خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت مظلومانه صدیقه کبری، حضرت زهرا(س) با دوتن از کارشناسان دینی به گفتگو نشسته ایم که تقدیم نظرتان می گردد؛
حضرت زهرا(س)؛ بهترین یاری کننده درطاعت خدا
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء به خبرنگار مهر گفت: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) عموما و صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا(س) خصوصا مسیر تعالی و رشد انسان و زن بودن و حضور در عرصه های اجتماعی و فعالیتهایی که به حوزه زنان بر میگردد را به زیبایی ترسیم کردند و با نوع زندگی ای که ارائه فرمودند، ضمن حضور در عرصه های اجتماعی و فرهنگی هم به کمالات متوقع انسانی توجه داشتند و هرگز وارد چالشها و درون سوزیهایی که این تقابلات و تعارضات فرهنگی ممکن است برای انسان ایجاد کند واقع نشده اند.
وی افزود: ایشان به عنوان همسر نمونه، مادر نمونه و انسانی که در مسیر تعالی و رشد او هیچ کاری که او را با اقتضائات وجودی اش در تضاد قرار دهد نبوده است او را به عنوان یک زن نمونه و تعبیر روایی ما سیده زنان عالم و جهانیان قرار داده است. متأسفانه ارزشهایی که امروز در جامعه کمرنگ شده به جهت بی توجهی و بی اعتنایی به آن چیزی است که در باور و اعتقادات و فرهنگ ما نسبت به اهل بیت(ع) عموما و حضرت زهرا(س) خصوصا وجود دارد. اگر جوانها، نوجوانها، اطفال و کودکان نتوانستند شکل درست انسانی خودشان را به درستی پیدا کنند و در مسیر تعالی و رشد با دشواریها و صعوبتهایی روبرو هستند برای این است که از این آموزه های اصیل وحیانی دور ماندند.
حجت الاسلام جوادی آملی گفت: اتفاقا خدای متعال در قرآن توصیه کرده است به انسانهایی که برای کمال و سعادت پر گشوده اند و امید به رحمت الهی دارند و به عاقبت برای رسیدن به لقاء الهی با کمال جدیت اهتمام می کنند که در مسیر زندگی خودشان اسوه و نمونه هایی را انتخاب می کنند. کسانی که امید به رحمت الهی دارند اسوه ها و انسانهای نمونه ای را انتخاب می کنند.
وی تصریح کرد: طبق بیان رسول مکرم اسلام(ص) نمونه ای برتر از فاطمه زهرا(س) در همه ابعاد زندگی انسانی، فردی و اجتماعی خصوصا برای جامعه زنان وجود ندارد؛ از عفت مداری، رعایت مرزهای انسانی، رعایت اخلاق و ارزشهای انسانی، جدیت و اهتمام در امر همسرداری و فرزندداری گرفته تا این گونه از امور را شئون اصلی دیدن و به اینها به عنوان امر سوم و چهارم ننگریستن.
وی در پایان گفت: وقتی از علی بن ابیطالب(ع) سؤال کردند فاطمه زهرا(س) را چگونه دیدی؟ فرمود: «نعم العون فی طاعة الله» در مسیر طاعت و بندگی خدا برای من هیچ گونه ممانعتی ایجاد نمی کرد، بلکه همواره مسیر را هموار و راه را برای تعالی و رشد فراهم می کند. بنابراین امروزه جا دارد همچنان که جامعه ما اعتقادات و باورهای خودش را با این دسته از انسانها بسته، مراجعه جدیدی نسبت به زندگی و حیات خود از منظر اهل بیت(ع) داشته باشد تا بهره بیشتری را ببرد.
خطبه فدکیه؛ عصاره نهج البلاغه است
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا مصطفی پور، استاد دانشگاه خوارزمی و محقق بنیاد اسراء در مورد ابعا شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: اگر مردم به نامهایی که برای حضرت فاطمه زهر(س) گفته شده توجه کنند تا حدودی عظمت آن حضرت را درک کنند. حضرت فاطمه زهرا(س) چرا فاطمه نامیده شده است؟ فاطمه، معانی بلندی را در خود دارد. کسی که از بدیها بریده شده است. کسی که از آتش دور شده است و دیگران را هم از آتش دور میکند. کسی که از جهل منقطع شده است. کسی که از انحراف و امثال آن دور شده و بلکه دیگران را هم دور می کند. فاطمه را فاطمه گفتند چون نه تنها خودش از آتش جهنم و گناه دور است بلکه دیگران را هم از جهنم دور و آنها را هدایت می کند. حضرت را صدیقه، فهیمه، شفیعه، مطهره، حکیمه، صابره، میمونه، صفیه، کریمه، علیمه، رحیمه و ... می نامند. اینها اسامی مختلفی است که هر کدام از این اسامی گویای بعدی از ابعاد شخصیت فاطمه زهرا(س) است.
وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) نه تنها در مقام عمل بلکه در مقام علم همتای امام علی(ع) است، افزود: آقای جوادی می فرمایند: مقام معرفتی فاطمه(س) همتای مقام معرفتی علی بن ابیطالب(ع) است، گرچه فاطمه سخنان زیادی مانند نهج البلاغه امام علی(ع) ندارد، اما خطبه فدکیه تا حدودی مفصل است و شرحهای زیادی بر آن نوشته شده است. آقای جوادی آملی می فرمایند: خطبه فدکیه اگر شرح شود می شود نهج البلاغه و اگر نهج البلاغه را تلخیص و مختصر کنیم می شود خطبه فدکیه. یعنی ایشان می خواهد بگوید جایگاه علمی آنها برابر است. خطبه فدکیه سراسر توحید، علم، دین شناسی و بیان حکمت احکام الهی و معرفی اسلام است؛ در واقع خطبه عصاره نهج البلاغه است.