جمعی از اساتيد انجمن كلام ايران با سفر به چين، با برخی از اساتيد فلسفه اين كشور از جمله اساتید دانشکده فلسفه دانشگاه مرکزی اقوام چین دیدار کردند و به تبادل آرا و نظرات فلسفی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر، جمعي از اساتید انجمن کلام اسلامی ايران متشكل از برنجکار، رضوی، سبحانی، قیومی، جعفری و صادقی، با هماهنگي رايزني فرهنگي ايران در چين، ضمن سفر به اين كشور، با اساتيد فلسفه چيني، به تبادل نظر و آراي فلسفي و معرفي فلسفه اسلامي، شرقي و چيني، پرداختند.

از جمله اين نشست‌هاي فلسفي مي‌توان به نشست علمی اساتيد انجمن كلام با اساتید و دانشجویان دانشکده فلسفه و ادیان دانشگاه مرکزی اقوام چین، اشاه كرد.

برنجکار، استاد دانشگاه تهران و دبیر انجمن کلام ایران در اين نشست در سخنانی گفت: در ایران سه گرایش فلسفه، کلام و عرفان وجود دارد و هر کدام دارای فروع متعدد هستند. در فلسفه رشته‌های فلسفه اخلاق، فلسفه دین، فلسفه محض، فلسفه اسلامی، فلسفه عقل و ... وجود دارد.

وي افزود: همچنين در ایران دو نوع نظام آموزشی به نام حوزه و دانشگاه هست. در حوزه فقط علوم اسلامی تدریس می‌شود؛ ولی در دانشگاه علوم دیگر مثل پزشکی و ... نیز تدریس می‌شوند. اسلام به همه ابعاد وجودی انسان شامل عقل و قلب و ارتباط با معنویت اهمیت می‌دهد و سعی می‌کند بین ابعاد هماهنگی ایجاد کند. طبق فرموده قرآن كه می‌فرمايد؛ آخرت را اصل قرار دهید و دنیا را فراموش نکنید. در کنار عبادت و معنویت، عقل هم مطرح است.

رضوی، سبحانی، قیومی، جعفری و صادقی از ايران و لیویو چنگ، یو کوان، جانگ جی شوان، سون وو خو و یانگ گویی پینگ، از چين، سخنرانان ديگر اين نشست بودند.

برگزاري نشست با اساتید مدرسه دائو ئیسم

اساتید فلسفه و کلام دانشگاه‌های ایران و عضو انجمن کلام در جريان سفر اخير خود به چين همچنين با حضور در محل دانشکده دائوئیسم اين كشور، با  اساتید و دانشجویان آن دانشکده دیدار کردند. در این ديدار که به منظور آشنایی متقابل با اندیشه‌های فلسفی و کلامی اسلامی و دائوئیستی  برگزار شد، معاون دبیرکل انجمن دائوئیسم چین، ريیس و مسئولان آموزشی و پژوهشی دانشکده دائوئیسم به همراه چهار تن از دانشجویان حضور داشتند.

در این نشست برنجکار، استاد فلسفه دانشگاه تهران به معرفی انجمن کلام ايران پرداخت. وي كه دبيري اين انجمن را به عهده دارد، گفت: اعضای انجمن كلام ايران در دانشگاه‌های مختلف ایران به تدریس فلسفه و کلام اشتغال دارند.

برنجكار ادامه داد: مکتب اسلام در کنار عقل، به قلب و شهود و تهذیب و اخلاق اهمیت می‌دهد. طبق آموزه‌های اسلامی، انسان باید ارتباط معنوی با خدا ایجاد کند و در اثر آن اخلاق انسان متعالی می‌شود. اسلام در کنار اخلاق فردی، به اجتماع و عدالت اجتماعی نیز اهمیت می‌دهد. به ضرورت تعقل و تحلیل پدیده‌های جهان که همان فلسفه است نیز اعتقاد دارد. اسلام به خدا معتقد و جهان را مظهر اسما و صفات خدا می‌داند.

دبير انجمن كلام ايران افزود: به نظر می‌رسد اعتقادات مشابهی بین دائوئیسم و اسلام وجود دارد.

در ادامه جلسه معاون دبیرکل انجمن دائوئیسم چین اظهار كرد: هسته دائوئیسم «دائو» است. دائو قبل از این جهان وجود داشته؛ ولی بی‌شکل بوده است. دائو «چی» ایجاد می‌کند و جهانی مبهم به وجود می‌آید. در این جهان دو نیرو ایجاد می‌شود؛ «یین» و «یانگ». بر اساس این دو نیرو، جهان ساخته می‌شود و جهان و انسان، از نیستی به وجود آمد. در دائوئیسم دو جهان مطرح است؛ جهان بی‌ماده، جهان هستی یا ماده. تبدیل از نیستی به هستی با واسطه یین و یانگ، انجام می‌شود.

وي ادامه داد: جهان هستی دوباره به نیستی می‌رسد. هستی و نیستی خود یین و یانگ، هستند. جهان ماوراء که نه شکل دارد و نه ماده دارد، ابدی است. آنچه گفتم افکار مشترک ما با فلاسفه غربی است. دائوئیسم جهان مادی را مجازی از آن ماوراء می‌داند. جهان نیستی یا ماوراء را دائو می‌گوییم. اما این دائو در همه موجودات وجود دارد. وجود او در همه جا هست. نوعی وحدت هست. شما گفتید در اسلام انسان متشکل از روح و جسم است. روح را می‌توان همان دائو دانست که جسم را کنترل می‌کند. دائو در وجود ما هست؛ اما ما محدودیت حواس داریم. نمی‌توانیم احساس کنیم. حکمت و عقل نشانه دائو است.

در ادامه اين نشست كه همچون نشست با اساتید دانشکده فلسفه دانشگاه مرکزی اقوام چین در حضور و با مشاركت محمدرسول الماسيه، رايزن فرهنگي كشورماندر چين برگزار شد، طرفين به سؤال‌هاي هم در خصوص فلسفه اسلام و دائوئيسم، پاسخ دادند.