آرش شفاعي - شاعر و روزنامه نگار ، گفت : تا زماني كه چرخه توليد و توزيع كتاب بر مدار فعلي مي چرخد ، بازديد ميليون ها نفر از نمايشگاه هم نمي تواند اهميت چنداني داشته باشد زيرا بحران فعلي با اين اتفاقات تعديل نمي شود .




اين شاعر و روزنامه نگار در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ، با بيان اين كه  سياست هاي دولت در زمينه نشر ، بي تدبير و غيركارشناسي است ، افزود : بازي كردن با اعداد و ارقام و دلخوش كردن به آمارهاي موهوم تنها مسئولان را مي فريبد زيرا اهل فن مي دانند كه همه  اين آمارها در اصل مساله كه ركود در نشر كتاب هاي ارزشمند است تاثيري ندارد .

سراينده مجموعه " تا فراسوي رفتن " ضمن انتقاد از سياست هاي فرهنگي در بخش كتاب گفت : معاون پيشيين فرهنگي وزارت ارشاد عملا از ماه ها پيش كاري نمي كرد و در واقع ، رفتن او هيج حادثه مهمي نيست همان گونه كه آمدن معاون جديد - در صورت ادامه سياست هاي پيشين - اتفاق خاصي نخواهد بود .

وي اضافه كرد : وقتي به بسياري از كتاب ها مجوز نمي دهند و خريد كتاب از ناشران به حالت تعطيل در آمده چگونه مي توان به آينده اين شاخه از فرهنگ اميدوار بود ؟

شفاعي بخشي از انتقاد خود را متوجه عوامل پخش كتاب كرد و امپراتوري مخوف پخش كتاب را اختاپوسي خواند كه بر فضاي فرهنگي كشور سايه افكنده و اجازه تنفس فكري را از بخش بزرگي از جامعه فرهنگي كشور گرفته است .

وي افزود : همه در پي متلاشي كردن مافياي اقتصادي هستند و به جايي نمي رسند ! آيا كسي به خطر مافياي فرهنگي كه عملا توليد فرهنگي در بسياري از عرصه ها را خنثي كرده فكر كرده است ؟

اين شاعر معاصر يادآور شد : چرا همه مشكلات بر سر توليد كننده  فرهنگ سرريز مي شود و كسي مزاحم امپراتوري پخش كتاب نمي شود ؟ ناشراني كه كتابهاي بي ارزش و بازاري منتشر مي كنند و كاغذ و يارانه دولتي را به دور مي ريزند ، با ناشران فرهنگي برابرند و حتي به دليل شمارگان بالاتر امكانات و تسهيلات بيشتري مي گيرند. به نظر مي رسد دور باطل و بيهوده نشر در كشور ما همچنان ادامه دارد و اين امر جز با تدبير كارشناسانان و مشورت دولت با اهل فرهنگ قابل حل نخواهد بود .

شفاعي در پايان گفت : در همه  اين اتفاقات مولفين اعم از نويسنده ، مترجم و شاعر است كه شاهد از ميان رفتن حقوق خود و سرريز شدن سود توليد وآفرينشگري اش به جيب دلالان بوده  و خواهد بود .