تصویب ۴ طرح کلان ملی فناورانه در حوزه دریا، تدوین نقشه راه فناوریهای دریایی و حمایت و توسعه شرکت های دانش بنیان فعال دریایی از جمله دستاوردهای این حوزه در سال ۱۳۹۴ بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از فناوری هایی که کشور می تواند متکی به آن در مسیر پیشرفت گام بردارد، فناوری های پیشرفته دریایی است. این موضوع اخیرا در کشور ما مورد تاکید قرار گرفته است.

در این راستا با توجه به نحوه شکل‌گیری و مسیر رشد این صنعت در کشورهای صاحب نام، باید بطور جدی به رفع مشکلات مرتبط با آن در بخش برنامه‌ریزی، امکانات، انتقال فناوری و دیگر موارد پرداخت. ستاد توسعه فناوری‌های صنایع دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تواسته در این راستا گام بردارد. این ستاد با هدف تجاری سازی فناوری های دریایی در مقاطع مختلف دانش آموزی و دانشگاهی فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ آغاز کرده است. ستاد دریایی در سالی که گذشت توانست اقداماتی همچون تدوین آمارنامه دریایی، نقشه راه فناوری های دریایی، حمایت از پایان نامه های دریایی، ارزیابی طرح های فناورانه و... را  به منصه ظهور برساند.

اهم فعالیتهای کشور در حوزه توسعه فناوریهای دریایی:

تصویب اجرای ۴ طرح کلان ملی دریایی

یکی از اقدامات ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی در سال ۱۳۹۴ تصویب و تایید ۴ طرح کلان ملی درحوزه دریا بود.

«بومی سازی طراحی و ساخت زیردریایی توریستی مرجان»، «توسعه پرورش ماهیان دریایی در قفس ۵۰۰ تنی»، «طراحی و ساخت سامانه رانش هیبریدی یگان‌های شناور» و «طراحی و ساخت قایق پرنده» طرح های کلان ملی تصویب شده در این ستاد هستند و قرار است که در راستای اجرایی شدن حرکت کنند تا فناوری دریایی در کشور توسعه یابد.

حمایت پایان نامه های تحصیلات تکمیلی در حوزه دریایی

ستاد توسعه فناوری دریایی با هدف ارتقا سطح علمی دانشجویان و پژوهشگران کشور در زمینه های مرتبط با مهندسی دریا و به منظور تقویت انگیزه پژوهش، از فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی دانشگاهی در دو سطح عمومی و اختصاصی حمایت می کند.

حمایت عمومی با هدف تشویق به تحصیل و ترغیب به پژوهش دررشته های مورد نیاز صنعت دریایی کشور صورت گرفته و منحصرا مختص دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های مرتبط با مهندسی دریا می شود.

حمایت اختصاصی ستاد می تواند شامل همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کلیه رشته ها شود، مشروط برآنکه موضوع رساله- پایان نامه در حوزه تعریف شده و درراستای اولویت های پژوهشی کشور باشد.

حمایت و توسعه شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه دریا

ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان هم گام هایی نیز برداشته است. این حمایت ها در قالب شرکت کردن آنها در نمایشگاه های مختلف سطح کشور بوده است. تاکنون از ۲۲ شرکت دانش بنیان در حوزه های مختلف  توسط این ستاد حمایت شده است.

تدوین آمارنامه دریایی۱۳۹۴

در راستای فعالیت های ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی، آمارنامه ای جامع در حوزه دریایی کشور تدوین شد که اطلاعات آماری حوزه های مختلف این صنعت استراتژیک و حیاتی در آن تجمیع شده است.
در این آمارنامه نقاط قوت و ضعف حوزه های دریایی، آمار و اطلاعات دریایی قابل استفاده برای سرمایه گذاران مطرح شده است. یکی از کاربردهای این آمارنامه می تواند استفاده از آن در برنامه ریزی های کلان اقتصادی و ارتباطات بین المللی باشد.

تدوین نقشه راه فناوری های دریایی ایران

تدوین نقشه‌ راه فناوری که نوعی از برنامه‌ریزی در زمینه فناوری به شمار می رود، می‌تواند در محیط رقابتی امروز مفید باشد. اساسی‌ترین مزیتی که ترسیم نقشه‌راه فناوری ایجاد می‌کند، بدست آوردن اطلاعاتی است که کیفیت تصمیم‌گیری در زمینه سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌ها را افزایش می‌دهد. بر این اساس یکی از برنامه هایی که ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی از ابتدای سال ۱۳۹۳ در دستور کار خود قرار داد تدوین نقشه راه فناوری های دریایی بوده است.

