رئیس جمهور سابق آمریکا برای دفاع از نامزدی برادر کوچک خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قدم به عرصه جنگ تبلیغاتی گذاشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، «جرج دبلیو بوش» رئیس جمهور اسبق آمریکا در ساعات پایانی روز دوشنبه به غیبت هفت ساله خود در محافل سیاسی پایان داد و برای دفاع از کمپین «جب» برادر کوچک خود قدم به میدان تبلیغات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ گذاشت.

حضور رسانه ای جرج بوش به فاصله کمتر از یک هفته مانده به انتخابات درون حزبی ایالت «کارولینای جنوبی» و برای دفاع از اتهاماتی صورت می گیرد که «دونالد ترامپ» مطرح ترین چهره جمهوریخواه رقابت ریاست جمهوری امسال به دلیل میراث به جا مانده از دوران ریاست جمهوری وی متوجه برادر کوچکترش «جب» می کند.

جب که زمانی از وی به عنوان گزینه برتر حزب جمهوریخواه در انتخابات ریسان جمهوری ۲۰۱۶ یاد می شد، به دلیل اقبال عمومی که مردم به سیاستمداران غیر سنتی نشان می دهند، در انتخابات درون حزبی دو ایالت «آیووا» و «نیوهمپشایر» نتیجه را به دیگر رقبای هم حزبی واگذار کرد حال آنکه در این میان از زخم زبان ترامپ که وی را به دلیل خویشاوندی با جرج بوش و احتمال تکرار اشتباهات وی سرزنش می کند، در امان نیست.

بزرگترین جرمی که به جرج بوش نسبت داده می شود، استناد به ادله دروغین برای آغاز جنگ عراق از جمله وجود سلاح های کشتار جمعی در این کشور بود – ادعایی که هرگز اثبات نشد.

اما جب که تا همین اواخر سعی داشت تا با جدا کردن راه خود از برادرش خود را به پیروی از یک سیاست خارجی مستقل پایبند نشان دهد در روز شنبه گذشته از دوره ریاست جمهوری برادر جنگ طلبش تقدیر کرد و مدعی شد: تشکیلات امنیتی جرج برای دفاع از آمریکا ایجاد شد.

جرج هم برای آنکه تمجید برادر را جبران کند در سخنرانی که در ایالت کارولینای جنوبی داشت بی آنکه نامی از ترامپ ببرد وی را زیر سوال برد و گفت: آمریکایی ها عصبانی و ناامید هستند. اما ما در کاخ سفید به کسی نیاز نداریم که آتش ناآمیدی ما را شعله ورتر کند. قدرت به معنای لفاظی های توخالی نیست. قدرت به معنای هیاهو و نمایش نیست. قدرت اراده از صداقت و شخصیت سرچشمه می گیرد.

ناگفته نماند که به اعتقاد برخی از کارشناسان، گفته های اخیر ترامپ علیه میراث به جا مانده از جرج بوش می تواند به ضرر وی در میدان انتخاباتی کارولینای جنوبی تمام شود چرا که رئیس جمهور سابق همچنان در میان اقشار مذهبی و رهبران تجاری این ایالت عمدتا جمهوریخواه از محبوبیت زیادی برخوردار است.

نکته ای که درباره انتخابات درون حزبی ایالت کارولینای جنوبی و البته ایالت نوادا حائز اهمیت است عدم یکسان بودن تاریخ انتخابات برای دو حزب جمهوریخواه و دموکرات است. به این ترتیب، انتخابات درون حزبی کارولینای جنوبی برای حزب جمهوری خواه شنبه آینده ۲۰ فوریه برگزار خواهد شد حال آنکه این رویداد سیاسی برای حزب دموکرات به فاصله یک هفته دیرتر در تاریخ ۲۷ فوریه اتفاق خواهد افتاد.

در مقابل، انتخابات درون حزبی ایالت نوادا برای حزب دموکرات شنبه آینده یعنی ۲۰ فوریه خواهد بود حال آنکه این تاریخ برای حزب جمهوریخواه سه شنبه ۲۳ فوریه خواهد بود.