کرمانشاه- صعود هزاران نفری بسیجیان سراسر کشور به ارتفاعات بازی دراز در شهرستان سرپلذهاب همزمان با سالروز گرامیداشت این عملیات برگزار می شود و تمامی شرایط برای این صعود مهیا شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: ارتفاعات سخت ‌گذر بازی دراز با قله‌های بلند و شیب‌های تند و بریدگی‌های ممتد از اهمیت ویژه‌ای در منطقه مرزی استان کرمانشاه برخوردار است.

 این ارتفاعات به‌مثابه عرضه بزرگی درون مثلث قصر شیرین، گیلان غرب و سرپل ذهاب واقع‌شده است و بر منطقه تسلط کامل دارد نیروهای عراقی در روزهای آغازین جنگ از بازی دراز برای دیده‌بانی استفاده می‌کرد اما ویژگی‌های این ارتفاعات موجب شد با فعالیت‌های مهندسی روی آن جاده‌سازی شود و یگان‌های عراق در آنجا مستقر شوند و ضمن افزایش سلطه بر قصر شیرین سرپل ذهاب را نیز زیر دید خود بگیرند.

برای گرفتن این امتیاز مهم از نیروهای عراقی پس از سه ماه کار نیروهای شناسایی سپاه پاسداران، قرارگاه مقدم غرب سپاه پاسداران و ارتش نخستین عملیات نیمه گسترده را در این منطقه طرح‌ریزی کردند که با نام عملیات بازی دراز در تاریخ اول اردیبهشت‌ماه سال ۶۰ آغاز شد و به مدت ۸ روز طول کشید و طی آن نیروهای ایرانی و عراقی بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند.

نیروهای عراقی با استفاده از پشتیبانی هوایی یگان‌های خود را حمایت می‌کردند اما رزمندگان ایرانی از جاده و حمایت هوایی کافی و پشتیبانی آتش محروم بودند درنتیجه نتوانستند روی تمام هدف‌ها مستقر شوند، باوجوداین، از بین قله‌های منطقه سه قله آن را اشغال و تثبیت کردند و تنها در تثبیت قله ۱۱۵۰ و یکی از قله‌های ۱۱۰۰ ناکام ماندند. در این عملیات هوانیروز ارتش نقش بسزایی ایفا کرد و طی آن خلبان علی‌اکبر شیرودی به شهادت رسید.

در این عملیات ۵۴ دستگاه تانک و نفربر، ۳ فروند هواپیما، ۲ فروند بالگرد و ۲ دستگاه ادوات مهندسی دشمن منهدم شد همچنین ۱۲ دستگاه تانک و نفربر و ۵ دستگاه ادوات مهندسی آنان به دست رزمندگان اسلام افتاد.

همچنین در این عملیات ۱۵۰۰ نفر از نیروهای دشمن کشته زخمی و ۷۰۰ نفر نیز به اسارت رزمندگان کشورمان درآمدند.

حال هرساله و در سالروز این عملیات پیروزمندانه و غرورآفرین مراسم گرامیداشت شهدای این عملیات ازجمله خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و همچنین صعود هزاران نفری به ارتفاعات بازی دراز در شهرستان سرپل ذهاب استان کرمانشاه برگزار می‌شود که در این راستا هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این برنامه در روزهای نهم و دهم اردیبهشت‌ماه اندیشیده شده است.

صعود به بازی دراز بزرگ‌ترین مانور فرهنگی غرب کشور است

فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، از برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای عملیات ظفرمند بازی دراز همچون سال‌های گذشته در روزهای نهم و دهم اردیبهشت‌ماه خبر داد.

سردار بهمن ریحانی اظهار داشت: اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری هر چه‌بهتر این مراسم و صعود ۲۰ هزارنفری بسیجیان و دیگر اقشار مختلف جامعه به ارتفاعات بازی دراز در روز دهم اردیبهشت‌ماه اندیشیده شده است.

وی برگزاری یادواره شهدای عملیات بازی دراز را برنامه‌ای در راستای یادآوری رشادت‌های رزمندگان و جان‌فشانی شهدای این مرزوبوم عنوان کرد و گفت: این برنامه یک رویداد بزرگ فرهنگی است که خوشبختانه هرساله با استقبال بیشتر مردم مواجه می‌شود.

