رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد تا وقتی رییس سازمان است علاقه دارد که رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی عصر امروز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه از سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر و نوزدهمین بازار فیلم بازدید کرد.

رئیس سازمان سینمایی در حاشیه این دیدار و در جمع خبرنگاران گفت: این جشنواره یک جشنواره جهانی ایرانی است و مهمترین ویژگی آن در ایران برگزار شدنش است. سینمای ایران مدعی است که می تواند همه سینماگرانی که از نظر مضمون و محتوا به سینمای ایران نزدیک هستند دعوت کند تا در کنار هم مضامین مشترک را مرور کنیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا شما همیشه مثبت اندیش هستید، بیان کرد: سعی کنید مانند من مثبت اندیش باشید و با چنین شرایطی هم خودتان به آرامش می رسید و هم دیگران از مصاحبت با شما لذت می برند. ۲ تا ۳ سال پیش شما، من را به خوش خیالی متهم می کردید اما امروز ما سینمایی به این خوبی و مخاطبانی به این خوبی داریم. ما دارای کشوری هستیم که سرشار از فرهیخته و جوانان تحصیلکرده است. من سرمایه های این کشور را می شناسم و با آنها زندگی کرده ام و می دانم این کشور چه سرمایه هایی دارد و بر اساس همین دانش حق دارم که خوشبین باشم. معتقدم برای سینمای ایران و هنر ایران روزهای خوبی در پیش است.

ایوبی با اشاره به دیدار خود با الکساندر سوکوروف کارگردان روسی گفت: او یک کارگردان سرشناس روس است و می گوید سینمای ایران یک سرمایه است. او از من می خواهد که برای این سینما هزینه کنیم و آن را حفظ کنیم. او یک کارگردان روس است و دلش برای سینمای ایران می سوزد.

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: بی شک بخش خصوصی در سینمای ایران مورد حمایت قرار می گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا فیلم های هالیوودی در جدول جشن های جهانی فجرحضور ندارد، توضیح داد: دبیر این جشنواره رضا میرکریمی است. او همه فیلم ها را دیده است و می تواند درباره چگونگی انتخاب فیلم ها توضیح دهد اما آنچه که مشخص است ما دارای جشنواره ای هستیم که در درجه اول به شرق، آسیا و جامعه ایرانی نگاه می کند و در این مسئله هیچ تردیدی وجود ندارد.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این سئوال که جداسازی بخش بین الملل از بخش ملی فیلم فجر چقدر می تواند موثر باشد توضیح داد: این دومین سال است که می خواهیم جشنواره بین المللی برگزار کنیم و‌چنین اراده ای قبلا کمتر بود. جشنواره بین المللی فیلم فجر سال گذشته به خوبی برگزار شد و امسال هم این جشنواره بسیار خوب در حال برگزاری است.

ایوبی ادامه داد: امروز ملاقات های متعددی با تهیه کنندگان و پخش کنندگان خارجی داشتم. در واقع آنها فرصتی پیدا کردند که فیلم های ما را ببینند. دنیای امروز، دنیای ارتباط است. ارتباط تنها نمی تواند از طریق دنیای مجازی صورت بگیرد. گاهی هم آدم ها باید همدیگر را ببینند. زمانی که میهمانان خارجی، ایران را از نزدیک می بینند متحیر می شوند. به همین دلیل باید به دنیا فرصت داده شود تا با ایران از نزدیک آشنا شوند.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این سئوال که آیا باز هم میرکریمی را به عنوان دبیر جشنواره انتخاب می کند توضیح داد: من چه کسی را می توانستم بهتر از میرکریمی انتخاب کنم. هر کسی را انتخاب می کردم عده ای از انتخاب من ناراضی بودند. میرکریمی جزو چهره های درخشان و خوش فکر سینمای ایران است و بسیاری از ایده های نو و درخشانی که امروز در جشنواره می بینید جزو ایده های این هنرمند است. همه قبول دارند که میرکریمی بهترین انتخاب برای دبیری جشنواره جهانی فجر است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا جشنواره فیلم فجر دارای ساختار ثابتی نیست، گفت: چرا اینقدر بدنبال ساختار ثابت هستید. دنیا در حال پیشرفت است و سینما در حال تغییر، سینمای ایران نیز در حال توسعه است. جشنواره فیلم که نمی تواند چشم خود را به روی این تغییرات ببندد و ساختار ثابتی را ایجاد کند و ۵۰ سال در این ساختار دست و پا بزند. هر ساختاری، یک پایه دارد که همیشه ثابت است و یک سری شاخه و برگ دارد که گاهی کم یا زیاد می شود.

ایوبی در پاسخ به این سئوال که آیا میرکریمی برای دوره های بعدی جشنواره به عنوان دبیر انتخاب می شود یا خیر، توضیح داد: رضا میرکریمی تا هر زمان که راضی باشد از او خواهش می کنم که دبیر جشنواره فجر باشد یعنی اگر ۱۰۰ سال هم رئیس سازمان سینمایی باشم باز هم از او می خواهم که دبیر جشنواره فیلم فجر باشد.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ این سئوال که امسال را سال «وی او دی» برای سینمای ایران نامگذاری کرده است، توضیح داد: من امسال را سال هیچ چیز اعلام نکرده ام. در واقع این عالی ترین فرد کشور است که هر سال را نامگذاری می کند و ما اولویت های خود را در سال جدید اعلام می کنیم. امسال هم با توجه به راه اندازی شبکه «وی او دی» به شبکه نمایش خانگی توجه ویژه ای می شود البته امسال، سال سینمای ایران است و همه چیز در آن مورد توجه قرار می گیرد.

وی در پایان گفت: ما در سالهای قبل نیز اهل اقدام و عمل بودیم. امسال نیز همه پروژه های ناتمام  را دنبال می کنیم تا به پایان برسد و کارهایی که خوب نبودند را متوقف می کنیم.