خبرگزاري مهر - گروه حوزه و دانشگاه : معاونين دانشجويي و فرهنگي اجتماعي وزارت علوم به همراه رئيس صندوق رفاه دانشجويان و مديران كل دانشجويان داخل و امور فرهنگي وزارتخانه صبح امروز در نشستي مطبوعاتي به تشريح برنامه هاي دانشجويي و فرهنگي وزارت علوم در هفته خوابگاه ها و ديگر اقدامات وزارت علوم در سال جاري پرداختند.


به گزارش خبرنگار دانشگاهي مهر، دكتر "محمود ملاباشي" صبح امروز در نشست مطبوعاتي در وزارت علوم در خصوص برنامه هاي وزارتخانه در هفته خوابگاه (از 22 ارديبهشت ماه) افزود: در هفته خوابگاه ها ستادي در هر دانشگاه تشكيل مي شود كه امور خوابگاه ها دراين هفته مي پردازد و بازنگري لازم در خوابگاه ها صورت گيرد.

وي ادامه داد: وزارت علوم هر روز اين هفته را با نام خوابگاه و بهداشت فردي و اجتماعي، خوابگاه و فرهنگ، خوابگاه و مديريت بهتر، خوابگاه، مشاوره و كارآفريني، خوابگاه و خيرين، خوابگاه و شهر و خوابگاه و ورزش نامگذاري كرده است.

معاون دانشجويي وزارت علوم، در زمينه توسعه فيزيكي خوابگاه ها در سال جديد اظهار داشت: در حال حاضر 40 درصد از دانشجويان تحت پوشش خوابگاه هستند كه وزارت علوم در نظر دارد اين رقم را به 60 درصد افزايش دهد. اين افزايش درصورتي امكان پذير است كه ظرفيت دانشجويان اضافه نشود. در صورت افزايش ظرفيت به همان ميزان نياز به درصد بالاتري براي توسعه خوابگاهي نياز است.

وي با بيان اينكه خواسته هاي خوابگاهي را نمي توان با سرعت انجام داد، اضافه كرد: وزارت علوم براي تسهيل در امر توسعه خوابگاه ها توافقنامه هايي را با سازمان اوقاف كشور منعقد كرده است كه بر اساس آن درصد قابل توجهي از سازختمان هاي اين نهاد به خوابگاه هاي دانشجويي تعلق مي گيرد و با عملي شدن اين طرح وزارت علوم در تابستان سال جاري 5 درصد از نياز هاي خوابگاهي را برطرف مي كند.

ملاباشي افزود: بايد بقيه نياز خوابگاهي را از طريق خوابگاه هاي استيجاري و خود گردان حل كرد.

وي با اشاره به مديريت خوابگاه هاي دانشجويي اظهار داشت: در حال حاضر 1/93 درصد خوابگاه هاي كشور ملكي و در اختيار دانشگاه ها است.1/6 درصد استيجاري و 8/0 درصد خوابگاه ها خودگردان هستند. بر اساس ماده 49 وزارت خانه طرحي را مبني بر واگذاري بخشي از اداره خوابگاه ها به دانشجويان را در دست بررسي قرار داده است.

دكتر ملاباشي ادامه داد: معاونت دانشجويي وزارت علوم تا كنون از تمامي دانشگاه ها و خوابگاه هايي كه بازديد آنها بر عهده اش بوده است بازديد كرده و به دليل اين كه تا كنون تمامي معاونين بازديد هاي خود را به اتمام نرسانده اند، در حال حاضر نمي توان گزارش كاملي از اين بازديد ها ارائه داد.

وي در زمينه تغذيه دانشجويان و افزايش كيفيت آن گفت: وزارت علوم در سال جاري يارانه نقدي غذا را از سازمان مديريت دريافت نمي كند و اين يارانه به صورتي مستقيم در اختيار دانشگاه ها قرار مي گيرد. دانشگاه ها نيز براي استفاده از گوشت گرم به جاي گوشت يخ زده تلاش مي كنند.

معاون دانشجويي وزارت علوم به نحوه پذيرش دانشجوي خارج از كشور اشاره و تصريح كرد: دانشجويان غير ايراني بايد به طور مستقيم به دانشگاه ها مراجعه كنند و در صورتي كه واجد صلاحيت پذيرش باشند دانشگاه اين افراد را پذيرش مي كند. همچنين دانشجويان ايراني خارج از كشور كه فرزندان برخي مأموران دولتي در خارج از كشور هستند مي توانند با بررسي مدارك و سوابق در يكي از دانشگاه هاي داخل مشغول به تحصيل شوند. دانشجوياني كه به صورت آزاد به خارج از كشور رفته اند با نظر هيات امناي دانشگاه ها مي توانند در دانشگاه هاي داخل با دريافت شهريه به تحصيل مشغول شوند.

