افرادي كه به نوعي با سوالات آزمون سراسري هر سال مرتبط هستند از روز آغاز كار تا پايان آزمون در فضاي چند لايه اي به نام قرنطينه زندگي مي كنند و به هيچ عنوان حتي در زمان مرگ عزيزانشان اجازه خروج از اين محيط را ندارند.

رئيس سازمان سنجش در خبرگزاري مهر

به گزارش خبرگزاري مهر، دكتر "عبدالرسول پورعباس" در نشستي كه با حضور مديران سازمان سنجش در خبرگزاري مهر برگزار شد، با بيان اينكه در سازمان سنجش دو نوع قرنطينه وجود دارد افزود: يك قرنطينه قبل از آزمون و ديگري پس از برگزاري آزمون است.

وي اظهار داشت: طراحان سوال از سوالات آزمون هر سال با خبر نيستند و طراحي سوالات امري جاري در طول سال است. سولات پس از طراحي توسط دو گروه بازنگري مي شود. ممكن سوالات طراحان در همان سال طرح سوال بيايد يا نيايد و در سالهاي آتي مورد استفاده قرار گيرد.

رئيس سازمان سنجش آموزش كشور گفت: طراحان سوال به هيچ وجه در سازمان سنجش شناخته شده نيستند و تنها با كد مخصوص خود با سازمان سنجش ارتباط دارند.

وي ادامه داد: همچنين تعداد سوالات طراحي شده آنقدر زياد است كه در صورت فاش شدن چند سئوال اتفاقي نمي افتد به دليل اينكه مشخص نيست كدام سوال در چه سالي از آزمون قرار مي گيرد.

پورعباس اضافه كرد: تايپيست هاي سوالات نيز مانند طراحان سوال نمي توانند به سوالات هر سال دسترسي پيدا كنند. اين افراد نيز تحت كنترل سيستم دوربين هاي مدار بسته قرار دارند و سوالات آزمون با مكانيزم خاصي تايپ مي شود. اين امر نيز به صورت جاري در سازمان سنجش انجام مي شود و بانك سوال مدام در حال شارژ شدن است.

وي گفت: تمامي افرادي كه در ارتباط با سوالات آزمون هستند از روزي كه كار شروع مي شود در قرنطينه بسته دو لايه اي فعاليت مي كنند.

رئيس سازمان سنجش اظهار داشت: قرنطينه فضاي بزرگي است و امسال به دوربين هاي مدار بسته و نظارت كامل توسط دستگاه هاي ويژه مجهز شده است. در اين فضا هرگونه ارتباط و تبادل مواد غذايي تحت كنترل است. حتي زباله هاي اين فضا نيز تا پايان قرنطينه از آنجا باقي مي ماند و هيچ گونه سيستم صوتي و تصويري نيز به اين فضا وارد نمي شود.

وي گفت: داوطلبان نگران نباشند در سيستم قرنطينه سوالات چاپ و توليد مي شود و اين سيستم تا آخرين روز آزمون برقرار است و افراد در اين فضا هيچگونه ارتباطي با بيرون و حتي خانواده هاي خود ندارند به طوريكه گاه مشاهده مي شود فردي عزيزي را از دست مي دهد و تا مراسم چهلم آن از موضوع مطلع نمي شود و بايد در قرنطينه بماند.