ارتقاء ارزشهاي اجتماعي، رشد اخلاق اين حوزه را موجب شده، در آرامش روحي و رواني افراد، سلامت و سازندگي جامعه مؤثر خواهد بود .

دكتر عبدالحسين خسروپناه پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر قبل از بررسي اخلاق اجتماعي مسئله اخلاق را مورد بررسي قرار داد و گفت: اخلاق جمع خلق بوده و به ملكات نفساني انسان گفته مي شود كه در جان انسان به صورت ملكه در آمده و نهادينه شده است، در واقع منشأ زايش رفتارهاي اخلاقي و غير اخلاقي است.

وي اخلاق را به دو بخش فردي و اجتماعي تقسيم كرد و ياد آور شد: بايد بر اساس ملكات نفساني برنامه ريزي كرد تا اين ملكات نفساني در جامعه ايجاد و منجر به بروز رفتارهاي اجتماعي مثبت از انسان شود.

دكتر خسروپناه ويژگيهاي اخلاق اجتماعي را احترام به ديگران، توجه به منافع گروهي، رعايت حقوق انسانها و حرمت نهادن آنها عنوان كرد.

پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با بيان اين حديث كه "هر آنچه را براي خود مي پسندي براي ديگران هم بپسند و آنچه را كه براي خود نمي پسندي براي ديگران نيز مپسند"، اظهار داشت: اين حديث نشان مي دهد كه ديگران را بايد در حقوق انساني شريك دانسته و براي آنها حرمت و ارزش قائل شد.

دكتر خسروپناه در زمينه احسان و نيكوكاري كه از اصول اخلاق اجتماعي و روابط انساني هستند، گفت: مسئله احسان و نيكوكاري به دانستن حقوق ديگران باز مي گردد و از آنجايي كه مبناي حق، عدالت است، بنابراين حق را بايد به صاحب حق عطا كرد.

وي با تأكيد بر حقوق انسانها افزود: اگر در جامعه اي حقوق انسانها رعايت شود، پيامدهاي مثبتي در بر خواهد داشت شك نيست كه اجراي عدالت، احسان و نيكوكاري در يك جامعه اسلامي سبب تربيت اخلاقي فرد مي شود و در نتيجه اخلاق مثبت اجتماعي در سطح جامعه ارتقا مي يابد.

دكتر خسروپناه با تأكيد بر پيامدهاي مثبت بها دادن به ارزشهاي اخلاق اجتماعي تصريح كرد: ارزش قائل شدن به ارزشهاي اخلاق اجتماعي، پاسخي است براي احساس تنهايي انسان كه آرامش روحي و رواني در پي داشته، آثار و بركات مثبت فردي و اجتماعي آن به خوبي مشهود خواهد بود .