سمنان - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آرادان از اجرای عملیات بیولوژیکی و مکانیکی در مدیریت جامع حوزه آبخیز در سطح ۸۰۰ هکتار اراضی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، علیرضا رهائی اظهار داشت: در راستای مدیریت جامع حوزه آبخیز آرادان تمام عملیات مکانیکی و بیولوژیکی شهرستان در حوزه آبخیز رامه در سطح حدود ۸۰۰ هکتار از اراضی مرتعی و بیابانی انجام گرفت.

وی گفت: این عملیات شامل اجرای پروژه کپه کاری بذر باریجه در مراتع ییلاقی در سطح ۵۰ هکتار، اجرای عملیات بذر پاشی در مرتع ییلاقی و میانبند ۳۰۰ هکتار و اجرای عملیات مدیریت کنترل هرزآبها و روان آبها توام با بذر پاشی در سطح ۳۰۰ هکتار بوده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آرادان، اجرای عملیات نهال کاری تثبیت شن های روان در سطح ۷۰ هکتار، اجرای کمربند حفاظتی(بنچ مارک) به طول سه کیلومتر و اجرای عملیات احداث بادشکن زنده بطول ۱۵ کیلومتر را از دیگر اقدامات انجام شده در سالجاری ذکر کرد.

رهایی اظهار داشت: خوشبختانه تمام فعالیت های مربوطه در سال جاری با هدف اجرای مدیریت جامع حوزه آبخیز در حوزه آبخیز رامه اجرا شدید.

توزیع ۴۰۰ هزار اصله نهال در شهرستان سمنان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان نیز گفت: تعداد ۴۰۰ هزار اصله نهال از گونه های مختلف سازگار با اقلیم استان در نهالستان شهید داورعموزاده سمنان تولید شد که در هفته منابع طبیعی سالجاری در بین مردم، نمازگزاران شریف و دستگاه های اجرایی توزیع خواهد شد.

سید ابوالفضل ولئیی افزود: نهال های تولید شده در شهرستان سمنان از قبیل سروشیراز، سرو خمره ای اقاقیا و زیتون تلخ و غیره با استفاده از روش های مدرن آبیاری  تحت فشار و کشت گلدانی و به صورت پایلوت بوده است.

وی ابراز داشت: امیدواریم در سال آینده با تامین اعتبارات لازم برای افزایش سطح کشت گلدانی و به کارگیری نیروی انسانی لازم،   به افزایش تولید نهال و صرفه جویی بیشتر در مصرف آب میسر شود.

اتمام ۶۰ هکتار پروژه کنترل هرزآب در منطقه صدرآباد میامی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی نیز در خصوص اجرایی شدن پروژه کنترل هرزآب در منطقه صدرآباد این شهرستان گفت: این پروژه مساحت ۶۰ هکتار مورد بهره برداری قرار گرفته است.

حسین صائمی پور هدف از این پروژه را هدایت روان آب های سطحی و تغذیه سفره های آب زیرزمینی دانست و گفت: در هر هکتار هفت بند با فاصله ۲۰ متر در هر آبراهه اجرا شده است.

وی تصریح کرد: در مجموع ۴۸۰ بند احداث و در لبه داخلی بندها نیز بذر پاشی تاغ و قیچ صورت گرفته است.