به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم بزرگداشت شهید مطهری و تجلیل از اساتید و طلاب نمونه مؤسسه تخصصی آموزش عالی اسرا عصر یکشنبه در محل این موسسه و با حضورحجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، حجت الاسلام والمسلمین کلباسی مدیر دفتر مراکز تخصصی حوزه های علمیه، اساتید، طلاب و دانش آموختگان این موسسه برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در ابتدای سخنان خود در این مراسم، به تجلیل از مقام شهید مطهری پرداخت و بیان داشت: به روح عرشی و ملكوتی آیت الله شهید مرتضی مطهری كه در عرش الهی مهمان قرآن و رسول الله و اهل بیت است درود میفرستیم و این خیر و بركت ماندگاری كه از این یاد و نام مانده است را برای همه عزیزان, عالمان و عاشقان حوزه علم و معرفت خصوصاً این جمع گرامی و فخیم, اساتید بزرگوار و دانشپژوهان قرآنی مؤسسه آموزشی تخصصی اسراء گرامی میداریم.
وی سپس به برکات ماه رجب و عظمت عید مبعث در این ماه اشاره کرد و بیان داشت: در ماه رجب ریزش رحمت الهی فراوان است و بركاتی در قبل و انشاءالله در آینده در این ماه در پیش است و تجلّی اعظم قرآن در مبعث به عنوان برترین اساس در عالم هدایت شكل میگیرد، هیچ عیدی به عظمت عید مبعث نیست زیرا همه اعیاد به بركت عید مبعث است عیدی است كه رسول گرامی اسلام به حقیقت رسالت و نبوّت و بلكه برترین و عالیترین تجلّی رسالت نایل آمده است این قرآن عزیز را در شب مبعث رسول گرامی اسلام از درگاه الهی برای هدایت و سعادت بشر به ارمغان آورده است.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در ادامه سخنان خود به همت و ظرفیت بالای اساتید و پژوهشگران در سایه رهنمونهای استاد بزرگوار حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی اشاره کرده و بیان داشت: این جمع بزرگوار اگر یك اراده قوی و راهبری عظیمی همانند حضرت استاد را با خود داشته باشند بایستی حماسه قرآنی بیافرینند و عرصه جامعه را با هدایت بهترین جلوه قرآنی و برترین تفسیر قرآنی انشاءالله به خیر و سعادت رهنمون باشند! و اگر این جمع اساتید و پژوهشگران در كنار یك مرجع علمی و دینی و قرآنی، یك نظام تفسیری و قرآنی را پایهریزی كنند قطعاً آن نقش اساسی را در جامعه انسانی و فراتر از حوزه تشیع و اسلام, بلكه حوزه بشری میتوانند رقم بزنند و انشاءالله این دور از دسترس آرزوها نیست.
وی ادامه داد: همانگونه که در حدیث معصوم علیهم السلام اشاره شده است، انسان یا بایستی در كسوت معلّمی باشد، عالمی باشد كه ناطق است, عالمی باشد كه به حق سخن میگوید, به حق مینویسد, به حق میآراید و جلوه اجتماع را با سخنان حقّش روشن میكند، یا یك انسان دانشجو, مستمع, پذیرنده سخن، اما یك مستمعی كه كاملاً در كسوت پذیرنده علم و معرفت است.
وی سپس به امتیازات علم از نگاه اهل بیت علیهم السلام اشاره کرده و بیان داشت: یكی از امتیازاتی كه علیبنابیطالب(علیه السلام) برای علم برشمردند و فرمودند بین علم و ثروت تفاوت است و امتیازاتی برای علم هست كه برای ثروت نیست، این است كه علم, حافظ و نگهبان انسان است, راهبر و راهنمای انسان است و كیان انسانی را محافظت میكند، ولی درباره ثروت مادی تو بایستی ثروت را نگاه بداری، اما سوال اساسی این است که آن كدام علم است كه انسان را دارد نه اینكه انسان او را دارا باشد؟
وی در ادامه بیان داشت: اگر علم در حدّ دانایی باشد و در حدّ علم حصولی و مفهوم که این مانند ثروتهای مادی و اعتباری است، این نگاهدارنده انسان نیست بلكه انسان او را تحصیل میكند و باید آن را حفظ كند، این علم امتیازی بر ثروت ندارد بلكه چه بسا موجب خسارت انسانی بشود، اما یك علمی هست كه انسان را از لغزش و انحراف در حوزه عقل نظری نگاه میدارد و آن ملکه علم است.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با بیان اینکه ملکه علم، عقل نظر را در صیانت قرار می دهد، بیان داشت: ما یك مَلكه تقوا داریم كه این مَلكه تقوا عامل صیانت ما در حوزه عقل عملی است، تقوا انسان را در بُعد شهوت و غضب و تمایلات نفسانی و امیال جسمانی حفاظت میكند، اما آنچه انسان را در بُعد عقل نظری نگاه میدارد و از جهل و خطا و از وهم و خیال مصونیت میبخشد آن مَلكه علم است، همانگونه که تقوا اجازه نمیدهد انسان عمداً خطا كند, مَلكه علم هم اجازه نمیدهد انسان عالمانه خطا كند؛ ما نیاز به ملكه علم داریم، ما باید به دارایی علم افتخار كنیم و نه به دانایی علم, گرچه دانایی میتواند مقدمه باشد.
ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در ادامه به ویژگی نظاممند بودن تفسیر موضوعی آیت الله جوادی آملی اشاره كرده و بیان داشت: این نظامی كه برای تفسیر موضوعی دیده شده است و جلد اول کتاب را به تفسیر قرآن در قرآن اختصاص دادیم، یک نظام مطالعه شده بود با اینكه این تفسیرها چندین سال قبل بیان شده بود چرا که بیان شد اول خود قرآن را از جایگاه قرآن بشناسیم و سپس مباحث و معارف دیگر بر قرآن عرضه شود، لذا مباحث بسیار گسترده, وسیع و عمیقی را كه حضرت آقا در طول این سالها راجع به قرآن فرموده بودند در این كتاب جمعآوری شد.
وی در ادامه با تكیه بر سخنان حضرت آیت الله جوادی آملی به خصیصه دائمی و همیشگی بودن قرآن اشاره كرده و بیان داشت: حضرت آیت الله جوادی آملی در جلد اول تفسیر موضوعی خود از جمله ویژگیهایی كه برای قرآن فرموده اند و در بیانات مختلف نیز تأكید دارند این است كه قرآن, همگانی و همیشگی است این یك ادّعای بسیار بزرگی است؛ و لذا باید ببینیم اینکه قرآن, همگانی و همیشگی است برای همه اعصار و برای همه انصار به چه معناست؟ گاهی یك مطلبی میگوییم و یك باور اجمالی میخواهیم داشته باشیم این برای ثواب خوب است اما این كه قرآن عزیز میتواند به همه مشكلات و همه مسائل و شبهات در همه زمینههای علمی و عملی, اخلاقی و حقوقی و فقهی به صورت اساسی بپردازد و مبنای معرفت و ارادت قرار بگیرد این نیاز به یك كار جدّی دارد و یك قرآنشناسی خاصی میخواهد.
وی اظهار داشت: حضرت استاد می فرماید قرآن تجلی است و نه تجافی؛ و باید یقین بدانیم قرآن حقیقت جاری و ساری است و بالفعل می تواند هدایت گر جامعه باشد و برای تحقق این ادعا باید محققانه عمل کنیم.