رئیس‌جمهور قزاقستان به دعوت رسمی رئيس‌جمهور كشور، فردا به تهران سفر خواهد کرد كه همكاری در حوزه علم و فناوری، يكی از محورهای مهم مدنظر دو كشور برای توسعه مناسبات فی مابین است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مركز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری، مقرر است «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان به دعوت رسمی رئیس جمهوری کشور، فردا دوشنبه ۱۱ آوریل (۲۳ فروردین) به تهران سفر کند. در این سفر، اسناد همكاری بین دو كشور در حوزه همكاری‌های علمی و فناوری و به ویژه همكاری در حوزه فناوری‌های فضایی و فناوری نانو امضا شود.

ایجاد کارگروه مشترک

ایجاد كارگروه مشترک همكاری‌های فناوری بین دو كشور، همكاری در حوزه ایجاد پاركهای فناوری و مراكز رشد مشترک، توسعه فعالیت‌های مركز مبادلات فناوری ایران-قزاقستان، همكاری در حوزه وقایع نمایشگاهی مهم مانند اكسپو ۲۰۱۷ قزاقستان و نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری ایران (اینوتكس) از دیگر محورهای همكاری دو كشور در حوزه فناوری است.

تبادل تجربیات در حوزه پرتاب ماهواره

همكاری دو كشور در حوزه هوافضا نیز مشتمل بر استفاده از زیرساختها و پایگاههای فضایی دو كشور و تبادل تجربیات در حوزه پرتاب‌ ماهواره بین وزارت توسعه و سرمایه‌گذاری قزاقستان و مركز ملی فضایی معاونت علمی و فناوری خواهد بود.

همچنین، همكاری در حوزه نانو درباره فروش تجهیزات آزمایشگاهی و برگزاری دوره آموزشی در كشور قزاقستان با محوریت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری پیگیری خواهد شد.

همچنین موضوعات مذكور طی سفر وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه کشور قزاقستان به تهران در بهمن‌ماه سال گذشته و مذاكره با معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری كشورمان، مورد موافقت طرفین قرار گرفته است.

رئیس جمهور کشور، نیز در ماه سپتامبر ۲۰۱۴ (شهریور ۹۳) از آستانه پایتخت قزاقستان بازدید کرد  كه به‌دنبال آن توافقنامه‌های متعددی بین دو كشور به امضا رسید. همچنین مركز مبادلات فناوری ایران-قزاقستان نیز با محوریت پارک علم و فناوری خراسان رضوی و با حمایت معاونت علمی و فناوری در مردادماه سال ۱۳۹۴ در شهر آلماتی قزاقستان افتتاح شد و در حال حاضر نیز تسهیل و تسریع ارتباط بخش خصوصی دو كشور در حوزه فناوری را در دستور كار خود دارد.