یکی از شرکت‌های تابع شرکت گاز ایران به دلیل عدم دریافت محموله ۲.۵ میلیارد دلاری ورق‌های فولادی از یک شرکت هندی به دنبال واردات فولاد از بزرگترین مصرف کننده نفت هند شده است.

به گزراش خبرنگار مهر به نقل از پایگاه خبری «رویترز»، شرکت توسعه و مهندسی گاز ایران طی نامه ای به شرکت «STC» هند نامه ای را با لحن شکایت تنظیم کرده و در آن آورده است: تحویل فولاد به ایران در چهارچوب شرایط قرار داد ۲.۵ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۴ میلادی طرفین نیست.

همچین در ادامه این نامه آمده است که اگر شرکت «STC» هر چه زودتر به ارسال تعهدات فولاد خود اقدام نکند، ایران مستقیما با شرکت فولاد «ایسار» هند که فولار صادراتی را برای شرکت STC تامین می کند، وارد معامله می شود.

در همین حال، مسئولان شرکت توسعه و مهندسی گاز ایران در این نامه تصریح کرده اند که با جدیت خواهان انعطاف پذیری بیشتر «STC» به منظور ارسال منظم و سریع تر فولاد به ایران هستیم و یا اینکه اجازه دهد، مستقیما با شرکت فولاد «ایسار» هند وارد معامله شویم.

البته «رابین میلز» مدیر عامل شرکت «انرژی کوامار» گفت: زمانی که ایران این قرار داد را با هند تنظیم کرد، در دوران تحریم به سر می برد و تقریبا گزینه ای دیگر جز پذیرفتن همکاری با شرکت «STC» را نداشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد با اجرای لغو تحریم‌ها از ایران، حلقه وسیع تری از شرکا تجاری قبیل اروپا و چین برای ایران بو جود خواهد آمد، بنابراین ایران به دنبال تنوع بخشی برای خرید فولاد خود است تا به جای اینکه بخش عظیمی از خرید خود را از هند داشته باشد، از کشورهای دیگر هم استفاده کند.

همچنین قرارداد سه ساله خرید فولاد ایران در ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی به دلیل نگرانی دولت هند از بر قراری توازن تجاری و افزایش صادرات به ایران، شرکت‌های بزرگ این کشور را از جمله «STC» را به انجام بیشتر فعالیت‌های داخلی این کشور هدایت کرد و روند صادرات فولاد به ایران در مسیر دیگری قرار گرفت.

در همین حال در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی (شهریور ماه) روند صادرات فولاد به ایران به دلیل عدم تسویه ۶۶.۳۷ میلیون دلاری این کشور با شرکت «STC» متوقف شد.

براساس قرارداد ایران با شرکت «STC» هند، قرار بوده طی سه سال، ۲.۵ میلیون تن فولاد به ایران صادر شود که یک میلیون تن آن در سال اول و مابقی آن تا دو سال آینده انجام شود اما شرکت «STC» در سال اول تنها ۴۵۰ هزار تن فولاد به ایران تحویل داده است.

برچسب‌ها