به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام احمد پناهیان از واعظان نام آشنای هیئات مذهبی در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص نسبت هیئت و انقلاب اسلامی گفت: مقام معظم رهبری، فرمودند ما هیأت سکولار نداریم، این بدان معنی نیست که هیأت نباید سکولار باشد، بلکه به این معنی است که اگر هیأت سکولار شود دیگر هیأت نیست. چون نفس هیأت یک فلسفه وجودی دارد. حدیثی از امام صادق(ع) داریم که میفرماید: «تزاوروا و تلاقوا و تذاکروا و احیوا امرنا» یعنی به دیدار یکدیگر بروید و امر ما را یادآوری کنید. امر اهل بیت یعنی همان جریان امامت، ولایت و حاکمیت امام عادل. یعنی همان مجاهده و انقلابی بودن. امام حسین(ع) فرمود: «ما الامام الا من قام بالحق» شما نمیتوانید امام پیدا کنید جز اینکه قیام به حق کند. پس امام نیست جز اینکه قیام به حق کند، احیا امر امام یعنی احیای قیام حق.
وی درباره مفهوم هیأت تراز انقلاب اسلامی گفت: اصلا معنی ندارد که بگوییم هیأت تراز انقلاب اسلامی. هیأتی که تراز انقلاب اسلامی نباشد، اصلاً هیأت قلمداد نمیشود. بعضیها القا کردهاند که یکسری از هیأتها انقلابیاند و یکسری دیگر غیر انقلابی یا سیاسی یا فقط امام حسینی هستند. در این ۳۶ سال انقلاب باید به این بلوغ رسیده باشیم که هیأتی که انقلابی نباشد هیأت نیست. شخص امام حسین(ع) به خاطر انقلابش به شهادت رسید.
حجت الاسلام احمد پناهیان در ادامه با ذکر روایت «إنّما خَرَجْتُ لطَلب الإصلاح فی أمّه جدّی» از جانب امام حسین(ع)، گفت: اینکه میگفتند امام از خوارج است، صحیح است اما خروج بر حاکمیت طاغوت نه بر حاکمیت عدل. خون امام حسین(ع) برای انقلاب اسلامی ریخته شد. حال چطور میشود هیأتی وجود داشته باشد که تراز انقلاب اسلامی نباشد؟ الگوی انقلاب اسلامی ما اباعبدالله الحسین است. حضرت امام وقتی حرکت را آغاز کرد الگوی کارش امام حسین(ع) بود. در جریان جنگ و بعد از جنگ نیز الگوی حرکتی ما امام حسین(ع) است. امام حسین(ع) حرکت کرد تا مردم را تحریک کند که حاکمیت طاغوت را از بین ببرند و حاکمیت حق را مستقر کنند. امام قبل از حرکت روایتی از پیامبر نقل کردند و فرمودند که: «من رأى سلطانا جائرا مستحلا لحرم الله…» اگر کسی علیه حاکمیت جائری که حلال خدا را حرام میکند و حرام خدا را حلال میکند و با دشمنی، معصیت و برخلاف رضایت خدا در جامعه حکومت میکند حرکتی نکند، خدا حق دارد آن فرد را که در جهت تغییر این حکومت قدم برنمیدارد همردیف کسی که این جنایات را انجام میدهد قرار دهد.
وی افزود: نفس کار اباعبدالله یک انقلاب علیه حکومت طاغوت بود. انقلاب اسلامی هم از همین انقلاب الگو گرفت. انقلاب اسلامی از خرداد سال ۴۲ و ماه محرم آغاز شد. دسته تعزیهخوانهای اباعبدالله حسین کفنپوش شدند و شعار دادند یا مرگ یا خمینی. پس میبینیم انقلاب از دل هیأت شکل گرفت. آرمانهای انقلاب از آرمانهای هیأت نشات گرفت. نمادها و شعارهای هیأت به نمادها و شعارهای انقلاب تبدیل شد. بنابراین حرفی که امروز در مورد هیأتهای تراز انقلاب زده میشود به القای این حرف کمک میکند که دو دسته هیأت وجود دارد. این حرف قابل قبول نیست و تمام هیأتها باید انقلابی باشند. موضوع هیأتهای انقلابی و غیرانقلابی معنایی ندارد.
وی با بیان اینکه، هدف انقلاب اسلامی احیای امر حق و اعلای کلمه توحید است، گفت: هیأت انقلاب اسلامی باید نیروهایی را پرورش دهد که با ایمان عمیق، بستر توحیدی جامعه را گسترش دهند. در مرحله دوم مجاهدپروری میکند. پس اول بستر را فراهم میکند، به قول رهبری فضاسازی معنوی میکند. چون به طور مثال در این مجالس فرشتگان رفتوآمد میکنند. سپس مجاهدپروری میکند. در مرحله سوم وظیفه هیأت چیست؟ امام صادق(ع) فرمودند: «تذاکروا و احیوا امرنا» امر ما را احیا کنید. هدف انقلاب اسلامی تحقق حکومت الهی است یعنی امام زمان(ع) حاکم زمین شود. وظیفه هیأت تحقق این هدف است. پس هیأت به وسیله مجاهدان اقدام به امر الهی میکند تا حکومت الهی را مستقر کند. یعنی هیأت بر روی تمام آرمانها و اهداف انقلاب کار میکند.
پناهیان اظهار داشت: هیأت به انقلاب اسلامی روح میبخشد. هیأت حرکت درونی انقلاب را بارور و غنی میکند. از آیتالله مرعشی نجفی سوال کردند که چرا بقیه علما مانند حضرت امام نشدند؟ ایشان جواب دادند این سوال درست نیست. ما وقتی یک طلبه جوان و همحجره امام بودیم، گاهی اوقات هفتهای یک شب روضه داشتیم و کسی که بیشتر از همه برای امامحسین(ع) اشک میریخت و خودش را میزد حضرت روحالله بود. این آدم از طرف خدا مامور میشود تا بستر حکومت امام زمان(عج) را فراهم کند چون جوهره اصلی و ایمان حقیقی را دارد. روضه امام حسین این حقایق را ایجاد میکند. آنچه از هیأت و مکتب اهل بیت شروع میشود انسان را به حرکت در میآورد و وقتی حرکت آغاز شد تربیت نیز آغاز میشود. یک انسان تربیت یافته اهداف انقلاب اسلامی را در همه ابعاد تامین میکند.