قم- رئیس هیئت مدیره مجمع نمایندگان کارگری قم از عدم امنیت شغلی کارگران گلایه کرد و گفت: قراردادهای موقت و سفید امضاء کارگران را از حداقل دستمزد مصوب دولت هم محروم کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی جابری شامگاه یکشنبه در نشست خبری خانه کارگر قم با تشریح فعالیت مجمع نمایندگان کارگری استان قم، افزود: برگزاری کلاس‌های آموزشی در حوزه قانون کار، تأمین اجتماعی و بهداشت و ایمنی از جمله فعالیت این مجمع است.

لزوم توجه به سلامتی کارگران

وی با تأکید بر اینکه بیش از ۷۰ شرکت تولیدی - خدماتی و بهداشتی در استان زیر پوشش مجمع نمایندگان کارگری استان قم فعال هستند، گفت: پیگیری مطالبات قانونی و معرفی متقاضیان به مراجع حل اختلاف از دیگر فعالیت‌های مجمع است.

جابری با انتقاد از حقوق ناچیز کارگران در جامعه، گفت: وقتی طبق اعلام آمارهای رسمی درآمد ۳ میلیونی جزو خط فقر حساب می‌شود چطور یک کارگر می‌تواند با ۸۱۲ هزار تومان زندگی حداقلی و ساده داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره مجمع نمایندگان کارگری استان قم با اعلام اینکه برخی از کارگران زیر فشار خواسته‌های کارفرمایان هستند، اظهار کرد: کارگران برای اینکه از کار بیکار نشوند مجبور هستند طبق خواسته برخی از کارفرمایان زیر بار قراردادهای موقت و سفید امضا بروند.

جابری با بیان اینکه بیش از ۷۵۰ هزار نفر در قم تحت پوشش خدمات درمانی هستند، گفت: راه‌اندازی بیمارستان مجهز امام رضا(ع) یکی از کارهای ارزنده تأمین اجتماعی بود اما با وجود این نیاز به راه‌اندازی و تجهیز بیمارستان دیگری است.

وی با ابراز نگرانی از تصویب برخی از قوانین ضد حمایتی علیه کارگران خبر داد و گفت: ارتقای میانگین دو سال برای دریافت مستمری، دریافت حقوق ۷۰ درصدی برای کارگران زیر ۲۹ سال از جمله قوانین ظالمانه‌ای است که کاملاً ضد منافع قشر کارگر است.

تأکید بر تقویت و گسترش تشکل‌های کارگری

در بخش دیگری از این نشست خبری، رئیس کانون شوراهای کار استان قم با اشاره به اینکه ۱۳ شورا متشکل از ادارات و کارخانه‌ها در استان فعال است، گفت: هر شورا بین ۳ تا ۵ عضو دارد که دفاع از حقوق قانونی کارگری و آموزش‌های خدماتی و فنی از اهم فعالیت شوراهاست.

محمد مطهری، ماهیت تشکل‌های کارگری را دفاع از کارگر عنوان کرد و گفت: کارگران تنها در صورتی می‌توانند به حقوق واقعی خود برسند که به تقویت و گسترش تشکل‌های کارگری کمک کنند.