اعضای شورای اسلامی شهر تهران ضمن استماع و تصویب گزارش عملکرد درآمد و هزینه شهرداری تهران در شش ماهه اول سال جاری بر پرداخت دیون طلبکاران از شهرداری تهران تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در دویست و هفدهمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اولین بار است گزارش شش ماهه عملکرد مالی شهرداری تهران در شورای شهر به تصویب می رسد؛ درباره این گزارش توضیح داد: این گزارش بر اساس یکی از تبصره های بودجه که شهرداری تهران را ملزم کرده بود عملکرد درآمدی و هزینه ای را در نیمه هر سال به شورا ارائه دهد تهیه شده است. نکته قابل توجه در ردیف های درآمدی مصوب ردیف مربوط به کمک های اعطایی دولت است که عدد صفر را نشان می دهد. یعنی دولت در شش ماهه اول امسال هیچ کمکی به شهرداری نکرده است.

علیرضا دبیر با اشاره به وصول درآمد شش ماهه اول امسال توضیح داد: عملکرد نقد و غیر نقد شش ماهه اول امسال نسبت به بودجه مصوب ۴۵ و شش دهم درصد بوده است؛ و در صورت تعمیم درآمد شش ماهه اول سال ۹۳ به کل وصولی در سال مذکور پیش بینی می شود معادل ۱۵۸ هزار میلیارد ریال باشد که در مقایسه با اعتبارات مصوب که ۱۷۲ هزار میلیارد ریال می باشد معادل ۱۴ هزار میلیارد ریال کسری درآمد نسبت به بودجه مصوب خواهد داشت.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران افزود: درآمد شش ماه اول در کلیه بخش های درآمدی کمتر از ۵۰ درصد پیش بینی در بودجه تحقق یافته است. این در حالی است که در ردیف درآمدی تغییر کاربری ها رشدی ۷۸ و شش دهم درصد را شاهد هستیم. نکته این جا است که شهرداری در گزارشی که به شورا ارائه کرده دلایل این افزایش درآمدی را در متراژ تغییر کاربری ها عنوان نکرده است.

وی اضافه کرد: من از کمیسیون معماری و شهرسازی می خواهم میزان تغییر کاربریها را مشخص کند. درست است که ۷۸ درصد افزایش درآمدی داشتیم ولی متراژ واقعی حاصل از این تغییر کاربری ها باید مشخص شود.

به گفته علیرضا دبیر درآمد ناشی از عوارض اختصاصی ۳۶ و هشت دهم درصد وصول شده و درآمد ناشی از بهای خدمات و درآمدهای موسسات انتفاعی شهرداری تهران ۲۶ و هشت دهم درصد حاصل شده است.

وی تاکید کرد: با محاسبه نسبت درآمدهای تحقق یافته شش ماهه دوم سال ۹۳ به شش ماهه اول همان سال و تعمیم همین نسبت درامدی دو نیمه سال ۹۳ به سال ۹۴ می توان سهم درآمدهای شش ماهه دوم و نیز برآورد کل درآمدهای سال ۹۴ را تعیین کرد. این ارقام برای درامدهای پنج گانه عناوین اصلی با همین روش محاسبه و معادل ۱۴۰.۷ هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

به گفته دبیر با احتساب مبالغ قابل وصول «سایر منابع تامین اعتبار» از جمله وام دریافتی از بانک ها؛ کل منابع مالی سال ۹۴ حدود ۱۵۸.۴ هزار میلیارد ریال خواهد شد که در مقایسه با اعتبارات مصوب سال ۹۴ رقمی معادل ۱۴ هزار میلیارد ریال کسری منابع نسبت به مصارف را نشان می دهد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: کسری مذکور ناشی از اعتبارات منظور شده در ردیف های جداول بودجه وهزینه های برخی از اختیارات حاصله بر اساس تبصره های بودجه به آن اضافه خواهد شد. ضمنا با توجه به تفاوت درآمد و هزینه قطعی سال ۹۳ رقمی معادل ۸ هزار میلیارد ریال هزینه های پرداخت نشده سال ۹۳ نیز به کمبودهای آن اضافه می شود و این رقم به غیر از سررسید وام ها است.

وی خاطر نشان کرد: شهرداری تهران افزایش بودجه سال ۹۵ را باید در سیاست های بودجه ای سال آینده مشخص کند و این در شرایطی است که دولت در تنظیم بودجه سال ۹۵ رشد ۱۰ تا ۱۳ درصدی را پیش بینی کرده و این رشد مربوط به دستمزد و حقوق کارکنان می شود.

