اغلب جمهوریخواهان بر این ادعا هستند که «دونالد ترامپ» با داشتن صفاتی چون شایستگی و قاطعیت توانایی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا با آراء خوبی که در رقابت های درون حزبی «آیووا» و «نیوهمپشایر» به دست آورده تا به این جای کار جایگاه خود را به عنوان برترین جمهوریخواه میدان انتخاباتی آمریکا تثبیت کرده است.

این در حالیست که منتقدانش برای ماه های متوالی تاکید داشتند که وی اگر به رفتارهایی نظیر درگیری با «پاپ فرانسیس»، بدگویی از «جرج دبلیو بوش» و غیره ادامه بدهد در نهایت از چشم جماعت جمهوریخواه آمریکا افتاده و قادر به جلب حمایت آنها نخواهد بود.

اما نظرسنجی اخیری که به طور مشترک از سوی «آسوشیتدپرس» و موسسه «جی اف کی» انجام شده خلاف این مطلب را اثبات کرد چرا که وقتی پای این سوال به میان آمد که چه کسی بیش از همه با معیارهای آنها برای ریاست جمهوری آمریکا همخوانی دارد، جمهوریخواهان باز هم وی را برگزیدند. به این ترتیب، ۸۶ درصد از رای دهندگان جمهوریخواه بر این باورند که ترامپ می تواند برنده رقابت نهایی ماه نوامبر باشد.  

به این ترتیب، چنانچه تعداد نامزدهای جمهوریخواه آنگونه که انتظار می رود بعد از رقابت های مقدماتی شنبه و سه شنبه که به ترتیب در کارولینای جنوبی و نوادا برگزار می شود، کاهش یابد؛ عرصه رقابت حسابی برای جولان دادن ترامپ خالی می شود.

در این میان، ۴۲ درصد از جمهوریخواهان ترامپ را دوست داشتنی و ۳۲ درصد وی را دلسوز توصیف می کنند. از بین هر ۱۰ رای دهنده جمهوریخواه هم ۹ نفر وی را شایسته و قاطع معرفی می کنند.

البته ترامپ با برخی از محدودیت ها نیز روبرو است.  از بین هر ۱۰ رای دهنده ثبت نام شده در سراسر آمریکا، ۶ نفر از آنها  نظر نامساعد نسبت به وی دارد و ۵۴ درصد می گویند که حتی به رای دادن به وی هم فکر نمی کنند. شاید بدترین خبر برای ترامپ آن باشد که وی پایین ترین محبوبیت را در بین لاتین تبارها دارد (۱۶ درصد) که البته شنیدن این مطلب با توجه به مخالفت وی با مهاجرت چندان دور از انتظار نیست.

نظرسنجی آسوشیتد پرس از بین ۱۰۳۳ نفر که ۳۴۵ نفر از آنها جمهوریخواه یا متمایل به حزب جمهوریخواه بوده اند به صورت اینترنتی در تاریخ ۱۱ تا ۱۵ ماه میلادی جاری (فوریه) انجام گرفته است.