خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: سنت "صله رحم" از نيكوترين برنامه هاي ديني معاشرتي بوده و در افزايش عمر انسان نيز تأثيرگذار است، در دنياي امروز با توجه به شكل نوين زندگي و مشغله هاي ناشي از آن فرصت صله رحم از انسانها گرفته مي شود اما حفظ ارزشها و سنتهاي ريشه دار ديني از عوامل تحكيم رابطه ها به شمار مي رود .

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از اللواء، حلمي علي شعبان نويسنده لبناني مقاله اي با عنوان" صله رحم " در اين مورد آورده است: خوش خلقي و نيكوكاري انسان در برقراري ارتباط با ديگران يا صله رحم از اعمال بسيار پسنديده اي است كه بسيار در قرآن كريم به آن اشاره شده است و انبياء الهي و امامان معصوم نيز بر آن تأكيد كرده اند و هميشه پيروان خود را به ارتباط با ديگران و صله رحم دعوت مي كردند.

صله رحم منجر به انس و الفت و همكاري ميان افراد در يك جامعه مي شود و در يك جمع كوچكتر چون خانواده سعادت، راحتي و انسجام را موجب مي شود، همانگونه كه پيامبر اكرم(ص) حضرت علي (ع) را مخاطب قرار داد و گفت: " اي علي(ع) هر كس كه صله رحم را به جا آورد روزي اش وسيع شده و عمرش طولاني مي شود."

برقراري ارتباط مسلمانان نيز خود داراي شرايط خاصي است كه يكي از اين شرايط رعايت ادب، احترام، خوش خلقي و نيك رويي است، از اين رو بر مسلمانان واجب است كه در ارتباط  با ديگران چه خانواده، اقوام و همسايه ها مناسبات را رعايت كنند، بنابراين به منظور نيل به اهداف پسنديده بايد محبت و دوستي خالص را به جا آورد و از ارتباط خود با ديگران بر اساس نزديكي، دوستي، همكاري و ترحم بهره مند شد و در واقع بهترين خلق و خوهاي اسلامي را پيشه خود قرار داد.

وي صدقه دادن را نيز نوعي ارتباط با ديگران دانسته و اظهار داشت كه صدقه دادن و كمك كردن به افراد جامعه از زيباترين فضيلتهايي است كه به وجود مي آيد. اسلام خواهان برقراري ارتباط و صله رحم ميان مسلمانان است و مي خواهد با صله رحم ميان مسلمانان دوستي و ارتباطي صميمانه ايجاد كند تا آنها با همراهي و همكاري يكديگر در راه خير قدم برداشته و در امر به معروف و نهي از منكر سهيم شوند.

خداوند از انسان مي خواهد كه در تقوا و پرهيزكاري همكاري كنند نه در گناه  و دشمني، به اين مناسبت به انسانها توصيه كرده است كه با همسايه هاي خود حتي اگر دشمنان شما هستند به نيكي و خوبي برخورد كنيد و با آنها صله رحم داشته باشيد. اين در حالي است كه سوره هاي مختلف و آيات قرآن آن را از اعمال صاحبان خرد مي شمارد. 

دين تأكيد كرده است كه حتي با آنان كه با شما قطع رابطه كرده اند صله رحم و تجديد رابطه كنيد كه اين امر نوعي ايثار و گذشت فوق العاده مي خواهد.

صله رحم داراي دستاوردهاي بسياري است كه از جمله آن نيكويي اخلاق، بخشندگي دست، خوشي دل و جان، افزايش روزي و تأخير در مرگ از آنها به شمار مي رود.

سنت  "صله رحم " از نيكوترين برنامه هاي ديني معاشرتي است كه با توجه به شكل نوين زندگي و مشغله هاي ناشي از آن فرصت آن از انسانها گرفته مي شود اما حفظ ارزشهاي ديني و سنتهاي ريشه دار ديني ازعوامل تحكيم رابطه ها به شمار مي رود به ويژه مراسم ملي و اعياد فرصتي مناسب براي عمل به اين سنت ديني است.