كتاب "پيامبر رحمت محمد(ص)" اثر سيد حسن اسلامي از سوي دكتر حسن آلماز به تركي استانبولي ترجمه و در 158 صفحه منتشر شده است .

به گزارش خبرگزاري مهر، اين كتاب از يك مقدمه، يك پيشگفتار و ده فصل تشكيل شده است. مترجم در مقدمه كوتاهي اشاره مي‏كند كه اين كتاب بدون اينكه به جزئيات و تفصيلات خسته ‏كننده بپردازد، حيات پيامبر اسلام را در چهارچوب منابع اسلامي ترسيم مي ‏كند.

نويسنده در پيشگفتار خود مي ‏نويسد كه پيامبر عظيم ‏الشأن اسلام را بايد حداقل با توجه به سه رويكرد شناخت، تاريخ اسلام، قرآن و اخلاق اسلامي اين رويكردها هستند .

فصل اول با عنوان "موطن و مولد" از ويژگيهاي زادگاه پيامبر اسلام اختصاص دارد و طي آن به مقولاتي چون دين، حكومت، اقتصاد، موقعيت اجتماعي و جايگاه زن در عربستان آن روز اشاره شده است.

فصل دوم با عنوان "دوران كودكي" از جريان ازدواج عبدالله بن عبدالمطلب، تولد حضرت محمد(ص)، تسميه او، مرگ آمنه بنت وهب (مادر حضرت محمد(ص)) و انتقال حضرت به خانه ابوطالب مطالبي درج شده است. در فصل سوم با عنوان "دوران جواني" از سفرهاي حضرت محمد(ص) به شام، شركت ايشان در جنگهاي حجاز و حضورشان در «حلف الفضول»، آشنايي با خديجه و ازدواج حضرت با ايشان و تجديد بناي كعبه ياد شده است. در فصل چهارم با عنوان "بعثت" از دوره كمال، دوران انزوا، اعلام نبوت (با نزول آيه اقرأ باسم ربك) و نخستين زني كه به اسلام مشرف شد، سخن رفته است.

در فصل پنجم با عنوان "دوران آمادگي: مكه" از دوره‏هاي دعوت پنهاني و آشكار، هجرت مسلمانان به حبشه، افزايش اعتراض قريش، وفات ابوطالب و خديجه، معراج نبوي و حركت به سوي مدينه سخن به ميان آمده است. در فصل ششم با عنوان "دوران نهادينگي: مدينه" از ديدار پيامبر اسلام (ص) با اهل يثرب و دعوت آنان به اسلام، بيعت زنان(در عقبه)، حركت حضرت به سوي يثرب، ايجاد اخوت اسلامي ميان مهاجرين و انصار، بناي مسجد نبوي و تشكيل دولت اسلامي سخن رفته است. فصل هفتم با عنوان "جهاد" به شرح غزوات پيامبر اسلام (بدر، احد، احزاب) اختصاص يافته و طي آن به منطق دعوت در اسلام و صدور فرمان جهاد اشاره شده است.

فصل هشتم به شرح ويژگيهاي ظاهري حضرت محمد(ص) و خصوصيات باطني ايشان (فداكاري، عبادت، جسارت) اختصاص دارد. در فصل نهم با عنوان "حكمت" به تعريف حكمت پرداخته شده و طي آن از طريق دستيابي به عزت و قدرت، اخوت اسلامي، ارزش علم، خصوصيات عالم و جاهل سخن رفته است. در آخرين فصل كتاب  با عنوان "به سوي دوست" ابتدا از حجة ‏الوداع و خطبه حضرت بدين مناسبت سخن رفته و سپس از دوره نقاهت و رحلت ايشان ياد شده است.