خلق اثر هنري نيازمند تفكر صحيح است، اما برخي تهيه‌كنندگان كه دانش و تجربه لازم را در برنامه‌هاي عروسكي ندارند به اين حرفه لطمه زدند.

عادل بزدوده، عروسك ساز، نويسنده و كارگردان نمايش عروسكي، در گفتگو با خبرگزاري "مهر" در پاسخ به اين سئوال كه چرا با وجود تعدد برنامه هاي عروسكي عروسك ها ماندگار نيستند، گفت: "خيلي سخت است كه كسي از حرفه خودش انتقاد كند، اما اتفاقي است كه از چند سال پيش در برنامه هاي عروسكي افتاده و آن هم سمي است كه به بدنه عروسك و نمايش هاي عروسكي تزريق شده است. در حال حاضر بچه ها گرايشي به برنامه هاي عروسكي ندارند. علاوه بر آن برخي تهيه كنندگان كه دانش و تجربيات لازم را در برنامه هاي عروسكي ندارند به اين حرفه لطمه زدند. اين افراد به خاطر اينكه خرج نكنند سراغ نسل هايي مثل ما نمي آيند كه تجربه سال هاي بسياري را در اين رشته داريم."

وي در ادامه توضيح داد: "خلق اثر هنري نيازمند تفكر صحيح است و نبايد اين قضيه را كتمان كرد، مسلماً وقتي كارهايي مثل "مدرسه موش ها"، "خونه مادربزرگه" و "قصه هاي تا به تا" مورد توجه زياد بچه ها قرار گرفت، به خاطر زحمت و وقت كافي بود كه عوامل گذاشته بودند، اما در حال حاضر اين تهيه كنندگان منكر نسل ما هستند كه زحمت كشيدند. مسلماً دستمزد من كه 35 سال در اين رشته كار كردم و زحمت بسياري كشيدم بايد با كسي كه دو يا سه سال وارد اين حرفه شده، تفاوت داشته باشد."

بزدوده در پاسخ به اين سئوال كه آيا بودجه مناسبي به ساخت برنامه هاي عروسكي اختصاص پيدا مي كند يا نه، گفت: "من و دوستانم مي توانيم شهادت بدهيم كه اصلاً بودجه مناسب داده نمي شود. در زماني كه آقاي اعلايي مدير گروه كودك شبكه يك سيما بود، نشستي برگزار شد و يكي از دوستان نزديك او اشاره كرد كه ما مي خواستيم نسل ديگري را براي برنامه هاي عروسكي بياوريم، اما در اين باره اشتباه كرديم. در واقع اين اشتباه باعث فاصله افتادن ميان كارهاي ارزشمند شده است. بايد هميشه براي شرايط تعريف درستي ارائه داد، چرا كه در اين صورت اشتباه ممكن است جبران ناپذير باشد. در مجموع تمامي اين مسائل باعث شده كه عروسك هاي ما ماندگار نشوند."

مدرس دانشكده سوره درباره اينكه در برنامه هاي عروسكي تا چد حد از كارشناسان نمايش هاي عروسكي بهره برده مي شود، گفت: "به جرات مي توانم بگويم كه اصلاً از كارشناسان استفاده نمي شود و اين مي تواند به برنامه هاي عروسكي ضربه بزند، چرا كه تعريف جامعي از برنامه هاي عروسكي ارائه نمي شود."

وي خاطرنشان كرد: "در حال حاضر كيفيت ساخت عروسك ها نازل شده و معمولاً زمان كافي براي آن نمي گذارند. به ياد دارم زماني كه ما قصد داشتيم برنامه هاي عروسكي "مدرسه موش ها" و "خونه مادربزرگه" را بسازيم، نشست هاي زيادي برگزار مي شد تا اينكه عروسك ها ساخته مي شدند، اما در حال حاضر برنامه سازان وقتي عروسكي را براي برنامه اي مي خواهند، عنوان مي كنند كه سه تا موش مي خواهم و در عرض يك هفته كار تحويل داده مي شود، بنابراين زمان كم به كيفيت كار لطمه مي زند، در حالي كه در گذشته پوست ما كنده مي شد تا عروسكي را خلق مي كرديم كه علاوه بر تازگي براي بچه ها جذاب باشد و هرگز كار را سهل نمي گرفتيم."

بزدوده ادامه داد: "ساخت برنامه هاي عروسكي نيازمند دانستن روانشناسي كودك و جامعه شناسي است. در مجموع مي توانم اشاره كنم كه تلويزيون براي رشد نمايش عروسكي كاري انجام نداد و تنها يك كار انجام داد و آن هم هدر دادن پول بيت المال بود. نبايد ساخت برنامه هاي عروسكي آسان گرفته شود."

عادل بزدوده كارشناس نمايش عروسكي از دانشكده هنرهاي دراماتيك است. وي فعاليت خود را درعرصه كودك از سال 1351 شروع كرده و تاكنون در بيش از 200 كار كودك به عنوان كارگردان، نويسنده، طراح و سازنده عروسك و عروسك‌گردان حضور داشته است. "شهر موش‌ها"، "الو الو من جوجوام"، "خونه مادربزرگه"، "قصه‌هاي تا به تا" و ... از فعاليت‌هاي وي بوده است.