قزوین- مسئول واحد پژوهش مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری گفت: شهید آوینی مصداق بارز هنرمند متعهد و دین دار است که می تواند الگوی هنرمندان معاصر باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی ظهریکشنبه باحضور علیرضا کمری مسئول واحد پژوهش مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری، مرتضی گودرزی دیباج مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، ایوب رحیمی معاون سیاسی امنیتی استانداری، محسن قاسمی مدیرکل امور اجتماعی استانداری، علی هوشمندی مدیرحوزه هنری استان و جمعی از هنرمندان در سالن استانداری قزوین برگزار شد.

علیرضا کمری در این مراسم گفت: ادبیات یک پدیده اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تاریخی است که با تحول اجتماعی پیوند دارد و با آثار هنری می توان به شرایط هر کشور پی برد و از آن مطلع شد.

وی بیان کرد: ادبیات بتدریج از زمان قاجار ازدربار به میان مردم رواج یافت وسبب پیدایش ادبیات اجتماعی شد و تاثیر متقابل این نوع ادبیات در پیدایی انقلاب اسلامی نیز بی تاثیر نبود.

مسئول واحد پژوهش مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری تصریح کرد: در عصر حاضر نمی توان تاثیرگذاری اشعار کسانی چون موسوی گرمارودی، سبزواری، نویسندگانی چون آل احمد، پرویز خرسند و خطابه های دکتر شریعتی را در انقلاب نادیده گرفت و امروز آنچه رخ داده در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی مشاهده می شود.

وی بیان کرد: آثار ادبی اگر دارای بایستگی و پایندگی نباشد نمی تواند ماندگار شود و بسیاری از آثار معطوف به انقلاب اسلامی و جنگ در خدمت گزارش و نقل رویدادها بوده است و اگر از جنبه هنری خالی شود تاثیرش کمتر خواهد شد.

کمری اضافه کرد: ادبیات انقلاب اسلامی نباید فقط در مصداق جنگ متوقف شود تا از کلان نگری بازبمانیم و اهل هنر لازم است ضمن بازنگری در مبانی آرمانی انقلاب رخدادها را رصد کرده و با ابزار هنر بازگو کند.

مسئول واحد پژوهش مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری یادآورشد: هنر انقلابی نباید محدود شده و مرز و جغرافیا بشناسد و اگر نوستالژی شود از نشاط و پویایی فاصله خواهد گرفت.

شهید آوینی نمونه بارز هنرمند دینی

وی بیان کرد: شهید آوینی نمونه بارز هنرمند متعهد بود که ابزار هنر را در خدمت دین بکار گرفت و با خلق اثاری ماندگار توانست تاثیر زیادی در مخاطب برجای بگذارد.

کمری گفت: آوینی روایت ساز و روایت گر و اهل مجادله بود و همچون شهید مطهری به مواجهه و مباحثه اهمیت می داد و در مسیر انتقال پیام انقلاب تلاش می کرد.

وی بیان کرد: هر نهضت اجتماعی اگر پایش نشود دچار سستی و رخوت می شود و هنرمندان متعهد و انقلابی بهترین افراد برای این پایش محسوب می شوند.

در این مراسم از تابلوی نقاشی گل و مرغ با تصویر شیهد آوینی که توسط هنرمند قزوینی هاشم حسینی خلق شده است رونمایی شد.