بجنورد - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: طی ۹ ماهه نخست امسال ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر در مراکز ترک اعتیاد خراسان شمالی تحت درمان قرار گرفتند.

ابراهیم قربانی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با توجه به تدابیر وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر و برخورد همه جانبه با این پدیده خانمان سوز، در خراسان شمالی نیز اقدامات زیادی صورت گرفته است.

وی گفت: برگزاری دوره‌های مختلف پیشگیری، مقابله، درمان، استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها از جمله اقدامات این حوزه در استان است.

قربانی اظهار کرد: در حال حاضر یک مرکز درمان اجباری و ۱۵۸ مرکز دولتی و غیردولتی شامل مراکز درمان سرپایی، اقامتی، آی سی، دی آی سی و سرپناه شبانه در امر درمان و حمایت‌های اجتماعی و کاهش آسیب در استان فعالیت می‌کنند.

وی گفت: طی ۹ ماهه نخست امسال ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر در خراسان شمالی در این مراکز تحت درمان قرار گرفتند.

به گفته قربانی همچنین طی ۹ ماهه سال جاری ۹۵۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در خراسان شمالی کشف و ضبط شده است.

وی اظهار کرد: در حوزه فرهنگی و پیشگیری نیز تفاهم نامه‌های مختلفی با دستگاه‌های فرهنگی، آموزشی از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، بهزیستی، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و صدا و سیما منعقد شده است.

قربانی در خصوص اولویت‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز گفت: مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد توسط یک دستگاه و ارگان به نتیجه نمی‌رسد، بلکه ضرورت دارد تا به صورت مشارکت جمعی و هماهنگ در این مبارزه شرکت داشت.

وی تاکید کرد: همه اقشار مختلف جامعه، گروه‌های مرجع، اصناف، بازاریان، خانواده و ... باید خود را یک مسئول در مبارزه با مواد مخدر بدانند و این همان اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است که مقام معظم رهبری نیز در استان بیان فرمودند.

قربانی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در بیانات خود در سفر به خراسان شمالی فرمودند که خود جوانان شجاع و پیرو باید در مقابله و مبارزه با خطر مهلک اعتیاد و آلودگی به مواد مخدر پیشرو باشند، خودشان بایستی مقاومت و مبارزه کنند.

وی گفت: همچنین مقام معظم رهبری فرمودند من به حوانان خوشبین هستم و عقیده‌ام این است که اگر جوانان ما اراده کنند می‌توانند با خطرات بزرگ از جمله مواد مخدر مقابله و مبارزه کنند.

قربانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‌های ابلاغی مبارزه با مواد مخدر نیز افزود: به گفته مقام معظم رهبری تدابیر لازم برای حضور و مشارکت جدی مردم و خانواده‌ها در زمینه پیشگیری، کاهش آسیب و درمان معتادین اتخاذ شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: سیاست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز براساس ابلاغیه مقام معظم رهبری و وزیر کشور و دبیرکل ستاد، اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است تا از این طریق کلیه افراد جامعه در مبارزه با مواد مخدر نقش موثری ایفا کنند.