دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: قرآن باید در تمامی لایه های جامعه وارد شود و کرسی های نظریه پردازی قرآنی در دانشگاهها و حوزه های علمیه ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در آیین پایانی بخش دوم مسابقات سراسری قرآن در کرمانشاه که شامل رشته های اذان و معارف قرآن کریم است، اظهارداشت: این مسابقات به یاد ۵ قاری مهاجر الی الله که در خون خود غلتیدند و همه افرادی که در مسیر فعالیت های قرآنی تلاش کرده اند، برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه آشنایی با قرآن شامل ۷ گام؛ روخوانی، روانخوانی، حفظ، ترجمه، تدبر، تفسیر و قرائت است، تصریح کرد : در این دوره از مسابقات به صورت ویژه به مفاهیم قرآن پرداخته شد و باید در دوره های بعدی نیز بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

محمدی با اشاره به اینکه رشد متوازن معرفت، ایمان و رفتار برای جامعه نوید بخش تحول در معنویت خواهد بود، افزود : تفسیر قرآن با فرایند متداول در کشور متفاوت است که تنها با ترجمه قرآن و ارائه توضیحاتی معنا را جا نمی اندازد و در این زمینه اولین حرکت پرده برداری از آیات، کشف نظامات هستی، کشف نظامات ارتباطی در تمامی حوزه هاست که خوشبختانه حوزه های علمیه و برخی نهادها بدین سمت حرکت کرده اند.

قرآن باید در تمامی لایه های جامعه وارد شود

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به اینکه پاسخگویی به سوالات و نیازهای روز گام دیگری از تفسیر صحیح قرآن است، گفت : قرآن باید در تمامی لایه های جامعه وارد شود و کرسی های نظریه پردازی قرآنی در دانشگاهها و حوزه های علمیه ایجاد شود و مراکز پژوهشی در متون قرآن فعال شوند و درس خارج حوزه های علمیه به سمت موضوعات قرآنی سوق پیدا کند.

 مسابقات قرآنی عالی ترین سطح در حوزه ترویج و تبلیغ قرآن است

وی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات قرآنی عالی ترین سطح در حوزه ترویج و تبلیغ قرآن در کشور است، تصریح کرد : در جمهوری اسلامی ایران مسابقات با هدف انس با قرآن و جامعه سازی برگزار می شود و در حالی که در دیگر کشورها این مسابقات با هدف رشد افراد و تعیید افراد برتر برگزار می شود.

محمدی با بیان اینکه دستیابی به رتبه های برتر در سنت نبوی جایگاهی ندارد، گفت : براساس سنت نبوی حضور و فعالیت در امور قرآنی ارزشمند است و برگزاری مسابقات قرآنی برای حضور در حوزه تعلیم و تربیت قرآنی است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به اینکه سنجه مسابقات قرآن اثربخشی عمومی آن است، گفت : پخش مستقیم این مسابقات از رادیو و سیمای قرآن با هدف انس با قرآن اتفاق می افتد و جا دارد از این دو رسانه قرآنی به این جهت تشکر کنم.

وی با اشاره به اینکه درجات بهشت و درکات جهنم براساس آشنایی و انس با قرآن تعیین می شود، گفت : انسان به میزان خواندن، فهم و عمل با اخلاص آیات قرآن به درجات بالای بهشت می رسد و بالعکس به میزان دوری از قرآن به درکات جهنم سقوط می کند.

محمدی قرآن را نردبان عالم دانست و گفت : انسان می تواند با این کتاب به درجات بالای بهشت برسد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در پایان خاطرنشان کرد : برگزاری مسابقات سراسری قرآن حاصل فعالیت ۲۵ دستگاه قرآنی، ۵ هزار موسسه قرآنی و ۲۰ هزار جلسه قرآنی در سطح کشور است که سازمان اوقاف بنا بر ماموریت حکومتی خود آن را اجرا می کند و سایر دستگاهها نیز در اجرای آن با این سازمان مشارکت می کنند.