از كارشناسان زيادي براي ساخت برنامه‌هاي عروسكي استفاده مي‌شود، اما تعداد كارشناسان صاحب‌نظر كم است. در حال حاضر برخي كارشناسان تنها به مسائل پيش پا افتاده اهميت مي‌دهند و از مسائل اساسي به سرعت رد مي‌شوند.

سارا روستاپور، مجري برنامه رنگين كمان، در گفتگو با خبرگزاري "مهر" درباره ماندگاري برنامه هاي عروسكي گفت: "برنامه هاي عروسكي بدون خلاقيت ماندگار نمي شوند. در حال حاضر ما شاهديم كه برخي برنامه ها صرفاً الگوبرداري از برنامه هاي ماهواره است. اين برنامه سازان قصد دارند برنامه هاي ماهواره را از يك فيلتر رد كنند و آن را با هويت ايراني يكي كنند تا پرمخاطب باشد. وقتي بدون خلاقيت اين كار را انجام مي دهند، نتيجه اين مي شود كه تركيب و دكورهاي اكثر برنامه ها مثل هم شود. بنابراين برنامه ها ماندگار نمي شوند. البته وقتي به برنامه هايي مثل خونه مادربزرگه كه در گذشته پخش مي شد نگاه مي كنيم متوجه مي شويم كه عوامل با چه دقتي كار مي كردند و متن ها را مي نوشتند."

وي در ادامه خاطرنشان كرد: "در حال حاضر برنامه سازان براي اينكه هزينه ها را كمتر كنند اكثر برنامه ها را به يك مجري، چند عروسك و پخش زنده اختصاص مي دهند تا هزينه ها كمتر شود. علاوه بر آن برخي مواقع بداهه گويي مجري ها كيفيت كار را پائين مي آورد. به عنوان نمونه برنامه وقت اضافه مي آورد يا برنامه اي پخش نمي شود و اعلام مي كنند وقت برنامه زياد شده است. در اين مواقع مجري بايد به صورت بداهه حرف بزند و همين باعث مي شود حرف ها تكراري شود. البته اين اتفاقات در برنامه هاي زنده پيش مي آيد و از دست تهيه كننده هم خارج است. بايد نويسندگان قوي حضور داشته باشند و متني براي اين زمان اضافه بنويسند تا مطالبي عنوان شود كه براي بچه ها هم مفيد باشد."

وي در ادامه افزود: "ما نويسنده خوب براي برنامه هاي عروسكي خيلي كم داريم، مسلماً وقتي خلاقيت وجود نداشته باشد برنامه عروسكي هم جواب نمي دهد. وقتي برنامه رنگين كمان ميان بچه ها جا باز كرد، مابقي برنامه ها هم از اين برنامه كپي برداري كردند و گرايش برنامه ها عروسك، مجري و كارتون شد. وقتي نگاه تازه اي نباشد، بچه ها هم با برنامه ها همذات پنداري نمي كنند."

مجري برنامه رنگين كمان با اشاره به اينكه از كارشناسان زيادي براي ساخت برنامه هاي عروسكي استفاده شده، اما تعداد كارشناسان صاحب نظر كم است، گفت: "در حال حاضر برخي كارشناسان تنها به مسائل پيش پا افتاده اهميت مي دهند و ايراد مي گيرند، در حالي كه از مسائل اساسي به سرعت رد مي شوند، به عنوان نمونه اشاره مي كنند كه چرا عروسك چرا كلمات را درست تلفظ نمي كند؟ در حالي كه خيلي از بچه ها اين مشكل را دارند و ما با اين عروسك قصد داشتيم به اين قشر از بچه ها توجه كنيم تا بتوانند كم كم مشكل شان را برطرف كنند. برخي برنامه سازان فقط عروسك هاي گراني را مي سازند و افتخارشان هم اين است كه عروسكي با هزينه بالا ساختند و بعد در انتها مي بينيم كه عروسك شكل عجيب و غريبي دارد و بچه ها هم دوستش ندارند، در حالي كه مي توان با يك تكه پارچه عروسك جذابي ساخت تا مورد توجه بچه ها هم قرار بگيرد."

وي در پاسخ به اين سئوال كه تلويزيون از طريق ساخت برنامه هاي عروسكي تا چه حد نياز كودكان را تامين كرده و در اين زمينه موفق بوده، به "مهر"‌ گفت: "عوامل  خيلي زحمت كشيدند و نبايد زحمات آنها را ناديده گرفت. در اين زمينه تلويزيون خيلي مي تواند تاثيرگذار باشد، اما بايد خلاقيت در برنامه وجود داشته باشد و اين تاثيرگذاري از دريچه درست باشد نه اينكه صرفاً برنامه اي ساخته شود."

سارا روستاپور درباره حذف كارگردان در اكثر برنامه هاي عروسكي گفت: "من هم شنيدم كه در برآورد سازمان صدا و سيما مقوله كارگردان هنري در برنامه هاي زنده وجود ندارد، در حالي كه برنامه هاي عروسكي بايد كارگردان هنري در كنار كارگردان تلويزيون باشد. البته مديران جديد در برنامه رنگين كمان مقوله كارگردان هنري را اضافه كرده اند."