دبیر گفت: طبق برنامه ۵ ساله بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران با درنظر گرفتن ۱۰ درصد افزایش رقمی حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود این در حالی است که روند کاهشی درامدهای شهرداری تهران در سال ۹۴ نسبت به درآمدهای تحقق یافته سال ۹۳ شهرداری تهران باید برای لایحه بودجه سال ۹۵ دفاعیه قوی به شورا ارائه دهد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه پیش بینی کرد: اقلام درآمدی بودجه سال ۹۴ نسبت به بودجه مصوب نیز کاهش خواهد داشت (حدود ۹۳ درصد پیش بینی تحقق درآمدها و ۹۲ درصد تحقق درآمدها و منابع نسبت به ارقام مصوب) که با توجه به سیستم حسابداری تعهدی در شهرداری تهران چنانچه نسبت به صرفه جویی در هزینه ها و کاهش هزینه های شهرداری اقدامی به عمل نیاید؛ در عمل منجر به افزایش تعهدات و دیون شهرداری در سال ۹۴ و افزایش کل دیون شهرداری خواهد شد که نتیجه حتمی آن افزایش فشار بر بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران خواهد بود.

دبیر یادآور شد: بر اساس تبصره ۳ بودجه شهرداری تهران باید تعهداتش را بر اساس میزان نقدینگی براورد کند و انتظار داریم شهرداری این موضوع را جدی بگیرد و در مناطق و معاونت ها تعهد جدید ایجاد نکند.

وی اضافه کرد: در بخش منابع تامین اعتبار نیز در مورد اقلام منظور شده در عنوان «وام های دریافتی» در شش ماهه اول سال اقدامی صورت نگرفته است و ارقام وصولی مربوط به «فروش اموال شهرداری» نیز نسبت به ارقام مصوب ناچیز بوده است (حدود ۱۰ درصد) که با فرض تحقق اقلام پیش بینی شده برای دریافت وام و نیز فروش دارایی ها و میزان ارقام مصوب کسر بودجه شهرداری تهران نسبت به بودجه مصوب به میزان ۱۱ و نیم درصد خواهد شد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه در مقایسه اقلام درآمدی بودجه سال ۹۴ با اقلام تحقق یافته در سال ۹۳ اظهار داشت: میزان وصولی درآمدها و منابع شهرداری تهران در پایان اسفندماه سال ۹۳ به تفکیک درآمدها مبلغ ۱۳۵.۹۸۰ میلیارد ریال و منابع ۲۶.۰۰۸ میلیارد ریال و جمعا به مبلغ ۱۶۲ هزار میلیارد ریال بوده است. میزان وصولی درآمدها در شش ماهه اول سال ۹۳ به میزان ۸۰.۲۸۰ میلیارد ریال و در شش ماهه دوم به میزان ۸۱.۷۰۸ میلیارد ریال بوده است. چنانچه این نسبت ها به سال ۹۴ تعمیم داده شوند با توجه به وصولی شش ماهه اول سال ۹۴ به میزان ۷۸.۵۹۲ میلیارد ریال؛ کل درآمد سال ۹۴ را می توان به ۱۵۸.۴۵۲ میلیارد ریال برآورد کرد (با فرض دریافت وام بانکی به میزان پیش بینی شده در بودجه) با این برآورد کل درآمدها و منابع وصولی شهرداری تهران در سال ۹۴ به ۹۴ درصد کل وصولی سال ۹۳ بالغ خواهد شد که در نتیجه و با توجه به بودجه مصوب به مبلغ ۱۷۲.۱۹۰ میلیارد ریال به فرض عدم صرفه جویی در هزینه ها شهرداری تهران با کسر بودجه مواجه خواهد شد.

وی در پایان گفت: شهرداری تهران مکلف است به استناد ماده ۷۱ قانون شهرداری ها صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری را که به تصویب انجمن شهر رسیده برای اطلاع عموم منتشر و سه نسخه از آن را به وزارت کشور ارسال نماید.

دنیامالی:اگر درآمدها محقق شده چرا دیون عقب مانده پرداخت نمی شود

احمد دنیامالی نیز تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد درآمدها در دو ماه پایانی سال تحقق پیدا می کند. ضمن اینکه شهرداری تهران مجوز کسب دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را داشته است که شنیده ها حاکی از انجام شدن کارهای اولیه فروش هزار میلیارد تومان از اوراق مشارکت است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل به تامین بخشی از درآمدهای پایدار شهری از جمله حقوق و عوارض نوسازی و پسماند اشاره کرد و افزود: اگرچه ارقام مندرج در برگه های عوارض به صورت تکی کوچک است ولی این برگه های عوارض به وفور دست مردم است و تدبیری لازم است تا مردم برای پرداخت آن ترغیب شوند. چرا که جزو ردیف های پایدار درآمدی شهرداری است.

وی در ادامه اظهار داشت: نکته ای که در این گزارش به آن اشاره نشده مشخص نبودن تکلیف درآمدهای نقد و غیر نقد شهرداری تهران در شش ماهه اول سال جاری است.

دنیامالی یادآور شد: با توجه به اینکه ۴۵ درصد درآمد شهرداری در نیمه اول سال محقق شده اما شکایت های بسیاری از پیمانکاران مبنی بر عدم دریافت طلب هایشان شنیده می شود. اگر درآمدها محقق شده چرا دیون عقب مانده پرداخت نمی شود؟

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به مدیریت دریافت و پرداخت وام های شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: دریافت وام جزئی از درآمد محسوب نمی شود و ما باید به وام به عنوان هزینه نگاه کنیم. شهرداری نتوانسته سیستم دیون وام به بانک ها را به موقع پرداخت کند.

