مشهد- «پایان طبیعت» عنوان کتابی است که به این موضوع می پردازد که چگونه تمدن مدرن با دخل و تصرف خود طبیعت را به ورطه نابودی کشانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «پایان طبیعت» به تبیین این واقعیت پرداخته است که تمدن مدرن چگونه با دخل و تصرف مبتنی بر تحقق امیال نفسانی زمین را به ورطه نابودی کشانده است.

به اعتقاد مولف ما زمان را بد می فهمیم؛ ما فکر می کنیم که زمین با سرعت کم در حال تغییر است اما واقعیت این نیست، زمین به طور سریع و عمیق در نتیجه دستکاری های ما در حال تغییر است. تغییر به سمت نابودی با سرعت بسیار بالاتر از آنچه که می پنداریم.

فصل اول این کتاب شامل نگاهی کوتاه به دوران زمین شناسی است. به بیان نویسنده، اگر حیات کره زمین را یک روز بدانیم، زندگی بشر بر روی آن فقط یک دقیقه محسوب می شود. نظریات تایید شده با مستندات تجربی در خصوص رابطه گرم شدن زمین با فعالیت های انسان مدرن در چند دهه اخیر مهم ترین مباحث کتاب در این فصل است.

فصل دوم با عنوان «پایان طبیعت» شامل خاطرات ویلیام بارترام از طبیعت گران حرفه ای آمریکایی است که از محل سکونت خود در فیلادلفیا به سمت جنوب، که هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده بود، حرکت می کند. توصیف او از طبیعت بکر و دست نخورده آدم را به ذوق می آورد. بارترام در ادامه می گوید این بشر است که با نفوذ بیش ز اندازه خود این همه زیبایی را از بین می برد. دیگر جای بکر و دست نخورده ای برای دوری از آلودگی و هیاهوی شهر وجود ندارد که آدم در آنجا آرامش بگیرد، همه جا آلوده شده و این به معنای «پایان طبیعت» است.

فصل سوم با عنوان «عهدی که شکسته است» در ارتباط با تاثیرات ذوب شدن یخ های قطبی، اثرات آن در بالاآمدن سطح آب دریاها و راه های حفاظت ساحل مورد تهدید است.

فصل چهارم با عنوان «واکنش جسورانه» مشتمل بر مطالبی مانند واکنش خطرات د. د.ت بر روی تخم عقاب ها که باعث نازک شدن تخم آن ها شده و این منجر به منقرض شدن این پرندگان می شود و بررسی موانع مادی و فرهنگی مقابله با مساله گازهای گلخانه ای است.

فصل پنجم «راهی برای مقاومت بیشتر» نام گرفته و در مورد اینکه انسان نباید تصور کند که در طبیعت ریاست با اوست و از چه راهی می توان جلوی نابودی طبیعت را گرفت بحث کرده است.

کتاب «پایان طبیعت» نوشته بیل مک کیین در موضوع غربشناسی که مهدی عباس‌زاده فتح‌آبادی آن را ترجمه و انتشارات کتاب صبح نیز آن را چاپ و منتشر کرده است.