اشاره کرد و گفت: خواسته من این بود که در این فیلم بتوانم نوعی فضای اجتماعی را مطرح کنم، چراکه در حین کار متوجه شدم اعتماد، مسأله بسیار مهمی در روند پیشروی کار قاسم تک دهقان است. در پروسه تلاش وی، گاهی موسسات داروسازی به او اطمینان نمی کردند و گاهی هم او نمی توانست به موسسات اطمینان کند.
خالدی با اشاره به فضای رازآمیزی که در مستند «فصل هرس» وجود دارد، توضیح داد: یکی از ویژگی های این فیلم، رمزآمیز بودن و تعلیقات موجود در آن است، رمزآمیز بودن فیلم به ماهیت زندگی خود سوژه اثر برمیگردد و ما در مسیر تلاش قاسم تک دهقان برای راستی آزمایی و ثبت فرمول دارو به تدریج با این ویژگی شخصیتی وی آشنا می شویم.
این فیلم به تهیه کنندگی مهدی شامحمدی ساخته شده است و از تولیدات حوزه هنری است.