دولت پکن در طول سال میلادی ۲۰۱۵، سه تبعه ژاپنی را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده و یک نفر دیگر را برای بررسی اتهامات مشابه تحت بازداشت و بازجویی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «یوشیدا سوگا» سخنگوی کابینه ژاپن خبر دستگیری یک شهروند ژاپنی از سوی دولت پکن را مورد تایید قرار داد. به این ترتیب شمار ژاپنی هایی که در سال جاری میلادی (۲۰۱۵) از سوی چین به اتهام جاسوسی دستگیر شده اند، به سه نفر رسید. این در حالی است که یک ژاپنی دیگر نیز برای بررسی اتهام مشابه در بازداشت دولت پکن به سر می برد.

انتظار می رود که تداوم روند دستگیری شهروندان ژاپنی روابط دو اقتصاد بزرگ آسیا را بیش از پیش با تنش مواجه کند.

اتهامات چین در حالی متوجه اتباع ژاپنی است که دولت توکیو دخالت در هر گونه امور جاسوسی در سایر کشورهای جهان را به شدت نفی می کند.

پکن – توکیو از زمان ملاقات «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین و «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در ماه نوامبر سال میلادی گذشته (۲۰۱۴)، گام هایی را در جهت حل اختلافات برداشته اند حال آنکه روابط بین آن دو همچنان با ناملایماتی همراه بوده است.

از موارد مورد اختلاف بین دو کشور می توان به مناقشات ارضی بر سر مالکیت جزایر «سنکاکو» در دریای چین شرقی، عدم عذرخواهی ژاپن از بابت جنایت جنگی مرتکب شده در طول جنگ جهانی دوم و مخالفت توکیو با مالکیت سنتی پکن بر دریای چین جنوبی اشاره کرد.