سردار ریحانی همچنین برگزاری این برنامه را به‌عنوان آغاز اردوهای راهیان نور کشور برشمرد و افزود: حضور جوانان در بازی دراز به‌عنوان قدمگاه شهیدان موجب آشنایی هر چه بیشتر آنان بافرهنگ اصیل ایثار و شهادت می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت عملیات بازی دراز در زمان دفاع مقدس و دستاوردهای آن، تصریح کرد: این منطقه برای دشمن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود که جوانان باغیرت این مرزوبوم توانستند باشهامت و ایثار این منطقه مهم را از آن‌ها باز پس گرفته و آزاد کنند.

برنامه‌های گرامیداشت سالروز عملیات بازی دراز در سرپل ذهاب

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، به بیان برنامه‌های گرامیداشت سالروز عملیات بازی دراز در شهرستان سرپل ذهاب پرداخت.

سرهنگ بهرام میرزایی افزود: یادواره شهدای عملیات بازی دراز بعد از نماز مغرب و عشاء روز پنجشنبه ۹ اردیبهشت با سخنرانی محسن رضایی و مداحی حاج صادق آهنگران در جوار حرم احمد بن اسحاق (ع) سرپل ذهاب برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه صعود سرا سری به ارتفاعات بازی دراز نیز از ساعت ۷ صبح روز جمعه ۱۰ اردیبهشت با حضور کاروان‌های راهیان نور سراسر برگزار خواهد شد.

میرزایی اظهار داشت: سردار علی فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفین و حجت‌الاسلام ماندگاری مدیر موسسه سیره شهدا به‌عنوان سخنران و سید رضا نریمانی به‌عنوان مداح در جمع صعودکنندگان حضور خواهند داشت.

وی همچنین از در نظر گرفتن برنامه‌های فرهنگی دیگر در قالب این برنامه خبر داد و گفت: مراسم گرامیداشت عملیات بازی دراز یک رزمایش بزرگ فرهنگی در غرب کشور است که هرساله دوستداران زیادی از سراسر کشور برای حضور در این برنامه خود را به سرپل ذهاب رسانده و از برکات معنوی این مراسم بهره‌مندمی شوند و یاد و خاطره حماسه‌سازان این مرزوبوم را گرامی می‌دارند.

رونمایی از المان یادمان شهدای گمنام «بازی دراز»

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، از رونمایی از المان یادمان شهدای گمنام بازی دراز در شهرستان سرپل ذهاب همزمان با صعود سرا سری به این ارتفاعات در روز ۱۰ اردیبهشت‌ماه خبر داد.

سرهنگ مرادعلی محمدی افزود: در سال ۹۰ پیکر مطهر ۳ شهید گمنام در محل یادمان شهدای بازی دراز دفن شد که توانستیم امسال با تلاش‌های صورت گرفته پروژه ساخت حرم مطهر این شهیدان و همچنین یادمان بازی دراز را به اتمام برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: یادمان بازی دراز از اهمیت بسیار زیادی در بین نقاط یادمانی غرب کشور برخوردار بوده و با توجه به این موضوع اقدامات خوبی در این منطقه صورت گرفته است.

محمدی در پایان با اشاره به اهمیت برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز عملیات بازی دراز، گفت: هم‌اکنون ساخت ۷ یادمان و حرم شهدای گمنام در استان کرمانشاه در دست تکمیل است.

پیش‌بینی حضور ۲۰ هزارنفری در صعود به ارتفاعات بازی دراز

مسئول سازمان اردویی، راهیان نور و گردشگری سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: صعود سرا سری به ارتفاعات بازی دراز در سال گذشته با مشارکت ۱۸ هزارنفری مردم نقاط مختلف کشور برگزار شد.

سرهنگ علی یوسفی راد افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز حدود ۲۰ هزار نفر در این برنامه مشارکت داشته باشند.

وی از اندیشیدن تمهیدات لازم برای برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز عملیات بازی دراز در روزهای نهم و دهم اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: همانند سال‌های گذشته مسئولان لشکری و کشوری و آحاد مختلف مردم در این برنامه حضور خواهند داشت.

وی در پایان استان کرمانشاه را از مقصدهای اصلی کاروان‌های راهیان نور کشور عنوان کرد و گفت: یادمان شهدای عملیات بازی دراز از نقاط مهم یادمانی استان است که هرساله پذیرای تعداد زیادی از زائران سراسر کشور است.

