خبرگزاري مهر - گروه اجتماعي: نزديك به 150 روز از آغاز به كار سامانه فوريت هاي خدمات شهري شهرداري تهران مي گذرد . فعاليت اين سامانه تاكنون نظرات متفاوتي را از سوي شهروندان به همراه داشته كه البته آمار بيش از 270 هزار پيام تلفني ، بيانگر استقبال چشمگير شهروندان از سامانه 137 است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر ، سامانه 137 از سوم دي 84 به صورت آزمايشي فعاليت خود را آغاز كرد و از نخستين روز بهمن سال گذشته تا امروز تحولات بسياري را پشت سر گذاشته است تا بتواند خدمات شهرداري تهران را متناسب با ميزان تقاضاي شهروندان ارتقاء دهد . 

سرپرست مركز سامانه 137 شهرداري تهران در خصوص تاريخچه شكل گيري اين سامانه مي گويد: شماره تلفن 137 براي رسيدگي به انتقادات ، پيشنهادات و مشكلات مردم راه اندازي شده است كه اين واحد از آغاز دي سال 84 فعاليت خود را به صورت جدي و گسترده به دو سايت ثبت خبر و ابلاغ خبر كه هركدام در سه شيفت و به صورت شبانه روزي مشغول به كارهستند ، آغاز كرده است.

مهندس مازيار علوي ادامه مي دهد : سايت ثبت خبر در مجموع با 75 نفر اپراتور در سه شيفت و در هر شيفت 25 نفر و سايت ابلاغ خبر با 66 اپراتور و در هر شيفت 22 نفر بدنه اصلي اين سامانه را تشكيل مي دهند.

به گفته وي ، نيروهاي اين دو سايت با مشكلات و معضلات شهري آشنايي داشته و پس از طي آموزش هاي لازم به عنوان پل  ارتباطي ميان شهروندان و مديريت شهري ايفاي نقش مي كنند.

به گزارش مهر ، تلفن تماس اين سامانه همزمان مي تواند به 21 تماس پاسخ داده و بقيه تماس ها را پس از عبور از فهرست انتظار پاسخگو باشند . 

اما اين در حالي است كه به گفته سرپرست سامانه 137 شهرداري تهران هنوز بسياري از شهروندان تهراني سامانه 137 را نمي شناسند و نمي دانند بايد چه خدماتي را از مركز سامانه مديريت شهري توقع داشته باشند .

سامانه 137 در ميان پيام هاي شهروندان گاه با مواردي مواجه مي شود كه ممكن است در اولويت وظايف اين سامانه نباشند.

بنا به گفته سرپرست سامانه ، در حال حاضر 17 اولويت خدمات شهري در اين سامانه براي رفع نيازهاي فوريتي تعريف شده  كه به مرور زمان و با بررسي خواسته هاي مردم و نظرات كارشناسي اين اولويت ها قابل تغيير است . 

شهردار تهران نيز با تاكيد بر اينكه سامانه 137 از بعد حقوقي و سياسي موظف به پاسخگويي بدون واسطه و در كمترين زمان ممكن به درخواست هاي شهروندان تهراني است ، تصريح مي كند : مهمترين كاركرد 137 اين است كه با تحليل درست پيامهاي مردمي مي توان به خوبي فهميد كه در كدام نواحي و مناطق تخلفات ساخت و ساز صورت مي گيرد ، نظافت رعايت نمي شود و مردم بيشترين نارضايتي ها را از كدام مناطق دارند.

دكتر محمدباقر قالبياف با بيان اينكه بايد به سامانه 137 بها داد ، انتقال بدون واسطه و بي منت عرضه و تقاضا بين شهرداري و مردم را مهمترين كاركرد 137 دانسته و مي گويد : با تجهيز تمام نواحي شهرداري تهران به شبكه فيبر نوري ، مركز 137 قادر خواهد بود تمام ماموريت و درخواست هاي رسيدگي به امور شهروندان را از طريق ديتا براي اجرا به نواحي مختلف ابلاغ كند.

وي با بيان اينكه اين روش تاثير مثبت و مستقيمي در كاهش چشمگير هزينه ها خواهد داشت ، ادامه مي دهد : 270 هزار پيام تلفني از سوي شهروندان تهراني به اين مركز صورت گرفته و  آمارها نشان مي دهد حدود 72 درصد از اين درخواست ها پيگيري و اجرا شده است.

