بينش ميان فرهنگي را بايد از جريانهاي مهم فكري دانست كه در چند دهه اخير پديد آمده و همه متفكران، به ويژه متفكران فرهنگهاي غير غربي را با افقهاي جديد آشنا مي ‌سازد و البته مهمترين مخاطبان اين بنيش متفكران اسلامي هستند .

دكتر علي اصغر مصلح، عضو هيئت علمي گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبايي، عصر ديروز در سمينار فلسفه ميان فرهنگي و عالم معاصر كه در محل دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد، درباره زمينه هاي پيدايش ميان فرهنگي سخنراني كرد.

مصلح در ابتدا با اشاره به اينكه بينش ميان فرهنگي محصول شرايط كاملا جديدي است كه در زمان ما پديد آمده، گفت : تلاقي فرهنگهاي مختلف با سرچشمه هاي متفاوت و لزوم همزيستي و صلح و تفاهم آنها براي مواجهه با مسائل مشترك جهاني مهمترين دليل براي پيدايش نگاه ميان فرهنگي است.

وي افزود: به تعبير ديگر بينش ميان فرهنگي پاسخي به اقتضايات زمان است. مهمترين نقد بر بينش ميان فرهنگي با پرسش از درستي و تناسب  آن با شرايط و مسائل زمان معاصر شكل مي گيرد.

مصلح همچنين تصريح كرد: در اين تأمل اين پرسش مورد مداقه قرار مي گيرد كه آيا بينش ميان فرهنگي ميوه و محصول ديگري از خود فرهنگ غرب نيست. در ادامه پرسش مي شود كه آيا اين پاسخ كاملترين طرح و روش براي مسايل زمان ماست؟ آيا درست تر نيست كه بينش ميان فرهنگي را تنها گوشه اي از تصوير واقعيات زمانه بدانيم؟ آيا مي توانيم بينش و فلسفه ميان فرهنگي را به نظريه "خواست صلح و گفتگو" تعبير كنيم، در حالي كه خواست جنگ و نزاع نيز نمود و نمايندگاني دارد؟

استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبايي افزود: از سوي ديگر بينش ميان فرهنگي را بايد از جريانهاي مهم فكري دانست كه در چند دهه اخير پديد آمده و  همه متفكران بخصوص متفكران فرهنگهاي غير غربي را با افقهاي جديد آشنا مي ‌سازد. رهيافتهاي متفكران ميان فرهنگي هر صاحب انديشه‌ اي را با پرسشهايي روبرو مي‌سازد و او را به بازخواني و بازانديشي آنچه تاكنون سنت، فرهنگ، هويت، حقيقت و مانند آن بوده مي ‌كشاند.

دكتر مصلح گفت : از مخاطبان مهم بينش ميان فرهنگي متفكران اسلامي هستند. متفكران اسلامي در اولين گام بايد به سابقه ايمان و بصيرت ديني خود به تحليل و نقد شرايط و اقتضايات جديد و ميراث متفكران ميان فرهنگي بپردازند. در جريان چنين تحليل و نقدي البته راه ورود مؤثرتر به عرصه گفتگو با ساير فرهنگها و مشاركت در مسائل جهاني بهتر گشوده خواهد شد.