مشهد- در حالی که تعداد ۳۵۰ هزار موتور سیکلت در پایتخت فرهنگی جهان اسلام تردد می کنند اما سهم این شهر از موتور سیکات های برقی و پاکیزه از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته طی مراسمی تعداد ۱۰ دستگاه موتور سیکلت برقی در مشهد رونمایی شد تا به جمع سایر طرح های ابتکاری و افتخارات شهرداری بیفزاید اما این موضوع در حالی به وقوع پیوسته است که تعداد ۳۵۰ هزار موتور سیکلت بنزینی در سطح شهر مشهد روزانه تردد داشته و تاثیر این موتور های برقی را با اگزوز های خود محو می کنند.

روزانه تعداد ۳۵۰ هزار موتورسیکلت به گفته مدیر محیط زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد در سطح شهر تردد می کنند که ازاین تعداد ۲۲ هزار دستگاه را پیک موتوری ها شامل می شوند.

هر چند که در ظاهر شاید این گونه به ذهن متبادر شود که موتور سیکلت آلودگی کمتری نسبت به خودرو دارد اما محمد پذیرا بر روی این فرضیه خط بطلان کشیده و می گوید: آلودگی موتور ها شک نکنید که از خودرو ها بیشتر است.

مدیر محیط زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: گسترش موتور برقی در بین شهروندان تا حد زیادی موجب کاهش آلودگی هوا می شود.

محمد پذیرا بیان کرد: هر چند قمیت موتور برقی نسبت به موتور سیکلت های بنزینی قیمتی پنج برابر دارد اما به دلیل کاهش آلودگی هوا و پایین بودن هزینه های سرویس دهی از لحاظ اقتصادی به صرفه تر است.

وی با بیان اینکه طرحی مبنی بر تغییر موتورسیکلت های بنزینی به موتورهای برقی با هزینه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در دست بررسی است، افزود: تاکنون یک نمونه موتور سیکلت بنزینی تبدیل به موتور برقی شده است.

مدیر محیط زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد ادامه داد: در این طرح باید سنجید که آیا این تغییر در قسمت های دیگر موتور سیلکت از جمله سرعت و شتاب آن تاثیر منفی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه میزان آلودگی هوای موتورسیکلت ها نسبت به خودروها بیشتر است، خاطرنشان کرد: در سطح شهر مشهد روزانه ۳۵۰ هزار موتور سیکلت تردد می کند که اگر طرح تبدیل موتور سیلکت های بنزینی به موتورهای برقی با موفقیت انجام شود می توان حجم قابل توجهی از آلودگی هوا را کاهش داد.

پذیرا تصریح کرد: در حال حاضر بررسی دقیقی در خصوص میزان آلودگی هوا از طریق منابع آلوده کننده هوای مشهد از جمله کارخانه ها، حمل و نقل، واحدهای تجاری و مسکونی در دست نیست تا بتوان گفت موتورسیکلت ها در این موضوع چه میزان نقش دارند.

به نظر می رسد این اقدام شهرداری با هدف تشویق شهروندان برای هوای پاک است اما با علم به اینکه بسیاری از شهروندان خواستار خریداری موتور های برقی با هدف کمک به پاکیزگی هوای شهر خود باشند اما قیمت های ۸۰ میلیون ریالی این تکنولوژی راه را برای اقشار آسیب پذیر در این مسیر سد می کند.