بجنورد - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: طی ۹ ماهه امسال ۱۷۲ میلیارد تومان خسارت ناشی از سیلاب و خشکسالی به بخش کشاورزی استان وارد شد.

عبدالله یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به افزایش ریسک خطر پذیری در اثر شرایط طبیعی و اقلیمی و تداوم مخاطرات متعدد و وقوع خشکسالی، سرمازدگی، سیل، طوفان، آفات و امراض و توجه به اهمیت پایداری تولید و تامین امنیت غذایی و بخش کشاورزی دروزارت جهاد کشاورزی اداره کل مدیریت بحران ومخاطرات بخش کشاورزی زیر نظر معاونت برنامه ریزی و امور ا قتصادی تشکیل شده است.

وی افزود: واحد استانی این ساختار در سازمان جهاد کشاورزی استان نیز تحت عنوان اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی در حال تشکیل است.

یوسفی با اشاره به خسارت ۱۷۲ میلیارد تومانی وارده به بخش کشاورزی ناشی از خشکسالی و سیلاب در خراسان شمالی گفت: مجموع خسارت‌های وارده در طول سال زراعی گذشته ۱۹۰ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: محصولات و اراضی زراعی و باغی، منابع آبی، تاسیسات زیربنایی، بخش‌های دام و طیور دچار خسارت شدند.

یوسفی همچنین بیشترین خسارت وارده به بخش زراعی استان را ناشی از خشکسالی دانست و گفت: بیشترین خسارت سرمازدگی به بخش باغی و خسارت ناشی از سیل به تاسیسات زیربنایی بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص راهکارهای جبران خسارت در استان توضیحاتی داد و افزود: شناسایی نقاط آسیب پذیر، توسعه پوشش بیمه‌ای بخش کشاورزی در استان، پیگیری تامین بار مالی امهال تسهیلات و ... از جمله این راهکارها است.

وی اظهار کرد: باتوجه به جمع بندی انجام شده براساس مصوبه کارگروه های در سال جاری مجموع تسهیلات قابل امهال به مبلغ  ۳۲۲ میلیارد تومان و بار مالی تسهیلات قابل امهال برابر ۷۹ میلیارد تومان و تعداد بهره برداران دریافت کننده تسهیلات نیز ۳۰ هزار و ۵۶۸ نفر هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، بیش از ۳۴ درصد جمعیت ۹۱۷هزارنفری خراسان شمالی دربخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.