اصفهان - مسئول اداره بهداشت دامپزشکی اصفهان گفت: درسال۹۴به علت های مختلفی جمعیت زنبور در زنبورستان های اصفهان کاهش پیدا کرده که به طبع باعث کاهش تولید عسل شده است.

مصطفی کردآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در استان اصفهان بیش از سه هزار پرورش دهنده زنبور و ۸۰۰ هزار کلونی زنبور وجود دارد.

وی بیان داشت: بیشترین پرورش زنبور در شهرستان‌های نجف آباد، شهرضا، سمیرم و دهاقان صورت می گیرد که باعث شده استان اصفهان جزو استان‌های شاخص پرورش‌دهنده زنبور، تولیدکننده و صادرکننده عسل در کشور باشد.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامپزشکی استان اصفهان در خصوص شرایط پرورش زنبور و تولید عسل در سال ۹۴ گفت: در سال ۹۴ به علت‌های مختلفی جمعیت زنبور در زنبورستان‌های استان کاهش پیدا کرده که به طبع باعث کاهش تولید عسل شده است، لذا دوره‌های آموزشی با موضوعات مدیریت بهداشتی، اصول پرورش نوین و حفاظت از منابع زیستی برگزار شد.

وی بیان داشت: در این کلاس‌های آموزشی - ترویجی در خصوص ضدعفونی کردن کندوها، مبارزه با آفات و بیماری‌ها طبق دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور، استفاده از داروهای غیرشیمیایی و دارای مجوز که از میسر قانونی تولید و یا وارد کشور می‌شود، آموزش های لازم ارائه می شود.

کردآبادی اعلام کرد: هماهنگی بین استقرار کندوها در مراتع با زنبورستان‌ها و رعایت اصول قرنطینه و امنیت زیستی و از همه مهمتر دوری از مزارع و مراتعی که از سموم آفت کش گیاهی بی‌رویه استفاده می‌کنند از اصولی است که باید زنبورداران نسبت به آن آگاه باشند.

وی اظهار داشت: محصول سالم و با کیفیت برای تولید پایدار از اولویت‌های اداره کل دامپزشکی استان اصفهان است که بتوان برنامه‌ریزی‌های مستمر و مدونی در خصوص صادرات عسل نیز انجام داد.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامپزشکی استان اصفهان اعلام کرد: با سرد شدن هوا در استان اصفهان زنبورداران این استان نسبت به انتقال کلنی‌های زنبور خود به مناطق گرمسیری اقدام می‌کنند که در این خصوص می‌بایست پرورش دهندگان نکات بهداشتی- قرنطینه ای را رعایت کنند تا با کمترین مشکل و تلفات در کلونی‌های خود مواجه شوند.