برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب تهران و حضور هيأت تاجيكي در دوره هاي مختلف آن موجب شد تا دولت تاجيكستان رايزني هايي را براي راه اندازي نمايشگاهي در سطح اين جمهوري با دولت ايران آغاز كند .

به گزارش خبرنگار كتاب مهر ، مهمان بختي رئيس اتحاديه نويسندگان كتاب تاجيكستان كه به همراه هيأت تاجيكي در نوزدهمين نمايشگاه كتاب حضور يافته بود ، با بيان اين مطلب افزود : تجربه حضور گروه تاجيكي در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران اين امكان را به ما داد تا رايزني هايي را به منظور راه اندازي نمايشگاهي مشابه در ابعاد كوچك تر با دولت ايران داشته باشيم تا در آينده ملت كتابخوان تاجيكستان بتوانند با شركت در نمايشگاه سطح فرهنگي خود را ارتقاء دهند .

وي افزود : تعاملات مثبتي به لحاظ توسعه حوزه فرهنگ و ادب پارسي ميان دولت ايران و تاجيكستان وجود دارد كه اين موضوع با چاپ مشترك برخي مجموعه اشعار و متون تقويت شده است.

به گفته وي ، انتشار كتاب شاعراني كه در ميان دو ملت علاقه منداني دارند به شكل مشترك مي تواند در آينده به غناي نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران كمك كند .

وي نمايشگاه كتاب تهران را فرصت مناسبي براي گروه هاي شركت كننده و به ويژه پارسي زبان دانست تا بتوانند در تقويت ادب پارسي تلاش كنند.

اين كارشناس ادبي، نشر كتابهايي از شاعران و نويسندگان ايراني از جمله شاهنامه فردوسي ،‌ حافظ ،  ملك الشعراي بهار، يكي از دلايل زنده ماندن زبان پارسي به ويژه در دوران حكومت كمونيسم در اين كشور عنوان كرد .