گرگان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از تمدید طرح ملی نوروزگاه گلستان تا پایا عید خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم کریمی، صبح شنبه، در این مراسم اظهار کرد: طرح ملی نوروزگاه از روز ۲۴ تا ۲۸ اسفند در سراسر کشور برگزار شد که در استان گلستان تا ۱۳ فروردین ادامه دارد.

وی افزود: در قالب طرح ملی نوروزگاه  رسوم، سنن و آداب استان گلستان که به فراموشی سپرده‌شده‌ یا کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود احیاء می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: در همین راستا سه شهرستان، مراوه تپه، گنبدکاووس و بندر ترکمن میزبان این طرح هستند و امروز این طرح در بندرترکمن افتتاح شد.

کریمی گفت: طرح ملی نوروزگاه با افتتاح نمایشگاه صنایع دستی، اجرای رقص خنجر و مسابقات کشتی سنتی گورش در پارک بوستان شهرستان بندرترکمن آغاز به کار کرد.

به گفته وی، نمایشگاه صنایع دستی بندرترکمن با ۳۰ غرفه صنایع دستی و وسایل سفره هفت سین شامل گل و سبزه آغاز به‌کار کرد.

کریمی اظهار کرد: طرح ملی نوروزگاه با افتتاح نمایشگاه صنایع دستی در قالب پنج آلاچیق ترکمن در مراوه تپه آغاز شد.

وی افزود: اجرای ذکر خنجر، الله خوانی ترکمن، کشت دبدی، آئین نویدآوردن نوروز از دیگر مراسمات طرح ملی نوروز در شهرستان مراوه‌تپه است.

کریمی تصریح کرد: در آلاچیق‌های ترکمن این شهرستان پخت غذای سنتی و محلی مانند چک درمه، بشمه، بورک و قاتلاما انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اجرای موسیقی بخشی ترکمن نیز از دیگر برنامه‌های طرح ملی نوروزگاه در شهرستان مراوه تپه است.

کریمی با اشاره به اجرای طرح نوروزگاه در گنبدکاووس گفت: در این شهرستان طرح ملی نوروزگاه در کنار برج گنبدقابوس با ۵۰ آلاچیق و ۷۰ غرفه برگزار شد.

وی اظهار کرد: در این شهرستان برنامه هایی مانند سیاه بازی، حاجی فیروز، رقص خنجر، اجری گشت دبدی، نوروزخوانی، نوروزخوانی سیستانی ها، اجرای گروه موسیقی تربت جام، گروه موزیک ارتش، کشتی گورش و پخت غذای سنتی ترکمن و مسابقه پشم زنی گوسفند اجرا شد.