تشکیل شبکه ملی ناوگان تحقیقاتی دریایی کشور

توسعه صنایع و فناوری­های دریایی مانند سایر فناوری­ها مستلزم تعریف نیازهای آینده آن صنعت توسط تمامی شرکت­ها و موسسات وابسته به آن است. برای برآورده شدن نیازهای آینده و توسعه فناوری­های دریایی نیاز به انجام پژوهش و تحقیقات گسترده توسط دانشگاه­ها و تمامی مراکز تحقیقاتی دریایی تحت نظارت و رهبری یک ناوگان تحقیقات دریایی است.

از این ­رو ایجاد شبکه­ ای که نقش مدیریت و تدوین استراتژی رشد و توسعه دریایی و همچنین بانک اطلاعاتی تمامی تحقیقات انجام گرفته و در دست انجام در حوزه صنایع دریایی را دارد کاملا ضروری به نظر می ­رسد. لذا کارگروه توسعه فناوری با هدف ایجاد زیرساخت­های مناسب برای توسعه توان علمی و صنعتی در حوزه دریا و در راستای پیاده سازی نقشه جامع علمی کشور بر مبنای اسناد بالادستی و کلان علمی صنعتی، تدوین طرح ایجاد شبکه ملی ناوگان تحقیقات دریایی ایران را آغاز کرده است.

هدف از تشکیل شبکه ملی ناوگان تحقیقاتی دریایی کشور هم افزایی ظرفیت ناوگان تحقیقاتی دریایی بر اساس پتانسیل موجود در کشور بوده است.

توافق ۳ جانبه در راستای  توسعه فعالیت های دانشی فناورانه مبتنی بر نیاز کشور

ستاد توسعه فناوری دریایی در جهت بهره برداری همه جانبه از ظرفیت های ملی کشور به ویژه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در حوزه فناوری های دریایی کشور، موافقت نامه سه جانبه ای بین وزارت علوم ، معاونت علمی و فناوری و سازمان صنایع دریایی در سال ۹۴ منعقد کرد.

تدوین روش های بهبود فعالیت های دریایی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی

از دیگر اقدامات ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی می توان به تهیه و تدوین گزارش «روش­های بهبود فعالیت­های دریایی در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی» اشاره کرد.

این روش ها، در حوزه علوم و فنون دریایی با هدف پایش وضعیت فعالیت­های دریایی در دانشگاه­های کشور و استخراج چالش­ها و مشکلات موجود در این حوزه است.

تهیه و تدوین اطلس تجهیزات دریایی ایران و کشتی سازی ایران

از دیگر اقدامات ستاد توسعه فناوری دریایی می توان به تهیه و تدوین اطلس تجهیزات دریایی ایران اشاره کرد.

این اطلس به منظور شناخت توانمندی داخل در تولید تجهیزات و محصولات دریایی کشور تدوین شده و در هفدهمین نمایشگاه صنایع دریایی در کیش (دی ماه ۹۴) رونمایی شد.

 کتاب مذکور به تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی استراتژی در صنعت تولید تجهیزات دریایی کمک می کند. همچنین با استناد به اطلس دریایی می توان از واردات تجهیزات دریایی خارجی به کشور جلوگیری کرد.

تهیه و تدوین اطلس کشتی سازی های کشور

ستاد توسعه فناوری دریایی، در راستای تصمیم‌گیری موثرتر و آگاهانه در صنعت کشتی سازی و فعال کردن صنایع گوناگون مرتبط، اقدام به تدوین و تهیه اطلس کشتی سازی کرده است.

اطلاعات کشتی‌سازی‌های کشور که در کتاب حاضرگردآوری شده است عبارت است از:

  • سیستم‌های به آب‌اندازی و از آب‌گیری
  • مشخصات اسکله‌ها
  • مشخصات جرثقیل‌ها و تجهیزات اصلی
  • مشخصات کارگاه‌ها و پارکینگ‌ها
  • ظرفیت نوسازی و تعمیر سالیانه شناور
  • شناورهای ساخته شده
  • بزرگترین شناور قابل ساخت و تعمیر

برگزاری پاویون تخصصی صنایع دریایی ایران در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی روسیه (NEVA ۲۰۱۵)

این ستاد با حمایت معاونت علمی و فناوری اقدام به برگزاری پاویون تخصصی صنایع دریایی ایران  در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی دریایی روسیه در سال ۹۴ کرد. در این نمایشگاه، ۳۸ نفر از متخصصان صنعت دریایی ایران شامل نمایندگان ۱۸ شرکت و ارگان دریایی حضور یافته و از فرصت فراهم شده استفاده کردند.