چگونگي شكل گيري و آغاز به كار برنامه موسيقايي "گلها" در كتاب كودك "ني لبك نواز" شرح داده شده است .

همايون خرم - آهنگسازونوازنده ويولن در گفت و گو با خبرنگار موسيقي مهر ازانتشاركتاب خاطراتش خبر داد. نخستين خاطره اي كه او در اين كتاب به ياد آورده به روزي ازروزهاي سال 1314شمسي مربوط مي شود كه در آن روزمادر وي ازگردش در حوالي تهران به خانه باز آمده  و براي همايون يك "ني لبك" سوغات آورده است.

خرم گفت :عشق به موسيقي در كودكي و از جانب مادرم در من ايجاد شد.او صفحات گرامافون را مي گذاشت و نواي موسيقي در خانه ما به گوش جان شنيده مي شد.

وي افزود: نواختن آن ني لبك آغاز كار من در موسيقي بود. ترانه هايي را كه آن وقت مي شنيدم با همان ني لبك اجرا مي كردم.

شاگردي در محضر ابوالحسن خان صبا از جمله موضوعاتي است كه خرم در كنار آن به روابط صبا با كساني همچون كلنل علينقي  وزيري، درويش خان و ميرزا عبدالله نيز اشاره كرده است.

مصنف "نواي مهر" در اين باره به خبرنگار مهر گفت : ابوالحسن صبا پيش "ميرزاعبدالله" و "آقا حسينقلي" و " درويش خان" كار كرده بود. همين صبا، با آن پيشينه، وقتي به كلنل وزيري كه توانسته بود موسيقي ايراني را از كنج صندوق خانه به سالن هاي كنسرت ببرد مواجه شد، گفت: "در دامنش آويز كه در وي خبري هست".

اين موسيقيدان كه 76 سالگي را پشت سر مي گذارد درادامه گفت : ويلون به ايران آمد و ايراني شد كه بتواند سه گاه و افشاري و... را اجرا كند. مرتضي محجوبي با اين كه بر تكنيك نوازندگي غربي پيانو اشراف داشت آن را ايراني مي نواخت و"گلها" هم محصول همين برخوردها و تحولات بود، كه من شرح كامل آن را دركتاب نوشته ام . 

اين آهنگساز در  كتاب خاطرات خود به چگونگي شكل گيري و ساخت ترانه هاي ماندگاري چون "تو اي پري كجايي؟"، "طاقتم ده"، "غوغاي ستارگان" و... نيز اشاره كرده است.

خاطرات همايون خرم درانتشارات جاويدان مراحل نهايي چاپ و انتشار را طي مي كند.