معاون فرهنگی ارشاد از انجام هماهنگی‌های لازم برای رصد فضای مجازی و برخورد با سایت‌هایی که نسخه دیجیتال کتاب‌ها را دانلود می کنند خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز شنبه ۲۶ دی ماه در یکی دیگر از دیدارهای عمومی‌اش با اهالی نشر و کتاب که این بار در محل کتابفروشی قدیانی در تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران به فلسفه این برنامه ها پرداخت و اظهار داشت: ما روزی که تصمیم به برگزاری این دیدارهای عمومی کردیم، فکر کردیم که به جای اینکه این وقت را در خود وزارتخانه بگذاریم تا با اهالی نشر و کتاب از نزدیک دیدار کنیم، بهتر است که آن را در یک پاتوق فرهنگی برگزار کنیم و در یک فضای غیررسمی و رودررو با این عزیزان صحبت کنیم.

وی افزود: پیشنهادهای مختلفی در خصوص مکان برگزاری این دیدارها مطرح شد که از بین ۵ یا ۶ گزینه، کتابفروشی ها به عنوان بهترین پاتوق فرهنگی انتخاب شدند و الحق هم که بیش از ۱۰۰ سال است که در کشور ما کتابفروشی ها، پاتوق فرهنگی بوده اند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت ارشاد، در این دیدارها مسائل کتابفروش ها هم مورد توجه قرار خواهد گرفت و در ۵ یا ۶ جلسه گذشته با حدود ۵۰ نفر از اهالی فرهنگ دیدار و گفتگو شده که پربسامدترین موضوعاتی که در این دیدارها مطرح شده عمدتا مرتبط با حوزه اقتصاد نشر، خرید کتاب از ناشران، مسائل مربوط به اهل قلم و موارد تسهیلاتی و بیمه ای آنها و... بوده است.

صالحی همچنین با اشاره به موضوعاتی از دل این گپ و گفت ها که قابلیت پیگیری را پیدا کرده است، گفت: یکی از اصلی‌ترین موضوعات، بحث تکثیرهای غیرمجاز از کتاب های ناشران است که منجر به ارسال نامه ای از طرف آقای جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) به آیت الله آملی لاریجانی (رئیس قوه قضائیه) برای راه اندازی شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات این حوزه موسوم به دادگاه کتاب شد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از ارسال نامه ای از سوی خود برای موسویان (رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد) برای رصد دقیق فضای مجازی به منظور جلوگیری از دانلود غیرقانونی نسخه های دیجیتال کتاب‌های ناشران در اینترنت خبر داد و اظهار کرد: بر این اساس مقرر شده است که اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران فهرست و اسامی سایت هایی را که امکان دانلود غیرقانونی آثار ناشران را به سهولت فراهم کرده اند، طی نامه ای به مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد ارائه کنند که در این خصوص با آقای آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم هماهنگی های لازم به عمل آمده است.

وی اطمینان داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این سایت های متخلف برخورد انضباطی لازم را انجام خواهد داد و امیدوارم که به این سمت حرکت کنیم که این گونه تخلفات پایان یابد.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد در ادامه با اشاره به سابقه چند دهه‌ای فعالیت انتشارات و کتابفروشی قدیانی آن را از جمله بنگاه‌های بزرگ فرهنگی خواند و از رسانه ها خواست که با معرفی این قبیل مراکز فرهنگی در حوزه نشر، روح امید را در میان مخاطبان این عرصه بدمند.

صالحی همچنین در پاسخ به سوالی درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده در خصوص مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: چندی پیش نمایندگان و تشکل های نشر، کارشناسان موسسه نمایشگاه های فرهنگی و نمایندگانی از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، از شهر آفتاب محل پیشنهادی شهرداری برای برگزاری این نمایشگاه بازدید کردند. تشکل های نشر نظر خود را در خصوص کم و کیف این مکان برای میزبانی از نمایشگاه کتاب به ما در معاونت فرهنگی اعلام کرده اند و من فردا در جلسه ای که با آقای جنتی دارم، حاصل این جمع بندی را به ایشان اعلام می کنم و به احتمال زیاد نظر نهایی هم در این خصوص به شهرداری اعلام خواهد شد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد تصمیم اتخاذ شده در خصوص نشر و عرضه ترجمه های الهی قمشه ای هم توضیح داد: در خصوص متن قرآن، نظر سازمان دارالقرآن الکریم برای اداره کتاب ما مرجع است و در خصوص ترجمه های قرآن هم همچنان نظرات معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد معیار است و این تصمیمات به خاطر حساسیت موضوع نشر قرآن در جامعه اتخاذ شده است.

در ادامه این نشست، نادر قدیانی، بنیانگذار و مدیر انتشارات قدیانی در سخنان کوتاهی با اشاره به ورود خود به عرصه فروش کتاب در سال ۱۳۴۸ با فروش کتاب های مورد نیاز دانش آموزان از توسعه فروشگاه کتاب این موسسه تا پایان سال جاری خبر داد.

 انتشارات قدیانی در سال ۱۳۵۵ تاسیس شد و فعالیت خود را از سال ۱۳۶۵ به طور رسمی و جدی آغاز کرد که حاصل ۲۸ سال فعالیت آن انتشار ۱۹۰۳ عنوان کتاب بوده است. انتشارات قدیانی ۸ دوره ناشر نمونه و ۴ دوره ناشر تقدیری کشور بوده است. این موسسه انتشاراتی ۷۲۲ عنوان کتاب مرتبط با محتوای آثار درسی به چاپ رسانده و تاکنون ۸ عنوان از کتابهایش عنوان جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرده است.