وي درخصوص وام هاي شهريه دانشجويان خاطر نشان كرد: وزارت علوم ازميان دانشگاه هاي آزاد و وزارت بهداشت تنها ارگاني بوده كه توانسته 22 ميليارد وام شهريه اي كه دولت به آن اختصاص داده بود را دريافت كند. با توجه به اين كه اين وام در سال گذشته تنها 40 درصد از دانشجويان را تحت پوشش قرار مي داد، وزارت علوم با 2 برابر شدن كل وام هاي شهريه، پيش بيني مي كند در سال جاري 70 درصد دانشجويان را تحت پوشش وام هاي شهريه قرار دهد. 


به گزارش خبرنگار "مهر"، دكتر "حسن مسلمي نائيني" نيز در اين نشست افزود: وزارت علوم با در نظر گرفتن اهتمام بيشتر به دانشجويان غير ايراني شاغل به تحصيل در ايران، آئين نامه جديد دانشجويان غير ايراني را به تازگي تدوين كرده است. وزارت علوم همچنين وضعيت بورسيه اين دانشجويان را منظم كرده است.

وي فعال كردن مراكز مشاوره دانشجويي را از برنامه هاي جدي وزارت علوم دانست و گفت: معاونت دانشجويي همچنين در تلاش است تا در دانشگاه ها احترام بيشتري به اساتيد و دانشجويان گذاشته شود.

مدير كل امور دانشجويان داخل كشور با اشاره به وضعيت امنيتي در خوابگاه هاي دانشجويي افزود: با توجه به اين كه وظيفه امنيتي خوابگاه به عهده مدير كل حراست است، معاونت دانشجويي درخواست هايي را مبني بر برطرف كردن مشكلات امنيتي خوابگاه هاي مرزي به حراست ارائه داده است. به دنبال آن خوابگاه هاي خود گردان نيز از نيروي حراست جهت افزايش امنيت برخوردار مي شوند. 

مهندس "مهرداد فولادي نژاد" رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم نيز كه در اين نشست به بيان اقدامات وزارتخانه در خصوص وام هاي شهريه و پرداخت آنها به دانشجويان افزود: در سال 84 مبلغ 60 ميليارد تومان اعتبار بابت وام هاي شهريه به دانشگاه هاي وزارت علوم، وزارت بهداشت و آزاد اسلامي تعلق گرفت كه از اين مبلغ سهم دانشگاه هاي وزارت علوم 22 ميليارد تومان، وزارت بهداشت 3 ميليارد و دانشگاه هاي آزاد 35 ميليارد تومان است.

وي با بيان اين كه تنها وزارت علوم توانسته است بودجه 22 ميليارد توماني را جذب كند، اظهار داشت: از اين مبلغ تا كنون 10 ميليارد آن به دانشگاه ها پرداخت شده است.

رئيس صندوق رفاه دانشجويان اضافه كرد: بانك ها مشكلاتي را در باز پرداخت اين وام ها به وجود آورده اند كه مقرر شده وزارت علوم وام را دريافت كند و بانك بازپرداخت به موقع را از صندوق رفاه دريافت كرده و دانشجويان پس از اتمام تحصيلات اين وام را به صندوق رفاه پرداخت كنند.

وي ادامه داد: صندوق رفاه در سال جاري بايد بازپرداخت 22 ميليارد تومان را به بانك ها پرداخت كند.

"فولادي نژاد" تصريح كرد: طي مذاكرات انجام شده با سازمان مديريت و برنامه ريزي، براي سال 85 مبلغ 120 ميليارد تومان به وام هاي شهريه اختصاص مي يابد. تا كنون اعتبار تفكيكي اين اعتبار به وزارتخانه هاي بهداشت و علوم و دانشگاه آزاد اعلام نشده است. 


به گزارش خبرنگار دانشگاهي مهر، دكتر "محمد باقر خرمشاد" معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم كه در نشست مطبوعاتي صبح امروز وزارت علوم حضور داشت، با بيان اين كه فرهنگ را در خوابگاه هاي دانشجويي بايد در اولويت قرار داد، افزود: وزارت علوم با توجه به اهميت امور فرهنگي در خوابگاه هاي دانشجويي تاكنون با 15 دانشگاه كشور كه در نقاط محروم و مرزي مستقر هستند قرارداد ايجاد خانه هاي فرهنگ را منعقد كرده است و در نظر دارد جهت احداث اين خانه ها در ديگر دانشگاه هاي كشور در لايحه متمم بودجه اعتباري را به خوابگاه هاي دانشجويي اختصاص دهد.

وي تجهيز برخي خوابگاه ها به كالاهاي فرهنگي را نيز در دستور كار جدي معاونت فرهنگي وزارت علوم اعلام كرد و گفت: دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبايي، دانشگاه شهيد بهشتي و الزهرا با كمك سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تجهيز فرهنگي مي شوند. وزارت علوم 400ميليون تومان به خريد تجهيزات فرهنگي اختصاص داده است.

معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم به برگزاري نمايشگاه هاي هنري در دانشگاه ها اشاره كرد و افزود: وزارت علوم در نظر دارد كالاهاي فرهنگي توليد شده در كشور را به صورت برپايي نمايشگاه ها و اجراي تأتر... در دانشگاه ها ارائه دهد.