اقبال شاکری: بن شهروند به جای طلب پیمان کاران بدهید

در ادامه اقبال شاکری با اشاره به افزایش درآمدی ردیف تغییر کاربری ها اظهار داشت: درست است که تغییرات کاربری در متراژ افزایش نیافته ولی به طور یقیین بارگذاری های اداری و تجاری در شهر تغییر کرده است. میزان تغییر این بارگذاری ها باید مشخص شود که در این عملکرد شش ماهه شهرداری به آن اشاره ای نکرده است.

وی تاکید کرد: اگر طبق پیش بینی های به عمل آمده شهرداری تهران برای سال ۹۴ با کسری بودجه مواجه شود تقاضا داریم هیچ پروژه جدیدی شروع نشود.

اقبال شاکری نیز پیشنهاد کرد: اگر شهرداری توان پرداخت مطالبات پیمانکاران را ندارد حداقل بن شهروند به پیمانکاران پرداخت کند که آنان بتوانند امورات روزمره خود را بگذارند.

علیرضا دبیر ضمن تایید سخنان دنیامالی اظهار داشت: طبق سیاست های بودجه در دوره چهارم شورا بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران بر اساس ۳۵ درصد و ۶۵ درصد بودجه نقد و غیر نقد بوده است. متاسفانه در این گزارش شهرداری تهران اطلاعات و آمار دقیقی از میزان نقد و یا غیر نقد بودن درآمد حاصله ارائه نکرده است.

دنیامالی در ادامه اظهار داشت: یکی از مشکلات پیمانکاران طلبکار با ان دست و پنجه نرم می کنند عدم فروش املاکی است که در قبال طلب هایشان از شهرداری گرفته اند. از طرف دیگر بخشی از طلب آنها در غالب بودجه غیرنقدی پرداخت شده که برای تبدیل آن به پول نقد مجبور هستند کمتر از ۲۰ درصد قیمت روز آن را نقد کنند.

چمران: تعیین وضعیت طلب های پیمانکاران از اولویت های شهرداری تهران باشد

مهدی چمران نیز در جمع بندی اظهارات اعضا ضمن تاکید بر ضرورت مشخص شدن نسبت نقد به غیر نقد عملکرد شهرداری در شش ماهه اول سال ۹۴ اظهار داشت: شهرداری تهران به هیچ وجه پروژه های جدید را نباید آغاز کند و همه سعی شهرداری تهران باید بر این باشد که طلب پیمانکاران خود را پرداخت کند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: با توجه به اینکه سال گذشته درآمد شهرداری تهران بیش از صد در صد محقق شده و در سال جاری هم پیش بینی می شود حدود ۹۰ درصد این درآمد محقق شود چرا طلب پیمانکاران پرداخت نشده است. بنابراین یکی از اولویت های شهرداری تهران تعیین وضعیت طلب های پیمانکاران است.

وی افزود: در دریافت عوارض شهری از شهروندان طی سنوات گذشته از راهکارهای تشویقی تاثیرگذاری استفاده می شد چرا این روش ها دیگر دنبال نمی شود؟

بابک دلفانی مدیرکل مالی و اموال شهرداری تهران در دفاع از گزارش عملکرد مالی شهرداری در نیمه اول سال ۹۴ اظهار داشت: سهم نقد و غیر نقدی ۶۵ و ۳۵ درصدی بودجه کاملا رعایت شده است. همچنین در اولویت های این برنامه عدم شروع پروژه های جدید تاکید شده و پروژه هایی که زیر ۵۰ درصد پیشرفت داشته اند نیز متوقف شده اند.

وی درباره کاهش تعهدات شهرداری در موضوع وام و دیون طلبکاران نیز اظهار داشت: تا کنون هزار و دویست میلیارد تومان بازپرداخت وام انجام شده و امیدواریم تا پایان سال حدود سه هزار میلیارد تومان از تعهدات بانکی را بازپرداخت کنیم.

وی درباره دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز اظهار داشت: کارسازی هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت صورت گرفته و برای هزار میلیارد تومان تحت عنوان سکوک در سال جاری نمی توانیم کار سازی انجام دهیم.

دلفانی درباره دیون پیمانکاران توضیح داد: کمیته پرداخت دیون به صورت مرتب پایش و پرداخت دیون را در دستور کار قرار می دهد و از ابتدای امسال تا کنون ۹۰۰ میلیارد تومان دیون پیمانکاران کارسازی شده است و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز به صورت نقد پرداخت شده است.

مهدی چمران در میان سخنان دلفانی گفت: اگر چه ما سخنان شما را قبول داریم اما آنچه گزارش داده می شود نشان از افزایش درخواست های طلبکاران از شهرداری تهران دارد که بیشتر مباحث نیز از مناطق ۱۵؛ ۱۷؛ ۱۳ و ۱۴ است.

در پایان اعضای شورای اسلامی شهر تهران گزارش عملکرد شش ماهه مالی سال ۹۴ شهرداری را برای اولین بار به تصویب رساندند.