حرکت کاروان خودروهای شخصی از حرم امام خمینی (ره) به شهرستان سرپل ذهاب

 مسئول ستاد راهیان نور شهید «حسن باقری» نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: کاروانی متشکل از خودروهای شخصی برای حضور در مراسم گرامیداشت سالروز عملیات بازی دراز از حرم امام خمینی (ره) به سرپل ذهاب اعزام‌شده‌اند.

سید محمد هاشمی گفت: حضور در مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد شهادت خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و نیز ویژه‌برنامه گرامیداشت شهدای بازی دراز در روز پنجشنبه ازجمله برنامه‌های این کاروان است.

وی همچنین با اشاره به صعود سرا سری بسیجیان سراسر کشور به ارتفاعات بازی دراز در روز جمعه ۱۰ اردیبهشت‌ماه، افزود: اجرای این برنامه یک کار فرهنگی بزرگ و حضور در آن بسیار ارزشمند است.

هاشمی خاطرنشان کرد: کاروان شهید باقری علاوه بر حضور در این مراسم از دیگر نقاط یادمانی استان کرمانشاه نیز بازدید خواهند کرد.

مراسم بزرگداشت سالروز شهادت شهید «شیرودی» در سرپل ذهاب برگزارمی‌شود

فرمانده پایگاه یکم رزمی هوانیروز کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: به مناسبت سی و پنجمین سالگرد شهادت امیر سرافراز هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرلشکر خلبان علی‌اکبر شیرودی مراسم گرامیداشتی در محل یادمان آن شهید گران‌قدر برگزار خواهد شد.

امیر یوسف قربانی افزود: این مراسم با حضور مسئولین کشوری و لشکری و کاروان‌های راهیان نور سراسر کشور در شهرستان سرپل ذهاب برگزار می‌شود.

وی زمان برگزاری این مراسم را از ساعت ۱۷ تا ۱۹ روز پنجشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه اعلام کرد.

امیر قربانی گفت: یادمان شهید شیرودی در روستای زرین جوب شهرستان سرپل ذهاب واقع‌شده که مراسم بزرگداشت این شهید والامقام در این مکان برگزار خواهد شد.

 اعزام کاروان راهیان نور رزمندگان گردان‌های ۸ و ۹ سپاه به سرپل ذهاب

مسئول اعزام کاروان راهیان نور رزمندگان گردان‌های ۸ و ۹ سپاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، از اعزام رزمندگان این گردان‌ها به همراه خانواده‌هایشان برای حضور در مراسم گرامیداشت سالروز عملیات بازی دراز و صعود سرا سری به این ارتفاعات خبر داد.

علی‌اصغر صفا پور خاطرنشان کرد: کاروان‌های اعزام‌شده علاوه بر این مراسم از دیگر نقاط یادمانی در شهرستان‌های سرپل ذهاب و قصر شیرین نیز بازدید خواهند کرد.

وی با اشاره به حضور سردار شهید حاج حسین همدانی در جمع زائران طی سال گذشته، افزود: امسال و در مراسم صعود برنامه‌هایی در استان گرامیداشت یاد و خاطره این شهید والامقام برگزار خواهد شد.

صفا پور خاطرنشان کرد: یادگاران و راویان دفاع مقدس نیز در بین کاروان‌های اعزامی حضورداشته و به روایتگری و خاطره گویی در این برنامه فرهنگی خواهند پرداخت.

پوشش وسیع مراسم گرامیداشت سالروز عملیات بازی دراز

فرمانده قرارگاه رسانه‌ای ستاد مرکزی راهیان نور کشور هم در این راستا، اظهار داشت: این قرارگاه در روز ۱۰ اردیبهشت‌ماه و همزمان با صعود سرا سری بسیجیان به ارتفاعات بازی دراز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

محمود عاطفی افزود: در راستای پوشش وسیع این مراسم برنامه‌هایی در رسانه ملی پیش‌بینی‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: راهیان نور حرکتی مردمی و منبعث از یک جوشش خردورزی اجتماعی و مردمی بوده که سازمان صدا و سیما با درک صحیح و درست از این حرکت و جوشش با ابتکارات رسانه‌ای و با استفاده از همه‌ی ظرفیت‌ها به تعمیق بخشیدن به این حرکت کمک می‌کند.