رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان اینکه جهان اسلام در طول تاریخ هیچ ابایی از تعامل با غرب نداشته است گفت: صرف خواندن نامه رهبری برای جوانان غربی کفایت نمی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، هم اندیشی اسلام و جوان غربی؛ چالش ها و چشم اندازها به منظور بررسی و بازخوانی دو نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان غرب و با محوریت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مشارکت تعدادی از دستگاههای معتبر علمی فرهنگی کشور با حضور آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت الاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا، صبح امروز دوشنبه ۱۷ اسفند، در تالار استاد شهیدی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام رضا غلامی در افتتاحیه این برنامه گفت: معتقدم در دو نامه ای که مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و آمریکایی نوشته اند، یک دلسوزی و عطوفتی نسبت به جوانان غربی دیده می شود. ایشان نگران هستند که با ادامه سیاست های سلطه طلبی و این جنگ افروزی ها و درگیری ها، قربانی اصلی این مشکلات، خود مردم غرب و به ویژه جوانان غربی باشند.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا ادامه داد: تصور می کنم آنچه که رئیس جمهوری سابق آمریکا بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر مطرح کرد و گفت جنگ های تازه صلیبی در راه است، حرف ساده ای نبود و درست است که انتقادهایی به آن شد اما بهره برداری های لازم را آمریکایی ها از آن کردند، زیرا قصد دارند برای جلوگیری از مرگ نظام سرمایه داری و جلوگیری از نفوذ اسلام در غرب هر طور شده شرایط را برای مسلمانان سخت و دشوار کنند و این جنگ های صلیبی بحثی نیست که از دستور کار آنها خارج شده باشد.

حجت الاسلام غلامی افزود: الان با اینکه کوچکترین حرکت های تروریستی را رصد می کنند، می بینید در پاریس یک سری عملیات تروریستی انجام می شود و بعد می گویند پلیس غافلگیر شده است که این مسئله مشکوک است. حادثه ۱۱ سپتامبر هم مشکوک بود. قصد دارند با این برنامه های تروریستی نفرت شهروندان غربی به مسلمانان جهان را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: هر روز شاهد آزار و اذیت بیشتر مسلمانها در غرب هستیم و اگر این مسئله کنترل نشود، می تواند به جنگ های خشونت آمیز وسیع تری میان غرب و مسلمانها منجر شود.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا تصریح کرد: برای جلوگیری از این وضعیت باید مردم غرب بیدار شوند و به سیاست های خصمانه دولشان واقف شوند. همین طور باید با اسلام ناب محمدی آشنا شوند و اسلام تکفیری جعلی را که هیچ ریشه ای در اسلام ندارد از اسلام واقعی بازشناسند.

حجت الاسلام غلامی در ادامه گفت: پیدایش داعش و تبدیل شدنشان به این وضعیت بدون شک نمی تواند بدون چراغ سبز دولت های مرتجع عرب و دولت های غربی باشد. باید این پروژه اسلام هراسی شکست بخورد و خود جوانان غربی زمینه ای را فراهم کنند که با یک تعامل سازنده با مسلمانان غرب و بیرون غرب فرصت بهتر زیستن و غلبه بر تهدیدهایی که مدرنیته تحمیل کرده است، فراهم شود و از تعاملات سازنده برخوردار شوند.

وی ادامه داد: جهان اسلام در طول تاریخ هیچ ابایی برای تعامل با غرب نداشته است. منتهی باید یک تعامل هوشمندانه، گزینشی و حساب شده که عزت و استقلال ما را از بین نبرد صورت بگیرد تا بتوانیم بر اساس جهان بینی اسلامی پیشرفت و تمدن سازی اسلامی داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این نشست می تواند به کسانی که این دو نامه مقام معظم رهبری را در غرب ترویج می دهند یاری برساند. باید برای آنان محتوا فراهم کنیم. صرف اینکه این نامه ها خوانده شود، کفایت نمی کند بلکه باید اساتید و علما چه در داخل و چه در خارج کشور، تبیین و تحلیلی نسبت به این دو نامه ارائه دهند تا اهمیت و ضرورت آن درک شود. باید خوراک فکری برای کسانی که دلسوزانه این نامه ها را در غرب ترویج می کنند، تهیه کنیم تا بتوانیم به نتایج دلخواه دست یابیم. صرف خواندن نامه برای جوانان غربی کفایت نمی کند. باید تاثیرپذیری و تاثیرگذاری این دو نامه را در میان جوانان غربی دنبال کنیم.