با وجود گسترش اعتراضات جهاني به ويژه در آمريكا به ادامه حضور اشغالگران در عراق، جرج بوش از مردم آمريكا خواست تا در قبال آنچه وسوسه خروج زود هنگام نيروهاي اين كشور از عراق خواند، مقاومت كنند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري رويترز، بوش با اذعان به وجود مشكلات درعراق و تحقق نيافتن شعارهاي فريبنده خود به مردم عراق يعني آزادي، دمكراسي و رفاه و بروز درگيري هاي قومي مدعي شد: با وجود تصاوير وحشتناكي كه از عراق منتشر مي شود پيشرفت هايي در حوزه سياسي و نظامي صورت گرفته است.

درخواست بوش از مردم آمريكا در حالي مطرح مي شود كه دموكرات ها از وي خواستند تا طرحي را براي خروج ازعراق آماده كند.

آنها همچنين نسبت به بروز جنگ داخلي در عراق هشدار داده اند.

بوش به بهانه وجود سلاح هاي كشتار جمعي به عراق حمله كرد و با وجودي كه تاكنون بيش از 2300 نظامي آمريكايي جان باخته اند، اما تاكنون خبري از اين سلاح ها نشده است.

اما همزمان با سومين سالگرد حمله آمريكا به عراق، اعتراضاتي در سراسر جهان عليه اين جنگ غير قابل توجيه صورت گرفت كه به زعم تحليلگران بر اساس منافع گروهي در هيئت حاكمه آمريكا و براي خواباندن عطش جنگ افروزي محافظه كاران نو بوده است.

 بوش كه در گفتگوي راديويي هفتگي خود سخنراني مي كرد، اظهارداشت : در طول سه سال گذشته عزم و اراده ما مورد آزمايش و محك قرار گرفته است و ما روزهاي سختي داشته و پشت سر گذاشته ايم".

اين در حالي است كه بر اساس نظر سنجي منتشر شده در مجله نيوزويك، نارضايتي از سياست هاي بوش به پائين ترين ميزان خود يعني 29 درصد كاهش يافته است.

همچنين بر اساس اين نظرسنجي، بسياري از آمريكايي ها خواهان آن هستند تا دموكراتها در انتخابات ماه نوامبر كنترل كنگره آمريكا را كه در حال حاضر اكثريت آن با جمهوريخواهان است، در دست بگيرند.

در اين حال، "دايان فاينستاين" سناتور دموكرات از آمريكا در اين باره گفت: دولت بايد به مردم آمريكا نشان دهد كه آنها براي پيشبرد امور در عراق داراي استراتژي هستند و آن را براي بهبود اوضاع به كار مي گيرند.

فاينستاين گفت: در عراق به شدت اختلافات ريشه دار شده است، خشونت هاي قومي در حال افزايش است و بيم شروع جنگي داخلي هر روز بيشتر احساس مي شود.

فاينستاين دولت بوش را به خاطر آنچه كه وي از آن به "بي لياقتي خطرناك" در امور عراق عنوان كرد، سرزنش نمود و دولت وي را متهم كرد كه وضعيت را در عراق مشكل تر كرده است.

"اياد علاوي" نخست وزيردولت موقت سابق عراق در گفتگو با بي بي سي اين كشور را در چنگ جنگي داخلي توصيف كرد كه اروپا و آمريكا نخواهند توانست از پيامدهاي آن بگريزند.

علاوي گفت: ما اگر بيشتر نه؛ 50 الي 60 نفر روزانه در عراق كشته مي دهيم و اگر اين جنگ داخلي نيست، پس خدا مي داند كه جنگ داخلي چيست".

به گزارش مهر، در حالي كه فشارها براي زمان بندي و تعيين ضرب الاجل خروج از عراق هر روز بيشتر از روز گذشته مي شود، دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا هرگونه خروج سريع نظاميان كشورش را از عراق زيانبار توصيف كرد كه به ادعاي وي مي تواند سبب افزايش تروريسم شود.

وي گفت: اگر ما الان عقب نشيني كنيم، دلايل بسياري وجود دارد كه صدامي ها و تروريستها مي توانند خلاء را پر كنند.

جان ريد وزير دفاع انگليس نيز چنين اظهارات مشابهي ايراد كرده بود؛ به نظر مي رسد اشغالگران با وجود گذشت سه سال از حضور غير قانوني وغير قابل توجيه در عراق با وجود گسترش اعتراضات جامعه بين المللي و درخواست آنها براي خروج از عراق، همچنان بر ادامه سياستهاي سلطه طلبانه و مغاير با قوانين بين المللي و بي اعتنا به خواست جهانيان ادامه مي دهند.