با توجه به پيشينه رشته ورزشي كشتي باچوخه كه مظهر قدرت و پهلواني بوده، اين رشته همچنان در روستاهاي استان خراسان ورزش ممتاز محسوب مي شود و همه روستاييان غيور ما نسبت به آن عشق مي ورزند.

 رييس هيات كشتي باچوخه خراسان رضوي درگفت وگو با خبرنگار ورزشي"مهر"در مشهد با بيان مطلب فوق اظهار داشت : در چند ساله اخير كميته انضباطي هيات كشتي باچوخه حتي يك مورد شكايت هم نداشته كه با توجه به اينكه اكثر روستاييان كشور از نظر سواد در سطح پاييني قرار دارند نشان از موفقيت ما در بعد فرهنگسازي در اين رشته دارد .

وي افزود : اين فرهنگسازي  تا جايي بوده كه با وجود گذشت دو سال از مسابقات هفتگي، از وجود نيروي انتظامي استفاده نكرده ايم ، هر چند كه در پيشينه برگزاري اين مسابقات همواره درگيري هاي قومي ، حرف اول را مي زده است.

 زارعي كشتي با چوخه را خاستگاه رشته هايي چون جودو ، كوراش و آليش  دانست و متذكر شد : اين موضوع جاي خوشحالي براي ورزش استان دارد چرا كه چوخه كاران ما در هر رشته اي كه حضور يافته اند ، به مقام هاي با ارزشي در سطح آسيا دست يافته اند اما به هر ترتيب بايد پذيرفت با كوچ اين ورزشكاران ، طرفدارانشان  نيز به ساير رشته ها مي گرايند .

 وي به گستردگي اين رشته در سطح كشور اشاره نمود و از نبود يك فدارسيون مستقل براي آن گلايه كرد و گفت : از اين حيث هيچ گونه اعتباري براي برگزاري مسابقه و ساخت و ساز اماكن مربوطه را در اختيار نداريم و فقط هر شش ماه يك بار مبلغ بسيار ناچيزي از سوي اداره كل به هيات ما اختصاص مي يابد لذا با بهره گيري از اسپانسرها تامين هزينه مي كنيم .

 رييس هيات كشتي با چوخه برگزاري مسابقات اين رشته را در شهرهاي حاشيه شمالي خراسان پر رنگ خواند و متذكر شد : با توجه به اينكه كشتي باچوخه در چنين شهرستان هايي ورزش اول محسوب مي شود ، كليه مسوولان كمك هاي مالي خود را براي برگزاري مسابقات منظور مي كنند كه از اين ميان ، شهرستان هاي تربت جام ، چناران، قوچان و فريمان را مي توان نام برد .

 زارعي در خاتمه از برگزاري مسابقات استاني در پاييز 85 خبر داد و ياد آور شد : با توجه به اينكه كشاورزان و رستاييان در فصل بهار و تابستان مشغول فعاليت هستند اين رقابت ها را در اين فصل به خصوص برگزار خواهيم كرد تا مورد استقبال بيشتري قرار گيرد .