شهردار تهران با انتقاد از برخورد نادرست برخي از اپراتورهاي 137 با شهروندان مي گويد : در همان اوايل آغاز به كار سامانه 137، بنده 27 مورد تماس با 137 داشتم كه برخي اوقات جوابهايي مي شنيدم كه زيبنده اپراتورهاي اين مجموعه نبود كه البته اين وضعيت در حال حاضر كمتر مشاهده مي شود.

قاليباف معتقد است كه بايد قدر اين روند ارتباط مستقيم با مردم را دانست چراكه اگر اين ارتباط مستقيم ايجاد نشود مردم براي انجام كارهاي روزمره خود در شهرداري دچار سرگرداني و اتلاف وقت خواهند شد . 

وي با بيان اينكه 137 سرعت ، دقت و صحت عمل را در مديريت شهري و شهرداري تهران بالا مي برد ، معتقد است كه اين سامانه مجموعه بدنه شهرداري را پويا ، زنده و با نشاط نگه مي دارد.

شهردار تهران تاكيد مي كند كه بايد كلمه " صحت ندارد " از سيستم 137 حذف شود زيرا در اين صورت كارها حالت از سر باز كردن و پشت گوش انداختن به خود مي گيرد . 

قاليباف با اشاره به نقش اين مركز در كاهش استرس هاي زندگي شهروندي و تنش هاي روحي و رواني در مشكلات شهري تصريح مي كند : در صورتي كه رابطه منطقي ميان شهروندان و مجموعه 137 ايجاد شود بدون شك مقبوليت شهرداري در ذهن مردم افزايش يافته و اعتماد آنان به مجموعه مديريت شهري روز افزون خواهد شد. 

با توجه به تاكيد شهردار تهران براي وجود سيستمي به منظور نظارت بر عملكرد سامانه 137 ، بار ديگر سامانه اطلاع رساني و نظارت همگاني 1888 نيز طي روز گذشته به منظور رسيدگي به مجموعه انتقادات و شكايت هاي شهروندان از مديران شهرداري و سامانه 137 ، با نظارت مستقيم شهردار و بخش بازرسي شهرداري فعاليت خود را آغاز كرد.

به گزارش مهر ، پيگيري آن بخش از تماس هاي شهروندان با 137 كه تاريخ رسيدگي به آن گذشته است ، رسيدگي به شكايات مردمي در هر حوزه ، ثبت انتقادات ، ثبت تقدير و تشكر مردم از شهرداري ، ثبت پيشنهادات مردمي ، اطلاع رساني وظايف شهرداري از جمله كاركردهاي سامانه 1888 است.

شهروندان پس از تماس با سامانه خدمات رساني 137 بايد شماره اپراتور و كد رسيدگي خود را نگه دارند و در صورتي كه طي مدت زماني كه براي  اجراي هر يك از امور تعيين شده به شخص نيز اعلام مي شود كار شهروندان رسيدگي نشد ، فرد مي تواند به 1888 تماس گرفته كد پيام را داده و موضوع را پيگيري كند.

البته بنابه گفته شهردار تهران هر هفته به صورت نوبه اي و در روزهاي مشخص ، شهردار ، معاونان و مديران شهرداري در سامانه حضور يافته و به طور مستقيم به مشكلات شهروندان رسيدگي مي كنند.

همچنين يك صندوق صوتي در نظر گرفته شده است و شهروندان مي توانند پيام هاي صوتي خود را طرح كنند تا مديران صداي آنها را بشنوند.

امروز ديگر هيچ مسئولي در شهرداري تهران نبايد و نمي تواند از بار مسئوليت حل مشكلات شهروندان تهراني شانه خالي كند چرا كه اين روزها سامانه اي طراحي شده تا شهروندان ظرف كوتاه ترين زمان با گرفتن 3 عدد يك ، 3 و 7 ، مشكلات منطقه و محل سكونت خود را به گوش مديران اجرايي شهر برسانند.

با گذشت نزديك به 150 روز از آغاز به كار سامانه 137 شهرداري تهران به نظر مي رسد كه مديريت شهري مصمم است تا اين سامانه را آشناي صميمي و دلسوز شهروندان تهراني تبديل كند.