پژمان عليپور، كارگردان، تهيه كننده و طراح استوري بورد انيميشن كه امسال با انيميشن "قلب كوچك" در چهاردهمين جشنواره توليدات راديو و تلويزيون مراكز استان ها حضور دارد در گفتگو با خبرگزاري مهر درباره اين جشنواره گفت : " من در سه دوره از اين جشنواره شركت كردم. در جشنواره هاي گذشته نگاه تخصصي به مقوله انيميشن وجود نداشت، اما كم كم اين هنر در حال جا افتادن در جشنواره مراكز استان ها است. شايد نگاهي كه در گذشته وجود داشت به توليدات كم مراكز استان ها در قالب انيميشن برگردد، ولي در حال حاضر كيفيت كارها مناسب شده است و سال به سال هم بهتر مي شود و مي توان آينده خوبي براي انيميشن پيش بيني كرد."
وي كه در سال 82 از مركز مهاباد براي طراحي دكور صحنه مجموعه عروسكي " قصه هاي كچل و داروغه " و در سال 83 براي كارگرداني، فيلمنامه، طراحي و تهيه كنندگي انيميشن " سرود نماز " جايزه گرفته است، خاطر نشان كرد : " اين جشنواره بايد به افراد با استعداد توجه نشان دهد يا در فهرست جوايز براي افرادي كه از پتانسيل خوبي برخوردار هستند، بورس تحصيلي در نظر بگيرد. علاوه بر اين، نشست هاي تخصصي كه هر سال در اين جشنواره برگزار مي شود، خيلي ضعيف است. نمي دانم اين مشكل به شركت كنندگان بر مي گردد يا داوران كه زياد جدي نمي گيرند و تنها نتايج مطرح مي شود."
عليپور درباره اين كه اين جشنواره تا چه اندازه امكان پخش آثار برتر از شبكه هاي سراسري را فراهم كرده است، گفت : " برخي از توليدات از شبكه هاي سراسري پخش شده اند. انيميشن "سرود نماز" از ساخته هاي من از سوي شركت صبا خريداري شد، اما دقيقاً اطلاع ندارم كه پخش شده است."
اين انيميشن ساز درباره اضافه شدن بخش بين الملل به جشنواره و اينكه اين بخش تا چه حد به تعامل ميان برنامه سازان داخلي و كشورهاي اسلامي كمك مي كند، خاطر نشان كرد : " به نظر من راه اندازي اين بخش در جشنواره مي تواند كمك زيادي به تبادل افكار كند و ما مي توانيم آثار كشورهاي ديگر را ببينيم. البته فكر مي كنم افراد بايد خودشان براي برقراري ارتباط و مبادله افكار با برنامه سازان ديگر كشورها اقدام كنند."
وي درباره تعدد جوايز اين جشنواره اشاره نمود : " متاسفانه جوايز زيادي در اين جشنواره داده مي شود، حتي به كوچكترين عنصر تيتراژ هم جايزه اهدا مي شود و هيچ تفاوتي بين كارگرداني كه زحمت بسياري براي كار خود كشيده با كسي كه در سطح كوچكي كار كرده است، وجود ندارد. علاوه بر آن مبالغ جوايز هم بسيار اندك است، ولي اگر تعداد جوايز كمتر و مبالغ آن بيشتر شود، به طور حتم رقابت بيشتري ميان برنامه سازان شكل مي گيرد و انگيزه ها بالاتر مي رود. به عنوان نمونه جوايز 150 هزار تومان است، درحالي كه ساخت يك كار انيميشن بيشتر از اين مبلغ هزينه مي برد."
عليپور در پاسخ به اين كه جشنواره مراكز استان ها تا چه اندازه به ارتقاي آثار برنامه سازان كمك مي كند، توضيح داد : " به هر حال وقتي برنامه اي جايزه اي را از آن خود مي كند، مديران مراكز توجه بيشتري به آن بخش نشان مي دهند و مساعدت خود را افزايش مي دهند."
اين برنامه ساز راجع به وضعيت انيميشن در ايران اظهار نظر كرد : " ساخت انيميشن در ايران بيشتر انفرادي است و كمتر سريال هاي كارتوني توليد مي شود. البته من در دو سالانه انيميشن شركت كردم و كارهاي انفرادي قوي را شاهد بودم. اين كارها كمتر از انيميشن هاي خارجي نيست. به طور حتم انيميشن ما در آينده مي تواند پيشرفت بيشتري داشته باشد، اما كارهاي گروهي انيميشن در ايران ضعيف است. البته بچه هاي ما از توانايي لازم برخوردارند، ولي در كارهاي گروهي مديريت نداريم."