قم - عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم گفت: در اقتصاد هوشمند سعی می‌شود فقر ریشه کن شود و همه از امکانات اولیه آموزش و بهداشت برخوردار شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر الهی بعد از ظهر دوشنبه در نخستین پیش نشست کنفرانس ملی شهر هوشمند که در دانشگاه مفید برگزار شد، تخصیص بهینه منابع کمیاب برای خواسته‌های نامحدود بشر را از تعریف‌های رایج اقتصاد عنوان کرد و گفت: بر طبق این تعریق سعی داریم در شهر هوشمند وسعتی در منابع کمیاب بر اساس هوشمندی بوجود آورده و با کم‌یابی مقابله کنیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه مفید با بیان اینکه باید هماهنگ طبیعت حرکت کنیم نه در مقابل آن، افزود: در اقتصاد هوشمند به جایی اینکه به تصرف طبیعت بپردازیم سعی می‌کنیم به تسخیر طبیعت پرداخته که تفاوت این دو در فرهنگ قرآنی نیز به ظرافت بیان شده است.

وی در ادامه، استفاده از کشاورزی و آبیاری هوشمند را نمونه‌ای از اقتصاد هوشمند نام برد و افزود: این هوشمندی در تمام عرصه‌ها باید اتفاق بیفتد.

معاون پژوهشی دانشگاه مفید با بیان اینکه در بعد همزیستی میان انسان تحولات بسیار زیادی در اقتصاد هوشمند می‌تواند پدید آید، ادامه داد: در اقتصاد کلاسیک قانون‌های سخت دستمزد وجود دارد و نگاه اقتصاد گذشته به کار و دستمزد در حد کمترین مقدار آن بود در حالی که نگاه هوشمند کاملا متفاوت است و دستمزد‌ها منصفانه‌تر مطرح می‌شود.

توجه اقتصاد هوشمند به نظام انگیزشی

وی تصریح کرد: اقتصاد هوشمند به نظام انگیزشی توجه ویژه دارد و سعی می‌کند این نظام را توانمند کند تا بهره‌وری افزایش یابد.

الهی با اشاره به اینکه اقتصاد هوشمند به دنبال عدالت جنسیتی و به دنبال رفع فقر است، ابراز کرد: فقر باعث می‌شود سرمایه‌های انسانی کاهش و بسیاری استعداد‌های نهفته که در انسان‌های فقیر است بروز پیدا نکند لذا در اقتصاد هوشمند سعی می‌شود فقر ریشه کن شود و همه از امکانات اولیه آموزش و بهداشت برخوردار شوند.

وی عنوان کرد: مهمتر از همه یک اقتصاد هوشمند نگاه افلاطونی به جامعه را که بر اقتصاد هم سایه انداخته است را تغییر می‌دهد.

این تحلیل گر مسائل اقتصادی با بیان اینکه در یک شهر و اقتصاد هوشمند انسان‌ها تنها فکر می‌کنند و این ماشین‌ها هستند که کار را انجام می‌دهند، گفت: اقتصاد هوشمند افق جدیدی را برای انسان بوجود می‌آورد و راه‌های جدید زیستی را مطرح می‌کند.

وی افزود: در یک افتصاد هوشمند همه به فکر هم هستند و نا‌امنی وجود ندارد و در این اقتصاد سعی می‌کنیم که شرایط فنی را تغییر دهیم؛ در اقتصاد هوشمند یک حالت جهندگی که در اقتصاد مقاومتی هه وجود دارد ایجاد می‌شود.

الهی در پایان گفت: پارادایم حاکم بر اقتصاد هوشمند یک پارادایم سیستمیک است و نگاهی به پیامد‌ها و نقطه عزیمت‌ها دارد و نیز به توالی و ترتیب اهمیت می‌دهد.