به گفته روانبخش صادقی رییس انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران (آسیفا)، باید برای تثبیت حضور انیمیشن در جشنواره فیلم فجر آیین‌نامه‌ای جدید تنظیم می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، روانبخش صادقی رییس انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران (آسیفا)، حامد کاتبی کارگردان «در مسیر باران»، ناصر جاهدنيا مسئول انیمیشن حوزه هنری خراسان رضوی و تهیه کننده اجرایی «در مسیر باران»، عرفان لولاکی تهیه کننده «کله آهنی»، الهام ابراهیمی تهيه كننده «بازمانده» و محمدامين همدانی کارگردان «فهرست مقدس» و جمعی از علاقمندان به حوزه انیمیشن در میزگردی تازه ترین اخبار و اطلاعات درباره حضور انیمیشن در جشنواره سال آینده فیلم فجر، مطالبات شان و شرایط انیمیشن را برای خبرنگار مهر بازگو کردند.

روانبخش صادقی رییس انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران (آسیفا) به نمایندگی از این جمع بیان کرد: امسال تا قبل از آغاز جشنواره فیلم فجر تلاش های زیادی صورت گرفت تا هویت انیمیشن در این اتفاق مهم سینمایی به رسمیت شناخته شود. آثاری که در این بخش ساخته می شوند بسیار پرزحمت تر و زمانبر تر از یک کار سینمایی هستند و باید به آن‌ها توجه ویژه ای شود. البته می دانیم دبیرخانه جشنواره محدودیت داشت و ما هم این موضوع را درک می کنیم.

وی افزود: یکی از مطالبات ما اهدای سیمرغ به این بخش است اما چون در آیین‌نامه جشنواره تاکنون چنین موضوع مطرح نشده بود برای این دوره چنین امری محقق نمی شود ولی قول دادند از سال آینده با تنظیم آیین‌نامه جدید تا قبل از سی و پنجمین دوره جشنواره خواسته ما مورد بررسی قرار بگیرد. برای امسال هم سعی کردیم حداکثر امتیازاتی را که حق انیمیشن هست در مطالبات مان مطرح و به آن جامعه عمل بپوشانیم.

صادقی با اشاره به اینکه امسال انیمیشن شرایط بهتری نسبت به دوره گذشته دارد، گفت: یکی از این موارد بحث جایزه‌ها است و سعی داریم بتوانیم تعداد آن را بیشتر کنیم. امسال با همه افت و خیزها شرایط حضور انیمیشن در این جشنواره بسیار بهتر از سال گذشته است. به نظر من «شاهزاده روم» که سال پیش در جشنواره فجر رونمایی شد حقش نبود فقط تقدیر شود.

تصویب آیین‌نامه جدید

رییس انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران اظهار کرد: امسال سعی کردیم در گفتگو با دبیر جشنواره مباحث زیادی مطرح کنیم. در زمینه جایزه اول می گفتند آسیفا خودش جایزه ای تدارک ببیند ولی من زیربار نرفتم چون آسیفا خودش سازوکار متفاوتی دارد و اگر قرار باشد این جایزه در حوزه تعهدات جشنواره نباشد ارزشی هم نخواهد داشت. بعد از آن قرار شد آنها مثل پارسال فقط تقدیر کنند اما این هم مورد قبول ما واقع نشد چون زحمت کسانی که در این بخش فعالیت کرده بودند با یک تقدیر واقعا جبران پذیر نیست.

این کارگردان انیمیشن گفت: در نتیجه جلساتی که داشتیم قرار شد امسال جایزه ویژه دبیر به آثار برتر انیمیشن تعلق بگیرد و تا جایی که امکانش باشد سعی داریم تعداد این جوایز را بیشتر کنیم. داوری های این بخش هم به عهده کسانی است که همیشه در حوزه انیمیشن و سینما حرفی برای گفتن داشتند و اطمینان دارم سازندگان آثار حاضر در جشنواره هم قبول شان خواهند داشت.

