شركت كنندگان روز شنبه 27 خرداد(17 ژوئن)در اجلاس كنفرانس تعامل و تدابير اعتمادسازي در آلماتي قزاقستان در بيانيه پاياني اعلام كردند كه مبارزه با تروريسم بايد جامع و منسجم و به دوراز استانداردهاي دوگانه باشد .

به گزارش خبر گزاري مهر به نقل از ايتارتاس،دومين اجلاس كنفرانس "تعامل و تدابير اعتمادسازي" درآسيا (CICA) روز گذشته (شنبه 27 خرداد)با حضور مقام هاي كشورهاي عضو براي ارتقاء همكاري و ثبات در منطقه امروز در آلماتي پايتخت قزاقستان برگزار شد.

اجلاس يك روزه، رهبران دولتها يا نمايندگان كشورهاي عضوCICA درباره وضعيت منطقه،جلوگيري از درگيري، راه حل مسالمت آميز مناقشات و ارتقاء تدابير اعتماد سازي به تبادل پرداختند.

شركت كنندگان در پايان نشست خود، بيانيه اي صادر كردند كه در آن تصريح كردند كه مبارزه با تروريسم بايد جامع و منسجم و به دوراز استانداردهاي دوگانه باشد .

در اين بيانيه تاكيد شده است كه تروريسم نبايد به مذهب،مليت، تمدن و يا گروه قومي ارتباط داده شود.

دراين بيانيه آمده است كه كشورهاي عضو كنفرانس تعامل و تدابير اعتماد سازي در آسيا پيشنهاد امضاي پيمان يك منطقه عاري از تسليحات هسته اي در آسياي مركزي را ارائه دادند .

در اين اجلاس، هو جين تائو رئيس جمهوري چين در اين كنفرانس خواستار ايجاد آسيايي همسو و هماهنگ برخوردار از صلح دائمي و شكوفايي مشترك در دومين نشست كنفرانس تعامل و تدابير اعتماد سازي در آسيا در آلماتي شد.

هوجين تائو خاطر نشان كرد كه آسيا، قاره اي است كه داراي تنوع بزرگي است و همبستگي و هماهنگي ميان كشورهاي آسيايي و ملتهاي آن، مسئله اي سرنوشت ساز در موفقيت آسيا است.

وي خواستار حمايت همكاري درچارچوب سازمانهاي منطقه اي مانند سازمان همكاري شانگهاي و آسيا و كنفرانس تعامل و تدابير اعتماد سازي و تاييد تكثرگرايي و حمايت از همكاري بين المللي براي فراهم كردن شرايطي هماهنگ و مناسب براي توسعه تمام آسيا شد.

رئيس جمهوري چين در اين كنفرانس به كشورهاي آسيايي پيشنهاد داد تا فضاي كاملي را در مقابل همكاري اقتصادي و تقويت همكاري به صورت فعال در زمينه هاي انرژي، حمل و نقل، مالي،كشاورزي،ارتباطات و بهداشت عمومي باز كنند.

هوجين تائو خاطر نشان كرد كه آسيا براي توسعه چين، سرنوشت سازاست و چين سياست خارجي خود را بر اساس آماده كردن فضاي همجواري منسجم و ايمن و شكوفا قرار داده است.

ولاديميرپوتين رئيس جمهوري روسيه نيز دراين كنفرانس، كنفرانس تعامل و تدابير اعتماد سازي در آسيا (CICA) را يك گردهمايي منحصر به فرد دانست كه به گفته وي تاكنون نتايج قطعي به همراه داشته و از پتانسيل زيادي بر خوردار است .

پوتين با ياد آوري اولين نشست (CICA) كه در سال 2002 در آلماتي برگزار شد،اظهارداشت: امروز پس از چهارسال ، (CICA) اعتبار،اهميت و مزيت گفتگو بر اختلافات را ثابت كرده است .

رئيس جمهوري روسيه،تشكيل اين كنفرانس را فرصتي براي حل مشكلات همزمان در چندين سطح به صورت منعطف و به موقع ارزيابي كرد.

مقام هاي كشورهاي شركت كننده  بر اهميت اعتماد سازي متقابل و تقويت همكاري ميان اعضاي كنفرانس در تلاشهاي هدفمند آنها جهت جلوگيري از مناقشه ها و تحقق توسعه در منطقه تاكيد كردند.

ايده تشكيل كنفرانس تعامل و تدابير اعتماد سازي را اولين بار، نظربايف،رئيس جمهوري قزاقستان،در چهل و هفتمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد در سال 1992 ارائه كرد.

اولين نشست روساي عضو اين كنفرانس 4 ژوئن 2003 برگزار شد كه به ايجاد سمينار امنيتي جديد براي آسيا منجر شد.

خبرگزاري قطر نيز اعلام كرده بود كه شيمون پرز معاون نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز دراين كنفرانس شركت مي كند .

كنفرانس تعامل و تدابيراعتماد سازي در حال حاضر از 17 عضو اصلي و 9 عضو ناظر تشكيل شده است.

از ايران نيز معاون وزير امورخارجه در كنفرانس مذكور شركت كرد.