وي با بيان اين كه راه اندازي كارگاه هاي كارآفريني نيز در دستور كار وزارت علوم قراردارد، اظهار داشت: همچنين وزارت علوم در تلاش براي اخذ تخفيف بالاي بليط سينما براي دانشجويان است. اين تخفيف با ارائه كارت هوشمند دانشجويي كه در حال مذاكره براي تهيه آن هستيم اجرا مي شود.

خرمشاد ازبرگزاري جشنواره هاي فرهنگي دانشجويي خبر داد و گفت: معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم در صدد است برگزيدگان فرهنگي دانشجويي را با برگزاري جشنواره هاي فرهنگي مشخص كرده و با انعقاد قرارداد با ديگر كشورها دانشجوياني برگزيده را به عنوان سفيران دانشجوي كشور ايران به اين كشورها اعزام كند.

وي ادامه داد: در اين زمينه وزارت علوم در حال حاضر با كشور فرانسه اين تفاهم نامه را منعقد كرده است تا دانشجويان ايراني برگزيده توليدات فرهنگي خود را به عنوان نماينده ايران در آنجا عرضه كنند. در اين زمينه مذاكره با رايزن فرهنگي كشور تركيه نيز در حال انجام است.

معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم اظهار داشت: چندي پيش معاونت فرهنگي وزارت علوم طرحي را مبني بر گنجاندن يك واحد درس ايرانشناسي در تمامي رشته هاي دانشگاهي پيشنهاد داد كه اين طرح با عنوان واحد درسي تمدن ايراني و اسلامي به تصويب رسيد.

وي در خصوص پرهيز از خشونت و تنش در دانشگاه هاي كشور تصريح كرد: دانشجويان بايد از بلوغ لازم در زمينه كار جمعي كه انجام مي دهند برخوردار باشند. فعاليت هاي مدني بايد در دانشگاه ها نهادينه شود. در اين زمينه معاونت فرهنگي در صدد است در قالب كارهاي ترجمه و تأليف جزوات كوچك دانشجويان را آگاه كند كه دانشگاه نبايد جولانگاه سياسي بازي هاي گروه هاي مختلف باشد.

خرمشاد ادامه داد: دانشگاه براي اين ساخته نشده است كه يك گروه خاص سياسي در آنجا به ايراد سخنراني بپردازد و دانشگاه  را جولانگاه گروه هاي سياسي كند. اين موضوع الزاما منجر به رشد سياسي دانشجويان نمي شود. در ديگر كشورهاي دنيا نيز هيچ گروه سياسي براي ايراد سخنراني به دانشگاه نمي آيد بلكه در مكاني غير از دانشگاه از دانشجويان دعوت مي شود با نظرات گروه هاي سياسي جامعه آشنا شوند.

وي با بيان اين كه بسياري از فعالان سياسي دانشجو از دچار افت تحصيلي هستند، افزود:  همين افزايش سياسي بازي در دانشگاه كه از ظرفيت دانشگاه و دانشجو خارج است، منجر به خشونت و اصطكاك در ميان دانشگاهيان مي شود.

معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم با اشاره به واقعه دانشگاه صنعتي شريف كه به دنبال مخالفت برخي افراد در تدفين شهدا در دانشگاه صورت گرفت، گفت: دانشگاه ها هيات امنايي هستند و با اختيار خود مي توانند شهداي گمنام را در محل دانشگاه تدفين كنند. در اين خصوص وزارت علوم موافقت خود را اعلام مي كند اما هيچ گونه اجباري نيز براي دانشگاه ها در انجام اين امر ندارد. 
  


به گزارش "مهر" مدير كل امور فرهنگي وزارت علوم نيز صبح امروز در جمع خبرنگاران افزود: فعاليت هاي فرهنگي در دانشگاه ها با ايجاد مساجد و اعزام دانشجويان و اساتيد به حج عمره گسترش مي يابد.

وي از اعزام 9 دانشجوي نمونه دكتري به حج عمره خبر داد و گفت: اين دانشجويان و 10 دانشجوي بمي نيز با هزينه وزارت علوم در هفته خوابگاه ها (22 تا 29ارديبهشت ماه) به حج عمره اعزام مي شوند.

مدير كل فرهنگي وزارت علوم همچنين از برگزاري انتخابات مديران مسئول نشريات دانشجويي در ماه جاري خبر داد و افزود: حضور 2 دانشجو در هيأت ناظر بر نشريات به تصويب شوراي فرهنگي وزارت علوم رسيده است.

وي اظهار داشت: اعطاي كاغذ سفيد به نشريات دانشجويي نيز با معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مطرح شده است و پي گيري هاي لازم نيز در اين زمينه انجام مي شود.

"اسلامي" تصريح كرد: باشگاه نشريات دانشجويي تأسيس و سايت باشگاه نيز در اين ماه راه اندازي مي شود. همچنين نشريه اي در خصوص دانشجويان جهان اسلام توسط دانشجويان طراحي مي شود.

مدير كل فرهنگي وزارت علوم خاطر نشان كرد: بالاترين تعداد نشريات دانشجويي مربوط به موضوعات علمي است.