وی ادامه داد: علاوه بر بنده محمدعلی صفورا، علیرضا گلپایگانی، بهرام عظیمی، علی نوری اسکویی، وحید نصیریان و اسماعیل شرعی در ترکیب داوری حضور دارند. این دوستان از فعالانی هستند که خودشان سابقه کارهای قابل دفاع دارند و مورد قبول غالب هنرمندان و فعالان حوزه انیمیشن محسوب می شوند. اگرچه رای اولیه صادر شده اما قرار شد این داوران در سینماهای مردمی و حتی پردیس ملت هم فیلم ها را ببینند و بر اساس نسخه نهایی نتایج را تثبیت کنند.

صادقی تاکید کرد: همه آنچه برای بخش انیمیشن تاکنون محقق شد به خاطر اتحادی بود که بین بچه ها وجود داشت. به نظرم اتفاق خوبی است که بین بچه ها هماهنگی و همدلی بیشتر از بخش های دیگر سینمای ملی وجود دارد. نتیجه اتحاد و پشتیبانی بین حاضران این بخش باعث ترتیب جلساتی با دبیر جشنواره بود و شاید اگر هر کس ساز خودش را می زد، این اهداف هیچ وقت محقق نمی شد.

استقبال قابل قبول از اکران انیمیشن ها

روانبخش صادقی درباره شرایط نمایش این انیمیشن ها در سالن های مختلف گفت: با توجه به اینکه انیمیشن ها در سالن های مردمی به نمایش درآمدند و دیرتر از همه جا به کاخ مردمی جشنواره رسیدند اما خوشحالم که شاهد استقبال خوبی بودیم. بلیت هایی که برای پردیس ملت چاپ شده بودند طبق یک توافق قرار شد در اختیار صنف قرار بگیرند و ما همه را تحویل سازندگان اثر دهیم تا به صورت رایگان در اختیار مدعوین شان قرار دهند.

رییس انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران ادامه داد: سال آینده به طور قطع همه آثار بخش انیمیشن در برج میلاد اکران خواهند داشت البته امسال هم این اتفاق به شکل دیگری می افتد. ضمن اینکه بر اساس بخش دیگری از گفتگوی ما با دبیر جشنواره قرار شد اگر فیلمی برای اکران در جشنواره آماده نبود ساعت خالی را با یک انیمیشن جایگزین کنند. علاوه بر این قرار است در تاریخ ۲۱ بهمن ماه برترین انیمیشن از نگاه داوران به فاصله یک شب زودتر از اختتامیه اعلام شود تا در کاخ اصلی جشنواره در برج میلاد برای اهالی رسانه به نمایش درآید.

وی افزود: امسال تا قبل از آغاز جشنواره فیلم فجر ۸ انیمیشن آماده نمایش شدند که ما هم تصمیم گرفتیم هر ۸ اثر را برای دبیرخانه ارسال کنیم. یکی از دلایلی که درباره انیمیشن و ارتباطش با جشنواره همه چیز دیر اتفاق افتاد به این خاطر بود که آثار یکی یکی اضافه شدند و برای خود ما هم قابل پیش بینی نبود و بهتر بگویم کمی غافلگیر شدیم اما برای سال آینده همه چیز از نظم و ضابطه بیشتری برخوردار خواهد بود.

صادقی اشاره کرد: برای اینکه انیمیشن بتواند جای خود را در جشنواره فیلم فجر تثبیت کند سعی کردیم هر ۸ اثر را در این اتفاق مهم سینمایی بگنجانیم تا از سازندگان آثار هم حمایت کرده باشیم. خوشبختانه به مرور شاهد نتایج خوبی برای ثبات جایگاه انیمیشن در جشنواره و به خصوص سینمای ایران هستیم.

وی بیان کرد: کاندیدا شدن آثار انیمیشن، اکران برج و اهدای جوایز از جمله مواردی بودند که تاییدشان فضای بهتری برای بخش انیمیشن به وجود آورد. اگرچه قدم های خوبی برداشتیم اما واقعا بچه هایی که امسال آثارشان در جشنواره به نمایش در می آید حق شان نادیده گرفته می شود و متاسفانه هیچ یک از این امتیازات به آنان تعلق نمی گیرد و همه چیز به سال آینده موکول می شود.

