وقتي شهيد آويني پا به عرصه فرهنگ و هنر گذاشت با دوربين به دل جنگ مي رفت تا حوادث را همان طور كه هست به ثبت برساند. او تصاوير را با عشق زرمندگان به حضرت سيد الشهداء ضبط مي كرد. در ارتباط با سينما هم معتقد بود كه بايد خدا محور باشد و از يك هدف متعالي برخوردار باشد، چرا كه در غير اين صورت سينما جنبه تجاري پيدا خواهد كرد.

جمال شورجه، كارگردان سينما ،  در گفت وگو با خبرگزاري "مهر"، در پاسخ به اين سوال كه ديدگاه هاي شهيد آويني درباره سينماي غرب و سينماي ملي چگونه بود، گفت : " شهيد آويني در ساخت آثار مستند خيلي فعال بود و مي توان او را از نظريه پردازان سينما تلاقي كرد. البته او توليد آثار سينمايي نداشت، ولي آنچه كه شهيد آويني را بر سر زبان ها انداخت، آثار مستند "روايت فتح" بود، به ويژه اينكه متن هايي كه با قلم او نگارش مي شد، خيلي شاخص بود، چرا كه به ائمه اطهار(ع)، حضرت سيد الشهداء(ع) و حضرت حجت(ع) نقب مي زد و از فرمايشات گوهربار آنها بهره مي برد و خيلي زيبا و شكيل با ساختار آثار مستندهايش آرايش مي داد و به اجرا در مي آورد."

وي در ادامه با اشاره به اينكه مدتي است كه مشغول مجموعه "حضرت يوسف (ع)" هستم، به همين دليل خاطرات شهيد آويني به صورت رنگ پريده در ذهنم است، چرا كه فرصت نداشتم تا كتاب هاي او را اخيرا مطالعه كنم، ادامه داد: "شهيد آويني در ارتباط با سينما معتقد بود كه بايد خدا محور باشد و از يك هدف متعالي برخوردار باشد، چرا كه در غير اين صورت سينما جنبه تجاري پيدا خواهد كرد."

كارگردان فيلم مجموعه "پرده عشق" درباره اينكه چرا شهيد آويني تعبير " آينه جادو " را براي سينما انتخاب كرده بود، گفت: "آينه جادو زيباترين تعبيري است كه شهيد آويني براي سينما استفاده مي كرد. در واقع سينماي غرب سمبل نظام سرمايه داري غرب است. شهيد آويني معتقد بود كه اين سينماي وارداتي كه همانند اسب سركش در دست نظام سرمايه داري غرب است، بايد آن را در اختيارمان بگيريم و نگذاريم سركش باشد."


جمال شورجه

وي درباره ويژگي هاي هنري وتكنيكي آثار مستند شهيد آويني( مجموعه مستند هاي روايت فتح) گفت: "او نظرياتش را در كار پياده مي كرد، به ويژه كه مي توان اين نظريات را در "مستندهاي اشراقي" او جستجو كرد. وقتي شهيد آويني پا به عرصه فرهنگ و هنر گذاشت، با دوربين به دل جنگ مي رفت تا حوادث را همان طور كه است به ثبت برساند و تصاوير را با عشق زرمندگان به حضرت سيد الشهداء ضبط مي كرد."

شورجه ادامه داد : "من زياد توفيق نداشتم كه با شهيد آويني كار كنم، اما در زمان حيات شهيد آويني در چند منطقه با او همراه بودم و به چشم مي ديدم كه او براي ثبت لحظات جنگ، چگونه پا به پاي رزمندگان حركت مي كند تا به اتفاقات مشرف باشد. در واقع او با ساخت "مستند اشراقي" سينماي رئال را به ما نشان داد."

وي در پاسخ به اين سوال كه شهيد آويني نسبت به هنرمندان و نويسندگاني كه در موضع مخالف با انقلاب اسلامي بودند، چگونه برخورد مي كرد، گفت: " تا آن جايي كه به خاطر دارم، شهيد آويني ديدگاه هاي خود را نسبت به سكولاريسم و ليبرال دموكراسي درعرصه فرهنگ و هنر در مجله "سوره" منتشر مي كرد. او نگاه حكيمانه اي نسبت به تمام مباحث داشت و براي خود خط قرمزهايي هم قرار داده بود و اگر فردي تعدي مي كرد، برخورد مي كرد. البته برخورد شهيد آويني همانند يك معلم بود و تمام آثار را به درستي تحليل مي كرد."