خبرگزاري مهر - گروه اجتماعي : پيچيده تر شدن مشكل ترافيك در شهر تهران و درگيري مديران شهري براي از بين بردن اين معضل ، كار را به جايي رسانده كه توجه به رفت و آمد شهروندان پياده به كلي فراموش شده يا حداقل به يك موضوع ثانوي و غير ضروري تبديل شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر ، گرچه پياده روها در بيشتر جوامع جزء اصلي شبكه معابر شهري و محلي براي استراحت ، تفرج و پياده روي شهروندان محسوب مي شود اما متاسفانه در ايران اين معابر به عنوان مكان هاي معلول و فراموش شده شهرها تلقي مي شود.

به نظر مي رسد پس از انقلاب اسلامي ، آن چنان كه بايد در رابطه با احداث پياده روها و بهسازي و مرمت آنها نه تنها اقدامات چنداني صورت نگرفته ، بلكه در مواقع بسياري به دليل حجم ترافيك به حريم پياده روها نيز تجاوز شده است و در يك كلام ماهيت اصلي پياده راه ها در تهران رفته رفته به فراموشي سپرده مي شود. 

در شرايطي كه اولويت تردد با خودروها و موتورسيكلت ها بوده و عرض پياده روها براي تردد آسان و ايمن عابران پياده نا امن شده است ، به كارگيري اقدامات و راهكارهاي موثر براي بازيابي هويت از دست رفته پياده روهاي تهران ضروري است.

سازمان زيباسازي شهرداري تهران ، از مدت ها قبل مطالعات وسيعي در زمينه بهسازي و مناسبت سازي معابر و پياده روهاي شهر تهران انجام داده اما اين مطالعات به مرحله اجرايي نرسيده بود.

سرانجام پس از مدت ها با تاكيد مجدد شهردار تهران بر بهسازي و اصلاح معابر و پياده روهاي شهري به عنوان مبلمان شهري  ، مجددا سازمان زيباسازي به عنوان متولي اين امر چندي است كه اجراي طرح بهسازي و مناسب سازي پياده روهاي شهر تهران را آغاز كرده است.

در همين راستا در گام نخست احداث قدمگاه صالحيه به وسعت 5/2 كيلومتر از امامزاده صالح تجريش تا امامزاده اسماعيل زرگنده مي تواند حركتي مثبت در راستاي ساير طرح هاي پياده روسازي باشد كه چندي است با هدف بازگرداندن هويت از دست رفته شهر ، به اجرا درآمده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، طرح قدمگاه صالحيه شامل 18 پروژه نظير احداث پاركينگ هاي طبقاتي واقع در سه راه دزاشيب ، زعفرانيه و شمال ميدان تجريش ، حفظ استانداردهاي زيست محيطي و ايجاد فضايي ايمن توام با آرامش و سلامت براي حضور شاداب شهروندان تهراني در فضاهاي عمومي شهر ، به عنوان يكي از طرح هاي مرمت و بهسازي معابر شهر تهران تلقي مي شود. 

مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه پياده روهاي شهر تهران با استانداردهاي روز دنيا فاصله زيادي دارد ، به خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر مي گويد: اگر مي خواهيم مردم را به پياده روي و استفاده كمتر از خودرو شخصي و وسايل نقليه تشويق كنيم بايد پياده روهاي مناسب داشته باشيم.

پس از پايان طراحي قدمگاه صالحيه در قالب نور پردازي ، كف سازي ، مبلمان شهري و... ، انتخاب پيمانكار در قالب برگزاري مناقصه ، در حال حاضر اين پروژه وارد فاز اجرايي خود در محدوده مناطق يك و 3 شده است. 

ملاصالحي همچنين از بهسازي و مناسب سازي مسير 22 كيلومتري ميدان راه آهن تا تجريش به عنوان يكي از طولاني ترين ، قديمي ترين و اصلي ترين خيابان هاي پايتخت خبر مي دهد و مي افزايد: تا پايان امسال مساحت 22 كيلومتري ميدان تجريش تا ميدان راه آهن نيز براي تردد عابران پياده مناسب سازي و ساماندهي خواهد شد.

وي ادامه مي دهد: البته در حال حاضر به عنوان نمونه مسير 500 متري خيابان وليعصر بين ميدان انقلاب تا خيابان طالقاني با رعايت تمام ضوابط و استانداردها از جمله نور پردازي ، مبلمان شهري ، نصب سطل زباله ، نصب نيمكت براي استراحت كف پياده روها حكاكي مي شود.

همچنين كارهاي هنري براي تردد نابينايان ، معلولان و افراد عادي در اين محدوده مناسب سازي شده است.

به گفته مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران ، هزينه پياده راه سازي در مسير قدمگاه صالحيه و تجريش به راه آهن در مجموع 13 ميليارد تومان برآورد شده است. 

ملاصالحي ، مناسب سازي و بهسازي پياده روهاي محور آيت الله كاشاني تا ميدان نور را اولويت بعدي شهرداري تهران اعلام كرد.

به گفته وي ، علاوه بر مسير فوق بهسازي و مناسب سازي پياده روهاي راه آهن تا تجريش ، خيابان صف و كوچه مروي طرح هايي هستند كه با تاكيد شهردار تهران قطعا بايد تا پايان سال جاري به پايان برسد.  

ملاصالحي همچنين از انجام كارهاي مطالعاتي 30 مورد خيابان و معابر ديگر توسط كارشناسان اين سازمان و با همكاري تعدادي از اساتيد دانشگاههاي مختلف تهران كه رشته تحصيلي مرتبط مسائل شهري دارند ، خبر مي دهد و مي گويد: بخشي از اين 30 مورد احتمالا تا قبل از پايان سال و بخشي ديگر نيز پس از پايان فاز مطالعاتي ، از سال آينده در اولويت اجرا قرار مي گيرد.

به گزارش مهر ، كارشناسان مسائل شهرسازي معتقدند فضاي عمومي يك شهر در مرحله اول براي ساكنان آن شهر و شهرونداني ساخته مي شود كه حفظ حرمت آنان و توجه به حقوق و رفاه آنان ، اولين وظيفه و مسئوليت مديران و برنامه ريزان شهري است و توجه ويژه به اين حق اساسي بايد محور فعاليت هاي آنان باشد.