وزيران امور خارجه سه كشور ژاپن، آمريكا و استراليا در افتتاحيه يك نشست و گفتگوي امنيتي، نگراني شديد خود را از فعاليتهاي هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران ابراز كردند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه از سيدني، "كاندوليزا رايس" وزير امور خارجه آمريكا كه نمايندگي كشورش را در اين نشست بر عهده داشت، به همراه "الكساندر داونر" و "تارو آسو" همتايان استراليايي و ژاپني خود در اين جلسه شركت كرده بودند، همچنين ضمن ستايش از همكاري سازنده چين در منطقه اقيانوس آرام از كره شمالي نيز خواستند تا براي حل بحران مربوط به فعاليت هاي هسته ايش به گفتگوها بازگردد.

سه وزير امور خارجه همچنين درباره اقدام سازمان ملل عليه ايران به گفتگو پرداختند.

آنها در بيانيه مشتركي موضع مشترك خود را بر ضد برنامه صلح آميز هسته اي ايران اينگونه تشريح كردند:" ما نگراني هاي عميقي درباره برنامه هاي هسته اي ايران داريم و درباره آنها نيز گفتگو كرديم و در اين باره نياز به اقدامي هماهنگ در شوراي امنيت است تا ايران را متقاعد كند تا فوراً تمام فعاليت هاي مرتبط با غني سازي را به حال تعليق درآورد".

اين بيانيه همچنين از ايران درخواست كرده است تا به گفتگوها با آژانس بازگردد و به درخواست هاي آن عمل كند.

داونر گفت:" ما گفتگوهاي وسيعي را درباره ايران داشتيم  و شكي نيست كه هر سه كشور درباره وضعيت بسيار نگران هستند".

به گفته وي" ايران بايد برنامه هاي تحقيقاتي خود را در رابطه با غني سازي اورانيوم  كنار بگذارد و ما نگران آن هستيم كه آنها(ايران) درباره اهداف كارهايشان چيزهاي زيادي ارائه نمي دهد".

وزيران امور خارجه آمريكا، استراليا و ژاپن درباره عراق نيز گفتگو كردند، اما داونر از ارائه جزئيات د باره يك زمان بندي براي عقب نشيني نيروهاي ژاپني و استراليايي خودداري كرده است.