تصمیم برای برگزاری جشنواره تخصصی انیمیشن

صادقی درباره پیش بینی تعداد آثاری که سال آینده در جشنواره فیلم فجر حضور خواهند داشت، گفت: اینکه سال آینده چند اثر متقاضی بخش انیمیشن جشنواره فیلم فجر باشند اصلا قابل پیش بینی نیست چون واقعا این حوزه اصلا مثل بخش سینمای داستانی برنامه ریزی و زمانبندی مشخصی ندارد ولی مطمئنم اتفاقات خوبی در این حوزه رخ می دهد زیرا پتانسیل هایی وجود دارد که اگر فرصت دیده شدن داشته باشند می توانند نظر منتقدان و مردم را به خود جلب کنند.

رییس انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران اشاره کرد: این روزها هم با تایید حجت الله ایوبی در حال آماده کردن برنامه هایی هستیم که بتوانیم با توجه به رشد صنعت و سینمای انیمشن در ایران جشنواره ای مختص به همین گونه سینمایی را در حد و اندازه بین المللی ترتیب دهیم و به معنای واقعی کلمه انیمیشن را کاملا به صورت تخصصی و حرفه ای مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که باید در آینده هم بیشتر به آن توجه کنیم اکران این آثار در سینماهای کشور است البته که بخش اصلی این موضوع به تهیه کننده و پخش کننده ها برمی گردد اما امیدواریم سینما به سمتی برود که انیمیشن را در چارچوب اصلی آثار سینمایی، جدی تر بگیرند.

در این میزگرد حامد کاتبی کارگردان انیمیشن هم بیان کرد: امیدوارم حضور انیمیشن در جشنواره ها به سمتی رود که غالب بخش هایش نیز مورد توجه قرار بگیرد. بهزاد عبدی  آهنگساز و مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس «در مسیر باران» از هنرمندان صاحب سیمرغ هستند که برای سینمای انیمیشن هم تلاشی مضاعف داشتند.

وی افزود: جدا از اینکه غالب تصمیمات از سال آینده اجرا می شوند یکی دیگر از مشکلات ما در این دوره شرایط بد اطلاع رسانی است. از طرف خود جشنواره پوشش خبری بخش انیمیشن چندان به موقع و سریع اتفاق نمی افتد و مردم خیلی در جریان نیستند و وقتی به سینما برای دیدن فیلم های دیگر می آیند متوجه نمایش انیمیشن می شوند.

حق بخش های جانبی ضایع نشود

محمدامین همدانی از دیگر کارگردانان این عرصه نیز گفت: در حوزه انیمیشن چند بخش داریم که کاملا با سینما مشترک است. صداگذاری، موسیقی، فیلمنامه، کارگردانی و دستاورد فنی را در سینمای داستانی هم شاهدیم. در حوزه انیمیشن به صداگذارانی که مراجعه کردیم اغلب می گفتند دستمزدمان در حوزه انیمیشن سه برابر کار داستانی است چون ۳ برابر زحمت دارد. با این حساب اگر به این بخش ها جایزه ای تعلق نگیرد در حق شان ظلم می شود.

وی گفت: امسال از بخش دوبله قبل از آغاز جشنواره تقدیر شد در صورتی که سالهاست دوبله در سینمای ایران جایی ندارد و تنها چیزی که امروز این حوزه را به سینما متصل می کند انیمیشن است. تا امروز با مطالبات دسته جمعی، بخشی از خواسته ها محقق شد. امیدوارم این هماهنگی هر روز بیشتر بین دوستان در این صنف دیده شود.

در ادامه این میزگرد صادقی با تایید حرف این ۲ کارگردان بیان کرد: در جلسه ای که با دبیر جشنواره فیلم فجر داشتم یکی از درخواست هایم این بود که بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، موسیقی و صدا هم مورد توجه قرار بگیرد اگرچه می دانم اینها ممکن نیست همپا با سینمای رئال در بخش سودای سیمرغ قرار بگیرند. متاسفانه در این بخش ها همیشه حق انیمیشن ضایع می شود.