نبيه بري رئيس پارلمان لبنان گفت كه پيشنهادهاي وزير امور خارجه آمريكا در جريان سفرش به بيروت غير قابل اجرا است و اجراي آن تنها از طريق ايجاد فتنه داخلي در لبنان امكان دارد.

به گزارش خبرگزاري مهر،رئيس پارلمان لبنان درگفتگوبا شبكه تلويزيوني"العريبه" با تاكيد بر فتنه انگيز خواندن طرحهاي آمريكا براي لبنان اظهار داشت: سبد ارايه شده ازسوي كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا غير قابل تحقق است و اجراي آن تنها از طريق ايجاد فتنه اي داخلي در لبنان امكان پذير است.

وي در اين گفتگو افزود: ايده هاي رايس دربردارده آتش بس و عقب نشيني حزب الله به شمال رودخانه الليطاني و استقرار نيروهاي ارتش در منطقه حائل و تمديد يك يا دو ماهه نيروهاي كنوني بين المللي (مستقر در جنوب لبنان) و بعد از آن عمل بازسازي بود تا سپس آوارگان به منازل خود در جنوب بازگردند.

بري افزود: پاسخ من اين بود كه اين بدان معناست كه در صورت خوشبين بودن،  بازگشت آوارگان قبل از يك يا دو ماه صورت نخواهد گرفت و اين خطري براي ثبات در لبنان و دولت لبنان و وحدت مردم اين كشوراست،هنگامي كه يك ميليون آواره در خارج از خانه هاي خود هستند.

رئيس پارلمان لبنان گفت :نشست با رايس در فضايي از تنش برگزار شد و رايس اجراي پيشنهادهاي خود را به عنوان يك بسته واحد مشروط كرد.

وي افزود: پيشنهادهاي رايس دربردارنده استقرار ارتش لبنان و تشكيل يك نيروي بين المللي بود و شروط رايس خطري براي وحدت لبنان محسوب مي شد و وي اولويت را به برقراري آتش بس نداد.

نبيه بري در ادامه خود به حملات رژيم صهيونيستي برضد لبنان پرداخت و گفت كه سياست هاي لبنان ارتباطي به مسئله دو نظامي به اسارت گرفته شده اين رژيم ندارد و اقدام هاي اين رژيم نيز اين امر را ثابت كرده است.

وي افزود: لبنان براي انجام عمليات سريع تبادل اسيران تلاش كرد، اما اسرائيل در آن كندي وسستي به خرج داد وعمليات تبادل اسيران فقط از طرف ما مطرح شد.

رئيس پارلمان لبنان درباره اهداف اسرائيل از حمله به لبنان گفت : اسرائيل خواست تا براي رقابت با لبنان، اين كشور را از نظر تجاري ضعيف كند.

وي همچنين به اسارت گرفته شدن دو نظامي اسرائيلي به وسيله حزب الله لبنان را با توجه به باقي مانده اسيران لبناني در زندانهاي اسرائيل و آزاد نشدن آنها از سوي اين رژيم،غيرمنتظره ندانست.

بري گفت : تماس با آمريكا ازطريق سفارت اين كشورصورت مي گيرد و پيشنهادهاي رايس غيرقابل اجرا است.

وي درباره قطعنامه  1559شوراي امنيت تاكيد كرد: باقي مانده قطعنامه 1559شوراي امنيت برسرميزگفتگوي ملي مطرح است.

رئيس پارلمان لبنان همچنين بي ميلي  جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا براي برقراري آتش بس را تقبيح كرد.

وي با ستايش از كارمبارزان حزب الله لبنان در مقابله با ارتش اسرائيل گفت :  اسرائيل با وجود كوچكي مارون الراس نتوانست آنجا را به كنترل كامل خود درآورد.

وي زمين گير شدن اسرائيل در مارون الراس را دليلي برضعف و ناتواني اين رژيم دانست و اسرائيل شهرك بنت جبيل را خانه به خانه تخريب مي كند.

نبيه بري درباره هماهنگي بين بخش هاي مختلف دولت لبنان گفت: با فواد سنيوره نخست وزير لبنان هماهنگي كامل را انجام مي دهيم و هماهنگي كاملي بين طرف هاي مختلف نظام در لبنان وجود دارد.

نبيه بري افزود: اختيار سخن گفتن درباره سرنوشت دو نظامي اسرائيلي به اسارت گرفته شده به وي داده شده است و تماس هاي وي با سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان از طريق يك سلسله ميانجيگران صورت مي گيرد.

وي با اشاره به حجم زياد ويراني هاي ارتش رژيم صهيونيستي در لبنان خاطرنشان كرد:اسرائيل در لبنان ويراني ها را مرتكب شده است كه تاكنون در قبال لبنان صورت نگرفته است.

بري در بخش ديگري از سخنان خود  اولويت را برقراري آتش بس دانست و گفت: براي اولين بار است كه تلاش هاي بين الملي در تلاش براي برقراري فوري آتش بس نيست.

وي افزود: ما آماده تبادل فوري اسيران بعد از آتش بس هستيم و بعد از آتش بس بايد در سريعترين زمان ممكن مهاجران به خانه و كاشانه خود باز گردانده شوند.

رئيس پارلمان لبنان گفت: من به اسرائيلي ها مي گويم كه از طمع ورزي هاي خود در لبنان دست برداريد.

وي افزود: لبنان خارج از يك راه حل فراگيري براي منطقه نيست.

نبيه بري تاكيد كرد:لبنان قرباني حساب هاي منطقه اي آمريكا و اسرائيل است

رئيس پارلمان لبنان در بخش ديگري از سخنان خود گفت كه نبردهاي  كنوني و جاري در چارچوب برنامه ها ودسيسه هاي آمريكا برضد سوريه و ايران است و آمريكا از طريق لبنان بر سوريه و ايران فشار وارد مي كند.

وي خاطرنشان كرد كه ايران همپيماني استراتژيك براي سوريه است.

نبيه بري افزود: نبرد اسرائيل برضد همه لبنان بوده و تنها بر ضد حزب الله لبنان نيست و اسرائيل مناطقي زيادي را در لبنان هدف قرار داده كه هيچ رابطه اي با حزب الله ندارد.

رئيس پارلمان لبنان همچنين تبديل شدن رويارويي به يك جنگ منطقه اي را بعيد ندانست.

وي دربخش ديگري ازسخنان خود به روابط لبنان با عربستان پرداخت وگفت :  اختلاف ديدگاهها با عربستان تاثيري بر روابط مستحكم دو كشور ندارد و تلاشهايي براي ايجاد فتنه بين بخشي از مردم لبنان با عربستان درجريان است.